پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۸۲۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
حدود ۴ ماه است که مسوولان کشور درگیر تعیین تکلیف قیمت رب گوجه‌فرنگی هستند و کماکان در این زمینه به نتیجه نرسیده‌اند. تعللی که منجر به زیان کارخانجات تولیدی، توقف تولید در برخی واحد‌ها و نابسامانی بازار این محصول شده است؛ به‌طوری که در برخی مناطق قیمت هر قوطی ٨٠٠ گرمی رب گوجه فرنگی به بیش از ۴٨ هزار تومان رسیده است. در همین حال، نایب‌رییس هیات‌مدیره سندیکای کنسرو ایران از تعطیلی ۵۰ درصدی تولیدکنندگان رب و تن ماهی به دلیل بلاتکلیفی و ابلاغ نشدن قیمت‌های جدید در سال جاری خبر می‌دهد.
شعار سال: تولیدکنندگان از سیاست‌گذاری‌های دولت در بحث قیمت گذاری دستوری انتقاد کردند. به گفته برخی از تولیدکنندگان، حدود ۴ ماه است که مسوولان کشور درگیر تعیین تکلیف قیمت رب گوجه‌فرنگی هستند و کماکان در این زمینه به نتیجه نرسیده‌اند. تعللی که منجر به زیان کارخانجات تولیدی، توقف تولید در برخی واحد‌ها و نابسامانی بازار این محصول شده است؛ به‌طوری که در برخی مناطق قیمت هر قوطی ٨٠٠ گرمی رب گوجه فرنگی به بیش از ۴٨ هزار تومان رسیده است. در همین حال، نایب‌رییس هیات‌مدیره سندیکای کنسرو ایران از تعطیلی ۵۰ درصدی تولیدکنندگان رب و تن ماهی به دلیل بلاتکلیفی و ابلاغ نشدن قیمت‌های جدید در سال جاری خبر می‌دهد. اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، ظاهرا چند روز پیش وزارت صمت تولیدکنندگان روغن را فراخوانده و آنان را تهدید کرده تا قیمت این کالا را کاهش بدهند. همچنین بنابه اظهارات یکی از اعضای این سندیکا، برخی مسوولان تولیدکننده را ناچار می‌کنند، قیمت را تغییر ندهد یا قیمت‌ها را پایین بیاورند، چراکه وزیر در آستانه استیضاح است و تولیدکننده باید خسارت این مساله را بدهد. یا یکی از معاونان وزیر می‌خواهد وزیر برکنار نشود و روی کار بماند و هزینه آن را از تولیدکننده می‌گیرند.

دولتمردان خودکامه واقتدارگرانه عمل می‌کنند!

در همین حال، نایب‌رییس هیات‌مدیره سندیکای کنسرو ایران در نشستی خبری با انتقاد از سیاست‌گذاری دولت در حوزه قیمت‌گذاری دستوری کالا‌های مصرفی خانوار اظهار داشت: قیمت‌گذاری دستوری در کشور ما بیش از ۵۰ سال سابقه دارد و تجربه همه این سال‌ها نشان می‌دهد که این یک سیاست شکست خورده است. مسعود بختیاری، با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دولت فعلی اعتقاد راسخ به قیمت‌گذاری دستوری دارد گفت: سه ماه پایانی سال گذشته را با چالش‌های بسیاری در این حوزه به پایان رساندیم و بسیاری از کسانی که آن زمان برای این صنعت تصمیم‌گیری می‌کردند در حال حاضر هیچ سمتی ندارند و روی کار نیستند، اما مشکلاتی که برای تولیدکنندگان به وجود آورده‌اند کماکان باقی است. وی با اشاره به اینکه بدنه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت معتقدند که رب گوجه فرنگی و تن ماهی نباید مشمول قیمت‌گذاری دستوری باشد، اضافه کرد: اگر نظر مسوولان این است که کشور در شرایط پر تنشی قرار دارد و به صلاح است که قیمت‌گذاری دستوری در این دوره انجام بگیرد خواسته ما این است که قیمت منطقی برای کالا‌ها تعیین و اعلام شود هر چند تولیدکنندگان در شرایط فعلی با حاشیه سود صفر درصد نیز حاضر به تولید شده‌اند. بختیاری با اشاره به اینکه مسیری که دولت در پیش گرفته به ضرر تولیدکننده است، گفت: متأسفانه دولتمردان به صورت خودکامه و اقتدارگرانه در این حوزه عمل می‌کنند که این نحوه برخورد صحیح نیست و نتیجه‌ای جز تعطیلی واحد‌های تولیدی و گسترش اعتراضات ندارد. بختیاری با اشاره به اینکه بعد از چانه‌زنی‌های فراوان میان صنعت و دولت تصمیم بر این شد قیمت رب گوجه فرنگی ۴۵ هزار تومان باشد، افزود: این در حالی است که قیمت ۴۵ هزار تومان برای تولیدکننده به هیچ عنوان به صرفه نیست و با توجه به شرایط فعلی کشور قرار بود به صورت موقت این قیمت لحاظ شود، اما هفته گذشته مسوولان مربوطه به صنعت عنوان کردند که قیمت ۴۳ هزار تومان را بپذیرید. وی با اشاره به اینکه مگر بقالی است که بتوانیم درباره قیمت یک کالا به این شکل چانه‌زنی کنیم، گفت: این رفتار‌ها منجر به این شده ۵۰ درصد کارخانجات تولیدکننده رب در کشور تعطیل شوند و همچنین بیش از ۵۰ درصد کارخانجات تولید تن ماهی نیز در کشور تعطیل شدند که دود این اتفاق در چشم مصرف‌کننده می‌رود. بختیاری با اشاره به اینکه قیمت تمام شده تولید تن ماهی بیش از ۴۰ هزار تومان است گفت: با این حال تولیدکنندگان به قیمت ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان راضی شدند، اما دولت این قیمت را نمی‌پذیرد در حالی که نمی‌تواند قیمت مواد اولیه از جمله ماهی را کنترل کند به‌طوری که قیمت ماهی از ۳۵ هزار تومان سال گذشته به ۵۵ هزار تومان در سال جاری رسیده است. وی افزود: یکی از روش‌هایی که دولت می‌تواند قیمت تن ماهی را کنترل کند حذف ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از واردات ماهی تن بوده که این اتفاق برای ۱۱ قلم کالای اساسی دیگر افتاده و مالیات بر ارزش افزوده درباره این کالا‌ها از ۹ به یک درصد کاهش یافته است.

فشار دولتمردان به تولیدکنندگان

محمد مختاریانی دیگر عضو هیات‌مدیره سندیکای کنسرو هم با اشاره به اینکه تمام مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و سازمان حمایت مستندات لازم را در زمینه لزوم افزایش قیمت رب گوجه فرنگی دریافت کردند و پذیرفتند قیمت ۴۵ هزار تومان برای این محصول منطقی است، اما مساله اینجاست که یک یا حتی چند وزیر اختیار تصمیم‌گیری در این زمینه را ندارند و در نهایت ستاد تنظیم بازار و شخص معاون اول رییس‌جمهور باید درباره آن تصمیم بگیرد. وی با اشاره به اینکه قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و فرمانده قرارگاه امنیت غذایی از تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی درخواست کرد برای مدیریت بازار اقدام به تولید این کالا با (۱۲ درصد رشد قیمت) کنند، گفت: علیرغم این مساله بازرسی خود وزارت جهاد کشاورزی برای تولید‌کنندگان پرونده تشکیل داده است. مختاریانی گفت: با این حال قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رییس سازمان تعزیرات اعلام کرد که این تولید و افزایش قیمت به درخواست و با مسوولیت شخص بنده صورت گرفته، اما رییس سازمان تعزیرات جوابی تند به این نامه داده بود. بنابه اظهارات این فعال اقتصادی، با وجود اجرای قانون انتزاع تصمیم‌گیری‌ها بین وزارتخانه جهاد و صمت معلق مانده است. به گفته وی، یکی دیگر از این اتفاقات در حوزه روغن افتاده و سازمان حمایت تولیدکنندگان روغن را تهدید کرده تا قیمت این کالا را ۱۰ درصد کاهش دهند. توجیه آنان این بوده که قیمت‌های جهانی کاهش پیدا کرده، اما متوجه این مساله نیستند روغن‌هایی که الان قیمت جهانی آن‌ها کاهش پیدا کرده حدود سه ماه آینده وارد کشور ما می‌شود و روغن‌های فعلی با قیمت‌های قبلی وارد شده‌اند. مختاریانی افزود: تولیدکننده را ناچار می‌کنند قیمت را تغییر ندهد یا قیمت‌ها را پایین بیاورند چرا که وزیر در آستانه استیضاح است و تولیدکننده باید خسارت این مساله را بدهد. یا یکی از معاونان وزیر می‌خواهد وزیر برکنار نشود و روی کار بماند و هزینه آن را از تولیدکننده می‌گیرند. این فعال اقتصادی در نهایت گفت: مواردی که عنوان شد مصداق خدمات نیست بلکه به نوعی خیانت به کشور و منافع ملی است چرا که آسیب جدی به تولیدکننده وارد می‌کند.

صادرات رب دیگر به صرفه نیست!

از سوی دیگر، محمد صنعتی دیگر عضو این سندیکا نیز با بیان اینکه مهم‌ترین مقصد صادرات رب گوجه عراق بوده، اظهار کرد:، اما در حال حاضر عراق به هر نفر ماهانه نیم کیلو رب گوجه مجانی می‌دهد و این وضعیت باعث کم ارزش شدن این محصول صادراتی شده است. دولت عراق این رب را از ترکیه می‌خرد و به صورت مجانی در اختیار مردم قرار می‌دهد. وی با بیان اینکه سهم ایران در بازار رب گوجه عراق معادل ۲۰ درصد گذشته است، گفت: عراق هر قوطی رب را از ایران ۰.۹ دلار معادل ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان می‌خرد؛ این در حالی است که همین حالا که تولیدکنندگان در ضرر هستند با فروش هر قوطی رب در داخل ۲۸ هزار تومان دریافت می‌کنند. این تفاوت قیمت نشان می‌دهد، صادرات رب گوجه در حال حاضر اصلا به صرفه نیست. به گفته این فعال اقتصادی، در زمینه صادرات رب استیک هم به دلیل حضور پررنگ «چین»، تولیدکنندگان ایران سهم زیادی ندارند. صنعتی با بیان اینکه صادرات نیاز به ابزار دارد، گفت: حرکت به سمت تعاملات بین‌المللی می‌تواند فضای صادرات را باز کند. میر رضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو هم در اظهاراتی گفت: ۱۵۰ قلم کالای کنسروی در کشور تولید می‌شوند که همواره بازار آن‌ها بدون گرانفروشی و تقلب دنبال می‌شود، اما حال که دو محصول گوجه‌فرنگی و تن ماهی مشمول قیمت‌گذاری پیشینی شده‌اند بازار آن‌ها با چالش‌های جدی مواجه است و برخی از تولیدکنندگان دست از تولید کشیده‌اند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه تعادل، تاریخ انتشار:۱۹ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۹۱۴۶۱، www.taadolnewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین