پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۸۰۹۶۷
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
در سال ۱۴۰۰ بانک دی به روند زیاندهی خود بازگشت و بیشترین زیان سالانه خود، معادل پنج هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند. به این ترتیب زیان انباشته این مجموعه در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۲ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان رسید و دی به ششمین بانک با بیشترین زیان انباشته در شبکه بانکی ایران تبدیل شد.
شعار سال: با انتشار صورت‌های مالی بانک دی و بازگشایی نماد این بانک در بورس، مشکلات جدیدی از درون این مجموعه افشا شده است.

بانک دی در سال‌های اخیر بسیار پرحاشیه بوده و به نظر می‌رسد که این حواشی تمامی ندارند. زیان انباشته نجومی این بانک در این سال‌ها و عدم انتشار صورت‌های مالی سبب شد که معاملات نماد «دی» در فرابورس، از آبان ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۱ متوقف شود. لازم به یادآوری است که دی متعلق به بنیاد شهید بوده و اکثر سهامداران این شرکت از خانواده شهدا و ایثارگران هستند.

در این گزارش با نگاهی به صورت‌های مالی و حواشی آن، به بررسی بیشتر وضعیت این مجموعه پرحاشیه می‌پردازیم.

کشمکش بین بانک دی و بنیاد شهید

هفته گذشته، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید، با اعلام دستگیری عده‌ای از مدیران سابق این مجموعه گفت: فقط در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه، بیش از پنج هزار میلیارد تومان اختلاس شده و این موضوع به حدی بزرگ بوده که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی وارد آن شده‌اند.

با این وجود، بانک دی با انتشار اطلاعیه‌ای، این پنج هزار میلیارد تومان را بدهی خواند و تاکید کرد که اختلاسی انجام نشده است؛ زیرا شرکت به صورت خودجوش وارد ماجرا شده و پیگیر پرونده است.

این مجموعه اعلام کرد که در سال‌های گذشته، بیش از پنج هزار میلیارد تومان منابع سپرده‌گذاران، به صورت علی الحساب در اختیار تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه قرار گرفته است. در سال ۹۹ این مطالبات در چارچوب عقود اسلامی به تسهیلات تبدیل شده و در صورت‌های مالی بانک، با عنوان طلب از شرکت‌های فرعی به ثبت رسیده است.

این کشمکش‌ها بین دی و بنیاد شهید، مالک اصلی آن، بر سر چنین مبلغ عظیمی، به خوبی وضعیت آشفته این مجموعه را نشان می‌دهد. این آشفتگی در صورت‌های مالی نیز مشهود است.

صورت‌های مالی در ۱۰ سال اخیر

بررسی صورت‌های مالی بانک دی در ۱۰ سال اخیر، نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۵ به این سو، بانک دی همواره زیانده بوده و تنها در سال ۹۹ موفق به کسب سود شده است. اما این سود هم نه از طریق انجام عملیات بانکی، بلکه از راه فروش بخشی از سهام شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعلق به شرکت بوده است.

مطابق آنچه در توضیحات صورت‌های مالی سال ۹۹ آمده، در این سال بیش از پنج هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان از فروش سهام و صندوق‌ها، سود کسب کرده است. همین موضوع هم باعث شده که سود خالص در این سال به سه هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برسد.

به همین دلیل است که بلافاصله و در سال ۱۴۰۰ بانک دی به روند زیاندهی خود بازگشت و بیشترین زیان سالانه خود، معادل پنج هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان را به ثبت رساند. به این ترتیب زیان انباشته این مجموعه در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۲ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان رسید و دی به ششمین بانک با بیشترین زیان انباشته در شبکه بانکی ایران تبدیل شد.

در گراف زیر، عملکرد ۱۰ ساله بانک دی در در زمینه سودسازی، نمایش داده شده است:
 
از زیاندهی تا اختلاس در بانک دی، صورت‌های مالی به ما چه می‌گویند؟

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار:۲۰ تیر ۱۴۰۱، کد خبر:، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین