پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر همان هزینه ای که برای رساندن یک لیتر آب به خانه صرف می شود را محاسبه کرده و هزینه نگهداری شبکه را هم محاسبه کنیم هم آبفای کشور درآمد لازم را برای اصلاح و نگهداری شبکه دارد و هم مردم نیز به سمت کنترل مصرف گام برمی دارند. پس ابتدا باید به مردم آموزش داده شود سپس سیاست ها به گونه ای باشد که قیمت واقعی از مشترکان گرفته شود.این در حالی است که شعار سال، نظر انتقادی شدید به این نوع طرز فکر سطحی دارد و در انتهای خبر منعکس شده، نظرات اصلاحی خود را ارایه نموده است .

شعار سال: فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید لزوم وجود انسجام مدیریتی در موضوعات فرابخشی نظیر موضوع آب بیان کرد که بخش آب شرب به سازمان آبفای کشور باز می گردد که زیرنظر وزارت نیرو است. بخش آب کشاورزی نیز به وزارت جهاد کشاورزی باز می گردد. مسئول اصلی آب کشور نیز وزارت نیرو است. موضوع سدهای کشور نیز در کمیسیون انرژی مجلس دنبال می شود در حالی که باید در کمیسیون عمران مجلس این موضوع پیگیری شود.موضوع آب نیز در کمیسیون کشاورزی مجلس دنبال می شود درحالی که سر وکار وزارت نیرو با کمیسیون انرژی مجلس است. حتی در داخل مجلس و برای قانونگذاری که باید یک انسجام وجود داشته باشد در موضوع آب این انسجام وجود ندارد. در حوزه اجرا نیز ما یک امور آب و یک آبفا داریم که کارشناسان کافی از نظر تعداد و از نظر تخصص ندارند. دولت باید نقش تنظیم گری و نظارت در این حوزه ها داشته باشد ولی متخصص کافی نیز در حوزه تنظیم گری و نظارت ندارد.

عباسی: باید قیمت واقعی آب از مردم گرفته شود/ شعار سال، نه بابا؟

عباسی با تاکید بر ضرورت اتخاذ تدابیری به منظور مدیریت صحیح منابع آبی در سطح کشور، بیان داشت که از نظر بنده بهترین راهکار برای بهینه سازی مصرف آب، در وهله اول آموزش مردم و در گام بعدی اجرای سیاست های قیمتی است.باید آموزش های بهینه سازی مصرف از دوران کودکی آغاز و از طریق صدا و سیما این موضوع دنبال شود. شخصیت های کارتونی خیلی می توانند در آموزش مصرف صحیح به مردم موثر باشند.

اگر همان هزینه ای که برای رساندن یک لیتر آب به خانه صرف می شود را محاسبه کرده و هزینه نگهداری شبکه را هم محاسبه کنیم هم آبفای کشور درآمد لازم را برای اصلاح و نگهداری شبکه دارد و هم مردم نیز به سمت کنترل مصرف گام برمی دارند. پس ابتدا باید به مردم آموزش داده شود سپس سیاست ها به گونه ای باشد که قیمت واقعی از مشترکان گرفته شود.

اشتباهات کلیدی فریدون عباسی از دیدگاه شعار سال :

آقای عباسی گویا فراموش کرده اند که آسان ترین راه را انتخاب کرده، راهی که به راحتی مورد سو استفاده وزارت نیرو و آبفا برای پیشنهاد افزایش قیمت قرار می گیرد.آقای عباسی باید به موارد زیر توجه داشته باشند:

*** آب خانگی کمتر از ده درصد کل مصرف آب کشور را تشکیل می دهد(در کنار کشاورزی، صنعتی، روان آب) ، هرگونه تغییر قیمت در این حوزه ، علاوه بر اثر مستقیم روی رفاه خانوار ، روی آب صنعتی و کشاورزی اثرگذار بوده و پیامد دارد.

*** بخش زیادی از سو مصرف آب خانگی بدلیل خرابی شیرآلات ( از سیفون دستشویی ایرانی گرفته تا توالت فرنگی ها، هرز روی آب کولرهای آبی ، چکه کردن شیرآلات بدلیل خرابی مغزی و گران بودن هزینه تعویض) و استاندارد نبودن تجهییزات موجود در بازار ( نظیر سردوش ها ، سرشیرها و ...) است. اگر دولت یا هر نهاد دیگر، بشکل اصلاحی در این حوزه ورود کند، جلوی 20 درصد بدمصرفی آب گفته می شود. 

*** آموزش در هر حالت رکن اساسی است ، اما تغییر در وجه نظر، امری زمان بر است. تلفیق این دو می تواند در کاهش حدود 10 درصدی در مصرف آب موثر باشد. 

*** حدود 30 درصد آب شرب بدلیل نشستی خطوط انتقال و فرسوده و پوسیده بودن لوله ها هدر می رود. این مورد متاسفانه به بهای تامین آب اضافه شده و به حساب مردم نوشته می شود.

*** در حوزه فعالیتی وزارت نیرو با انواع تعارض منافع و بهره وری پائین عملکردی مواجه هستیم. هزینه فسادها و کم کاری ها ، متاسفانه به حساب مردم نوشته می شود. 

*** زیربخش های وزارت نیرو عموما بشکلی خودسر و بدون مطالعه و تحقیق کافی و عادلانه، اقدام به افزایش قیمت می کنند. مثلا برای آب تنها شاخص شان حجم مصرف است. بعد خانوار کجاست ؟ تعداد واحد در یک مجتمع کجاست؟ متراژ واحد مسکونی کجاست؟ و ... . شاخصی بنام مصرف بهینه را از روی قبوض ادوار بشکلی سلیقه ای استخراج می کنند و مابقی داستان. شما بعنوان نماینده مجلس، به این جماعت اعتماد می کنید که ما بعنوان رسانه و شهروند به آنها اعتماد کنیم؟ 

*** در کشور ما عموم شهروندان، انسان هایی شریف هستند و کسی به فکر ضربه زدن به کشور و وارد کردن ضرر نیست. اما آقا بالاسر بازی های دستگاه های دولتی و کارمندان شان، مردم را به مقابله و جبهه گیری وادار می کند. عموم کارشناسان دستگاه های دولتی آشنایی چندانی با مباحث حکمرانی و حکمرانی خوب ندارند و از ضعف سیاستگذاری مشهود برخوردارند. آیا این جماعت قرار است درباره آب خانگی کشور و افزایش قیمت ان، تصمیم بگیرند؟

عباسی: باید قیمت واقعی آب از مردم گرفته شود/ شعار سال، نه بابا؟

آقای عباسی، آیا هنوز معتقدند که باید هزینه واقعی از مردم طلب شود یا باید از خود آبفا شروع کنیم؟

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین