پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۹۹۲
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
در طرح توسعه مکران با جهت گیری‌هایی که دولت اتخاذ کرده اعلام کرده‌ایم که تمام ایران متعلق به همه ایرانیان است و همه قومیت‌ها و مذاهب مختلف مورد توجه هستند امیر حاتمی وزیر دفاع: در این ‌منطقه کوچکترین ناامنی وجود ندارد و حضور نیروهای مسلح تضمین مضاعفی است تا سرمایه گذاران با امنیت خاطر بتوانند سرمایه گذاری کنند

شعار سالدر طرح توسعه مکران با جهت گیری‌هایی که دولت اتخاذ کرده اعلام کرده‌ایم که تمام ایران متعلق به همه ایرانیان است و همه قومیت‌ها و مذاهب مختلف مورد توجه هستند امیر حاتمی وزیر دفاع: در این ‌منطقه کوچکترین ناامنی وجود ندارد و حضور نیروهای مسلح تضمین مضاعفی است تا سرمایه گذاران با امنیت خاطر بتوانند سرمایه گذاری کنند

 سواحل مکران منطقه‌ای است که ظرفیت‌های متعددی را در درون خود نهفته دارد و به اعتقاد معاون اول رئیس جمهوری توسعه این سواحل به رشد اقتصادی ایران کمک می‌کند و به حل مسأله بیکاری سرعت می‌بخشد. علاوه بر این برای حل مشکلاتی نظیر مسائل زیست محیطی، محدودیت منابع آب و نرخ بالای بیکاری، توسعه این سواحل می‌تواند مدنظر قرار گیرد.

اسحاق جهانگیری در دومین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران اذعان کرد: در برنامه ششم توسعه این طرح به‌عنوان برنامه‌ای توسعه‌ای و پراهمیت مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته جهانگیری توسعه سواحل مکران قادر است ظرفیت‌های مهمی که در مناطق محروم استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان وجود دارد را به فعلیت درآورد. وی با تأکید بر اینکه توسعه ایران باید با در نظر گرفتن چالش‌های کشور نظیر کم آبی دنبال شود، افزود: مسائل زیست محیطی که کلانشهرهای کشور به طور جدی با آن مواجه هستند نیز از دغدغه‌های پیش‌روی توسعه ایران است و بی‌تردید توسعه بدون توجه به مسائل زیست محیطی امکانپذیر نیست. آنچه مهم است این است که باید فرصت‌های کشور را با درنظر گرفتن چالش‌های پیش رو مورد توجه قرار دهیم و تلاش کنیم فرصت‌های نوینی برای پاسخگویی به نیازهای کشور ایجاد کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه جمعیت کشور جمعیتی جوان است و نرخ بیکاری بسیار بالا در کشور از چالش‌های مهم پیش روی توسعه محسوب می‌شود، گفت: برای حل مسأله بیکاری نیازمند ایجاد سالانه یک‌میلیون فرصت شغلی هستیم و این در حالی است که تعداد کشورهایی که قادر هستند سالانه بیش از 500‌هزار فرصت شغلی ایجاد کنند، کمتر از انگشتان دست هستند. از این‌رو ایجاد مستمر سالانه یک میلیون شغل نیازمند نگاه و جهت‌گیری جدید در کشور است تا‌بتوانیم به نیاز اشتغال جامعه پاسخ دهیم.

افزایش امنیت کشور با توسعه مکران

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه در طرح توسعه سواحل مکران حتماً به امنیت ملی و رشد اقتصادی ایران توجه خواهد شد، خاطرنشان کرد: ایران یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه است و توسعه سواحل مکران قادر است به درجه امنیت کشور اضافه کند. وی گفت: در طرح توسعه سواحل مکران با جهت گیری‌هایی که دولت اتخاذ کرده به طور جدی و با صدای بلند اعلام کرده‌ایم که تمام ایران متعلق به همه ایرانیان است و همه قومیت‌ها و مذاهب مختلف مورد توجه هستند.

جهانگیری افزد: سواحل مکران فرصتی برای همه اقوام و مذاهب است تا در توسعه ایران مشارکت داشته باشند.

کانون‌های توسعه در توسعه مکران

در طرح توسعه سواحل مکران شهرهای جدیدی پیش‌بینی شده که مردم می‌توانند در این شهرها ساکن شوند و بخش وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی را که نمی‌توان به‌دلیل برخی محدودیت‌ها انجام داد، در سواحل‌مکران قابل انجام هستند و طرح‌های صنعتی مختلف بخش نفت و گاز نیز می‌تواند در این سواحل مستقر شوند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به توافق سه جانبه ایران، افغانستان و هند، گفت: دولت از شرکت‌های سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به طور جدی حمایت می‌کند و از آنان دعوت می‌کند که در سواحل مکران حضور و سرمایه‌گذاری داشته باشند. در همین راستا می‌توان همکاری و توافق‌هایی با کشورهای دیگر نیز انجام داد و کشورهایی که درآسیای میانه و سایر کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی ندارند می‌توانند در این طرح‌ها مشارکت کنند و اقتصادهایمان را به یکدیگر متصل کنیم.

وی در ادامه از انعقاد قرارداد و توافق با برخی کشورها برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی خبر داد و افزود: براساس مذاکرات و توافق‌های انجام شده تاکنون بیش از 30 میلیارد دلار قرار داد فاینانس با کشورهای مختلف منعقد شده است که از این میزان بانک‌های چین تا 10 میلیارد دلار، بانک‌های روسیه بدون سقف، ‌کره جنوبی بیش از 8 میلیارد یورو، ایتالیا بیش از 5 میلیارد یورو، اتریش و هند و بسیاری از کشورهای دیگر آمادگی دارند که تسهیلات مالی خارجی به ایران بدهند و این منابع در اختیار کسانی خواهد بود که می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

توسعه شبکه ریلی در سواحل جنوبی از هر حیث ضروری است

همچنین وزیر راه و شهرسازی در این همایش بین‌المللی با اعلام اینکه توسعه با خود امنیت به همراه می‌آورد، توسعه شبکه ریلی بویژه در سواحل جنوبی کشور را از هر حیث ضروری دانست. عباس آخوندی خاطرنشان کرد که با توسعه این شبکه قادر خواهیم بود حمل کانتینر از مبدأ را برای صادرات داشته باشیم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در توسعه بندر شهید رجایی، شبکه ریلی آنچنان مطرح نبود اما امروز این مسأله در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای این وزارتخانه قرار دارد و بنا داریم رویکرد این بنادر بر محور «بندر ـ ریل» باشد که کانتینرهای ریلی بتوانند پس از تخلیه از کشتی براحتی از طریق قطار کالاها را به مقاصد مورد نظر ارسال کنند. وی با اعلام اینکه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان تا سه سال آینده به پایان می‌رسد، خاطرنشان کرد که این پروژه یکی از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشور محسوب می‌شود که هم‌اکنون مراحل اجرایی آن با سرعت خوبی در حال انجام است.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود به سرمایه‌گذاری 800 میلیون دلاری هند در طرح راه‌آهن چابهار به زاهدان اشاره کرد و گفت که این سرمایه‌گذاری بسیار قابل توجه است و از آن استقبال می‌کنیم.

عزم دولت و وزارت دفاع برای جذب سرمایه‌گذاری در سواحل مکران

در این همایش وزیر دفاع نیز گفت: اینکه دبیرخانه برنامه توسعه سواحل مکران در اختیار وزارت دفاع قرار گرفته برای همه سرمایه گذاران این پیام را دارد که در این منطقه کوچکترین مسأله ناامنی وجود ندارد. امیر سرتیپ امیر حاتمی ادامه داد: دولت‌های یازدهم و دوازدهم توجه بسیاری در توسعه بنادر و سواحل جنوبی کشور برای توسعه اقتصادی کشور داشته و دارد. سواحل مکران به فرموده رهبر معظم انقلاب یک گنج پنهان است. دولت دوازدهم و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عزم خود را برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در جهت گسترش سواحل مکران جزم کردند.

امیر حاتمی گفت: امروز کارهای قابل توجهی از سوی دولت شامل حدود 650 طرح نهادهای عمومی غیردولتی، 300 طرح در بخش خصوصی و حدود 250 طرح دیگر در این منطقه در حال انجام است.

امیر حاتمی وزیر دفاع ادامه داد: در این ‌منطقه کوچکترین مسأله ناامنی وجود ندارد و حضور نیروهای مسلح یک تضمین مضاعفی است که ان‌شاء‌الله همه سرمایه گذاران با امنیت خاطر می‌توانند سرمایه گذاری خود را انجام دهند.

نیم نگاه

در طرح توسعه سواحل مکران با جهت گیری‌هایی که دولت اتخاذ کرده به طور جدی و با صدای بلند اعلام کرده‌ایم که تمام ایران متعلق به همه ایرانیان است و همه قومیت‌ها و مذاهب مختلف مورد توجه هستند

در طرح توسعه سواحل مکران شهرهای جدیدی پیش‌بینی شده که مردم می‌توانند در این شهرها ساکن شوند و بخش وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی را که نمی‌توان به‌دلیل برخی محدودیت‌ها انجام داد، در سواحل‌مکران قابل انجام هستند

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب: 459191 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین