پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲
معاون فنی مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از افزایش نرخ باروری کلی در ایران نسبت به سال گذشته خبر داد و استان گلستان و سیستان و بلوچستان را دارای کمترین و بیشترین نرخ باروری عنوان کرد.

شعارسال: محمد اسلامی شنبه‌شب در پانزدهمین همایش مدیران سلامت خانواده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در هتل همای مشهد برگزار شد، با اشاره به بهبود نرخ باروری در ایران طی سال‌های اخیر، گفت: امسال نرخ باروری کلی در ایران یک و 9 دهم فرزند است درحالی‌که پارسال یک و هشت‌دهم فرزند بوده است.

وی حد جایگزینی نرخ باروری کلی را به معنای تعداد فرزندانی که یک زن در دوره باروری به دنیا می‌آورد دانست و افزود: این میزان برای هر زن «دو و یک‌دهم فرزند» است و پایین‌تر از آن نشانگر تهدید جمعیت محسوب می‌شود.

معاون فنی مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت بابیان اینکه گیلان و سیستان و بلوچستان پایین‌ترین و بالاترین نرخ باروری رادارند، تصریح کرد: هم‌اکنون استان گیلان با نرخ یک و چهاردهم و سیستان و بلوچستان با نرخ باروری بیش از سه فرزند به ترتیب کمترین و بالاترین نرخ باروری را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌اند.

اسلامی بابیان اینکه قرار است طبق برنامه ششم نرخ باروری کلی به دو فرزند برسد، خاطرنشان کرد: نرخ باروری کلی ایران در سال 1362 بیش از 6 فرزند بود و از آن زمان این نرخ به‌شدت کاهش‌یافته است.

وی علل کاهش نرخ باروری را ارتقاء سواد زنان، بهبود شاخص‌های سلامت، اطمینان از زنده ماندن فرزندان و شاغل بودن زنان دانست و گفت: کشورهایی که توسعه‌یافتگی بیشتری داشته‌اند نرخ باروری کلی پایین‌تری دارند.

معاون فنی مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به حمایت از زوج‌های نابارور افزود: 85 درصد هزینه‌های خدمات درمانی زوج‌های نابارور توسط وزارت بهداشت پرداخت‌شده است که این بزرگ‌ترین اقدامی بود که در این زمینه انجام شد.

اسلامی ایران و برزیل را دارای بالاترین میزان سزارین در سطح جهان عنوان و تصریح کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ترویج زایمان طبیعی در سال‌های اخیر، میزان سزارین در ایران سیر نزولی را طی می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر سزارین در سطح کشور از 54 به 48 درصد کاهش‌یافته است، خاطرنشان کرد: کاهش تنوع زایمان در برخی کشورها، ترس از درد و نگرانی بابت زایمان طبیعی، نقش پزشکان و نیز تمایل بیمارستان‌های خصوصی به انجام سزارین از دلایل افزایش این روند بوده است.

پانزدهمین همایش مدیران سلامت خانواده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مدیران وزارت بهداشت در این حوزه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز آغاز شد و تا 19 مهرماه ادامه دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 17مهر1395، کدخبر: 13950717001529: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین