پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۷۹۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴
در دسته سلبریتی‌های هیئتی هر اظهار نظری مجاز است- البته منوط به اینکه در مسیر خواسته‌های صاحبان قدرت سیاسی باشد- اگر فوتبالیست و بازیگر سواد سیاسی ندارند و به همین دلیل ممنوع الکار می‌شوند چرا باید بپذیریم مداحان عزیز همگی کانت و هگل خوانده و استاد فلسفه سیاسی هستند؟

شعار سال: به بهانه اظهارات علی کریمی-فارغ از درستی و نادرستی آن- شهردار انقلابی بیلبوردهایش را از سراسر شهر جمع کرد و به بهانه اظهارات ترانه علیدوستی حکم قرون وسطایی ممنوع الکاری به او ابلاغ شد.

در همین اثنا از صدور مجوز حرفه‌ای برای خبرنگاران هم رونمایی کرده‌اند تا دیگر ضلع جامعه مدنی هم بداند نقدش هزینه دارد و به راحتی با لغو مجوز حرفه‌ای می‌توانند او را از کار بیکار کنند! همه این‌ها و احتمالا محدودیت‌های شدیدتری که در پیش است یک هدف دارد و آن اینکه حاکمیت یکدست و یکپارچه پیامی روشن به چهره‌های مشهور ارسال می‌کند: «سرتان به کار خودتان باشد و به اموری که مربوط به ماست نپردازید و الا مجازاتی می‌شوید که عبرت سایرین باشد»

طنین پیام اقتدارگرایانی که جز صدای خودشان هیچ صدای دیگری را برنمی‌تابند هم به خوبی در جامعه پیچید. آن‌ها هم همین را می‌خواهند و برایشان مهم نیست واکنش افکار عمومی به این بگیر و ببند‌ها چیست.

اما مثل همه اقدامات آن‌ها در این حوزه هم خودی و ناخودی داریم و برخی شهروندتر از دیگران هستند. نمونه؟ مشاهیر صنف مداحین که عموما جز برخی انگشت شمار اجر مداحی را همین دنیا و از صاحبان مجالس عزا نقد دریافت می‌کنند. حال صاحب مجلس هدایتی باشد یا حسن رعیت فرقی نمی‌کند! از قِبَل همین مداحی‌ها هم به شهرت می‌رسند و الحمدلله چند ده و شاید چند صدهزار فالوئر اینستاگرامی هم دست و پا می‌کنند.

تا اینجای کار ایرادی بر آن مترتب نیست موضوع جایی است که همین عزیزان که از صدا و ریتم اشعارشان برای اقامه عزا استفاده می‌کنند هوس اظهار نظر سیاسی به سرشان می‌زند!

سال‌ها پیش مشهورترین مداح تهران که از آن روز‌ها تا همین امسال جایی نزدیک بازار تهران مجلس داشت هنگام اقامه عزا فائزه هاشمی را فا…ه خطاب کرد. چندی قبلش هم در دعای عرفه به جمعیتی که برای نیایش آمده بودند گفت اشکی که از شما گرفته‌ام را حلال نمی‌کنم. حواستان باشد رنگ عمامه گولتان نزند. کنایه‌اش به عام بودن ناطق و سیادت سید محمد خاتمی بود و صراحتا از تریبون عزای اهل بیت برای جریان‌های سیاسی تبلیغ می‌کرد. آن روز‌ها مثل امروز اینستاگرام و تلگرام نبود که هر حرفی هنوز مجلس تمام نشده به سراسر کشور برسد.

نسل بعدی هم برای اینکه از استاد عقب نماند همان راه را رفت. پای ثابت‌های مجالس حسین سازور و سعید حدادیان تا دلتان بخواهد از این خاطرات در حافظه هیئت رفتن‌هایشان دارند. جدیدترهایشان هم اوضاع بهتری ندارند. از «ای نشسته صف اول» بگیرید تا توییت‌های آنچنانی برخی از نورسیده‌های مشهور شده!

در دسته سلبریتی‌های هیئتی هر اظهار نظری مجاز است- البته منوط به اینکه در مسیر خواسته‌های صاحبان قدرت سیاسی باشد- اگر فوتبالیست و بازیگر سواد سیاسی ندارند و به همین دلیل ممنوع الکار می‌شوند چرا باید بپذیریم مداحان عزیز همگی کانت و هگل خوانده و استاد فلسفه سیاسی هستند؟

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی امتداد
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین