پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۳۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
بدلیل قرار گرفتن تن ماهی و رب گوجه فرنگی در گروه چهار کالایی، از قیمتگذاری دولتی خارج شده و تولید کنندگان می توانند راسا اقدام به قیمتگذاری کنند. بدین منظور هماهنگی های لازم با صنایع کنسرو کشور بعمل آمده تا در قیمتگذاری محصولات پایه، تغییر چندانی صورت نگیرد و افزایش قیمت روی محصولات دارای شرایط خاص و افزودنی های ویژه ( نظیر تون ماهی در روغن زیتون)، انجام شود.

شعارسال: مشاهدات میدانی نشان می‌دهد اخیرا بیشتر برند‌ها کنسرو تن ماهی ساده بدون افزودنی و در روغن معمولی را با قیمت مصرف‌کننده ۷۹.۹۰۰ تومان روی قوطی، عرضه می‌کنند که از آخرین نرخ مصوب اعلام شده برای این محصول بالاتر است، اما در برخی سوپرمارکت‌ها این محصول ۱۰ هزار تومان گران‌تر یعنی با قیمت ۸۹ هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت انواع طعم دار و دارای افزودنی مثل فلفلی یا تن ماهی در روغن زیتون، بعضا و در برخی برند‌ها از ۱۰۰ هزار تومان هم گذشته است.

تن ماهی از قیمتگذاری دولتی خارج شد؛ رب گوجه فرنگی هم گران می شود

اما اصل ماجرا چیست؟

از میان محصولات کنسروی، تن ماهی ساده به همراه رب‌گوجه فرنگی تنها محصولاتی به شمار می‌رفتند که تا مردادماه امسال مشمول نرخ‌گذاری پیشینی بودند. آخرین نرخ مصوب تن ماهی ۷۵ هزار تومان بود که خرداد امسال رسما اعلام و ابلاغ شد مرداد امسال ستاد تنظیم بازار کشور در جلسه‌ای با صنایع، تغییراتی در گروه‌بندی کالا‌های مصرفی ایجاد کرد که براساس آن برخی کالا‌ها از جمله تن و رب از شمول نرخ‌گذاری پیشینی خارج شدند و نرخ‌گذاری آن‌ها به صنایع واگذار شد.

قیمت‌گذاری تن ماهی و رب‌گوجه فرنگی آزاد شد

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره صنایع کنسرو کشور درباره تغییرات گروه‌بندی اقلام صنایع کنسرو گفت: طبق مصوبه‌ای که در جلسه صنایع با مسئولان ستاد تنظیم بازار کشوری و وزارت صمت به تصویب رسید، تن ماهی و رب‌گوجه فرنگی در گروه ۴ کالایی قرار گرفتند که بر این اساس صنایع می‌توانند راسا برای قیمت‌گذاری این اقلام اقدام کنند.

به‌گفته مسعود بختیاری، با توجه به اینکه این مصوبه بلافاصله به صنایع ابلاغ نشد، قیمت کالا‌های تولیدی تا اول مهر تغییر نکرد، اما از ابتدای مهر ۱۴۰۲ و باتوجه به ابلاغ شفاهی صورت گرفته درخصوص این مصوبه، از این تاریخ قیمت جدید روی محصولات تولیدی درج شد.

به‌گفته نایب‌رئیس هیأت‌مدیره سندیکای صنایع کنسرو با وجود آزاد بودن قیمت‌گذاری برای همه محصولات، تولیدکنندگان توافق کردند که به چارچوب مشخص برای قیمت‌گذاری تن ماهی ساده توافق کنند و در حال حاضر این محصولات با قیمت ۸۷.۵۰۰ تومان برای مصرف‌کننده به بازار عرضه می‌شود. همچنین انواع تن ماهی در روغن زیتون یا کنسرو‌های دارای افزودنی با قیمت‌های بالاتری عرضه می‌شوند که براساس هزینه تولید متغیر است. بر همین اساس قیمت هر قوطی رب ۸۰۰ گرمی نیز برای مصرف‌کننده ۵۵ هزار تومان روی قوطی‌ها درج می‌شود و این تغییر قیمت از مهرماه اجرایی شده است. آخرین نرخ مصوب هر قوطی رب ۸۰۰ گرمی ۴۵ هزار تومان بود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 15آذر1402، کدخبر: 1845118، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین