پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۷۷۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
با امضای تفاهمنامه مشترک میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، فرآیند شناسایی تمامی اراضی روستایی برای صدور سند تک برگی تسریع شد.
شعار سال: بر اساس مفاد این تفاهمنامه که به امضای حسن بابایی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همچنین اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رسید، تمام اراضی موجود در روستا‌های بالای ۲۰ خانوار و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر شناسایی، مستند سازی، هویت سنجی و تثبیت مالکیت می‌شوند و اسناد مالکیت دفترچه‌ای آن‌ها پس از حد نگاری به اسناد تک برگی تبدیل خواهند شد.

حسن بابایی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه امضای این تفاهمنامه گفت: در راستای عمل به فرمان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان قوه قضائیه مبنی بر اینکه «وضعیت مالکیت متر به متر اراضی کشور باید مشخص شود»، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برنامه سنددار کردن اراضی روستایی را تسریع می‌کند.

به گفته وی تاکنون ۲۴۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی روستایی تثبیت شده و از این رقم برای ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی سند صادر شده است.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: بر اساس تکالیف قانونی گنجانده شده در برنامه پنج ساله سوم و چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی هم اینک ۷۰ درصد اراضی روستایی دارای سند ملکی هستند و اجرای تفاهمنامه جدید به سند دار کردن باقیمانده اراضی روستایی سرعت می‌دهد.

بابایی گفت: علاوه بر این سنددار کردن اراضی روستایی باعث می‌شود روستاییان از اسناد ملکی خود به عنوان وثیقه برای دریافت انواع تسهیلات بانکی استفاده کنند و ضریب بهداشت قضائی کشور افزایش می‌یابد و پرونده قضائی اختلافات ملکی روستا‌ها کاهش یابد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تمامی هزینه صدور اسناد ملکی واحد‌های روستایی از این پس توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأمین و فرآیند صدور سند برای روستاییان کاملاً رایگان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با حد نگاری و کاداستری شدن اسناد املاک روستایی بزودی بانک اطلاعات جامع املاک روستایی کشور تهیه خواهد شد.

بابائی همچنین با اشاره به وقوع سیل اخیر به آسیب دیدگان و سیل زدگان اطمینان داد که حدود اراضی کشاورزی و ملکی آن‌ها از طریق حدنگاری به طور دقیق مشخص است و روستاییان آسیب دیده نباید نگران تشخیص و جانمایی املاک خود باشند.

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم گفت: تاکنون برای ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد مسکونی در روستا‌های بالای ۲۰ خانوار و برای ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت سند ملکی صادر کرده‌ایم و مجموعاً ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار واحد مسکونی در این مناطق داری سند ملکی هستند.

نیکزاد اظهار امیدواری کرد: تا پایان امسال جشن سنددار شدن تمامی اراضی و املاک روستایی کشور برگزار شود و هیچ روستایی بدون اسناد ملکی باقی نباشد.

غلامرضا مجیدی مدیر کل امور زمین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در این جلسه گفت: روستاییان متقاضی دریافت سند ملکی برای اراضی کشاورزی یا مسکونی خود باید به دفتر بنیاد مسکن محل زندگی خود مراجعه کنند و با ارائه تأیید اعضای شورای اسلامی روستای خود فرآیند شناسایی اراضی آن‌ها خواهد شد.

به گفته وی حتی اراضی قولنامه‌ای یا املاکی که نسق آن‌ها مشخص نیست، با همکاری شورای اسلامی روستا و از طریق استعلام توسط سایر مراجع به سرعت سند ملکی تک برگی خواهند گرفت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار:۹ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۳۵۲۸۱۲۱، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین