پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در همایش تبیین برنامه ششم گفت: در برنامه ششم سالانه نیاز به ایجاد ۹۰۰ هزار فرصت شغلی است.

شعار سال: همایش ملی تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این همایش محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه برنامه ششم جامع‌نگر و مسئله محور است، اظهارداشت: با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم، برنامه نیز از این سیاست‌ها تبعیت می‌کند. در این برنامه 4 بعد اصلی مورد توجه قرار گرفته که از جمله آن توسعه سواحل مکران است.

وی ادامه داد: مباحث مربوط به پیشران توسعه در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته و معدن و صنایع معدنی، ترانزیت، حمل و نقل ریلی، فناوری اطلاعات مد نظر است که روی آن تمرکز شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه برای تحول چشمگیر نیازمند رشد اقتصادی بالا هستیم،افزود: در برنامه پیش‌بینی شده و نیازمندیم تا پایان برنامه ششم 900 هزار فرصت شغلی فراهم شود و این نیازمند سرمایه‌گذاری است.

نوبخت تاکید کرد: تاکید کرد: سهم بهره‌وری از رشد 8 درصد بالغ بر 2.8 واحد درصد پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تاکید بر اینکه یک سوم رشد اقتصاد قرار است از محل بهره‌وری روی دهد، به شاخص‌های کمی برنامه ششم پرداخت و یادآور شد: نرخ بیکاری به 7 درصد می‌رسد و نیز نرخ تورم تک رقمی می‌شود.

وی ادامه داد:ضریب جینی 34 صدم واحدپیش‌بینی شده و همچنین رشد متوسط جمعیت 1.26 درصد در نظر گرفته شده تا جمعیت کشور از 79 میلیون نفر به 89 میلیون نفر در پایان برنامه برسد. نرخ باروری کلی نگران کننده بود که مبادا با پیری جمعیت روبرو شویم و این نرخ از 1.9 به 2.1 نفر در خانوار در طول برنامه افزایش خواهد یافت.

همچنین تولید ناخالص داخلی 8 درصد رشد و تشکیل سرمایه ثابت 15.4، تولید سرانه 6.7 و نسبت سرمایه‌گذاری به تولید 37 درصد خواهد رسید. همچنین شاخص کسب و کار از رتبه 118 به 70 پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود:نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی از 6.5 درصد کنونی به 10 درصد خواهد رسید.برای تحقق درآمدهای مالیاتی معافیت‌های مالیاتی برداشته شده و استان‌ها و قرارگاه‌ها نیز مالیات خواهند پرداخت، سیستم نرم‌افزاری امکان شناسایی مالیات را فراهم می‌کند و افرادی که کم مالیات می‌دهند، شناسایی خواهند شد که در راستای بند 17 اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود.

نوبخت ادامه داد: نسبت درآمد به هزینه جاری 68.4 درصد بوده که به 105.6 درصد خواهد رسید. تراز عملیاتی نیز 52 هزار میلیارد تومان بوده که مثبت خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تاکید کرد: مصمم هستیم، بدهی دولت به نظام بانکی تا پایان برنامه ششم را به صفر برسانیم.

وی در مورد جزئیات تحقق رشد 8 درصدی عنوان کرد: سهم بخش کشاورزی 5 درصد، نفت 9.3 درصد، معدن 8.8 درصد، صنعت 9.3، ارتباطات 9.4، خدمات 5.8 خواهد بود، تا منجر به رشد متوسط سالانه 8 درصد شود و همچنین سهم بهره‌وری نیز در این بین مشخص است.

به گفته این مقام مسئولمنابع مورد نیاز سالانه در برنامه ششم 724 هزار میلیارد تومان است که 105 هزار میلیارد توماناز منابع بخش عمومی (طرح‌های عمرانی، 57 هزار میلیارد تومان صندوق توسعه ملی، 95 هزار میلیارد تومان بازار سرمایه، 180 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، 24 هزار میلیارد تومان بخش خصوصی، 102 هزار میلیارد تومان شرکت‌های دولتی و 160 هزار میلیارد تومان نیز از محل منابع خارجی) پیش‌بینی می‌شود و یادآور شد: سهم منابع مالی خارجی به صورت مستقیم 12 میلیارد دلار، فاینانس 20 میلیارد دلار و مشارکت داخلی و خارجی 18 میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 4 اسفند 1394، کد مطلب: 13941204000206: www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین