پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۹۱۷
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
محسن‌حسام مظاهری، نویسنده و پژوهشگر اجتماعی تشیع و آیین‌های شیعی، در یادداشتی با عنوان «یک استعفای فقهی – سیاسی» پیرامون کناره‌گیری آیت‌الله سیدکاظم حائری از مرجعیت،مطالبی را نوشت که در اینجا می توانید بخوانید.

شعار سال: محسن‌حسام مظاهری، نویسنده و پژوهشگر اجتماعی تشیع و آیین‌های شیعی، در یادداشتی با عنوان «یک استعفای فقهی – سیاسی» پیرامون کناره‌گیری آیت‌الله سیدکاظم حائری از مرجعیت در کانال تلگرامی خود نوشت:
«آقای سیدکاظم حائری (متولد ۱۳۱۷ش) از مراجع تقلید شیعیان در عراق دیروز (اول صفر) با صدور بیانیه‌ای از مرجعیت کناره‌گیری کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «واضح است که از لوازم عمل به این مسئولیت بزرگ، سلامت جسمی و توان پیگیری مسائل مربوط به امت مسلمان است، اما امروزه وضع سلامت من به سبب بیماری و سن بالا مناسب نیست و احساس می‌کنم که مانع انجام وظایفی شده که برعهده من است. به همین علت اعلام می‌کنم که از این به بعد، این مسئولیت را ادامه نمی‌دهم و همه وکالت‌ها و اجازه‌ها از طرف من یا از طرف دفاتر من و نیز حق دریافت هرگونه حقوق شرعی از طرف وکلا و نمایندگان به نیابت از من ساقط است.»

آقای حائری که از روحانیون سیاسی عراق و با گرایش نزدیک به جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، با سفارش به اطاعت [در امور سیاسی]از آیت‌الله خامنه‌ای، از حشد الشعبی با صفت «مقدس» یاد کرده و به نقد رفتار‌های اخیر مقتدی صدر پرداخته است. به نظر می‌رسد فقراتی از بیانیه نیز تلویحاً تعریض به آیت‌الله سیستانی دارد.

درهرحال فارغ از انگیزه‌ها و زمینه‌ها و دلایل سیاسی این اقدام که در آینده روشن خواهد شد، نفس کناره‌گیری داوطلبانه‌ی یک مرجع تقلید به‌سبب ناتوانی در انجام وظایفی که ناظر به این جایگاه است، اقدام شایسته‌ای است که می‌تواند درصورت تبدیل به رویه و سنت، بر ادامه‌ی حیات و حضور نهاد مرجعیت تأثیر مثبت بگذارد».

از اختلافات گذشته تا تقابلی که منجر به کناره‌گیری مقتدی صدر شد

 ۷ نکته که باید درباره آیت‌الله حائری بدانیم

آیت‌الله حائری از معدود مراجعی است که پیش از مرگ و به دلیل کهولت سن از مرجعیت کناره‌گیری کرده است. او مقلدان خود را به آیت‌الله خامنه‌ای ارجاع داده است. حالا مقتدی صدر در واکنش، اعلام کرد که از سیاست به طور کامل کناره می‌گیرد. مرجعیت آیت‌الله حائری از مراجع شیعه در عراق، به خواست سیدمحمد صدر، پدر مقتدی صدر و از مراجع تقلید شیعیان بوده است. مقتدی صدر در سال‌های اخیر به شکل غیررسمی بخشی از قدرت سیاسی آیت‌الله حائری را در دست داشت و به احتمال زیاد، پس از مرگ این مرجع تقلید، مقتدی صدر جانشین او می‌شد.
تعداد بازدید : 2
 
تعداد بازدید : 2
فیلم قدیمی از مقتدی صدر که می‌گوید «پدرم گفت مرجع یا نماینده مرجع اعلمی که پس از من می‌توانید به آن رجوع کنید، سید کاظم حائری است» .
 
 
«مقتدى صدر» اعتصاب غذا کرد! +عکس

«حسن العذارى» از شخصیت‌هاى جریان صدر اعلام کرد که مقتدى صدر تا زمان توقف خشونت دست به اعتصاب غذا زده است. همچنین وى افزود از نظر رهبر این جریان کنار گذاشتن فاسدان مجوزى براى اعمال خشونت به هیچ طرفى را نمى‌دهد.
 
درباره‌ی «استعفای فقهی – سیاسی» آیت‌الله حائری
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین