پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۴۹۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
قبوض تلفن ثابت آبان ماه مشترکان نیز نشان می‌دهد همانگونه که وزیر ارتباطات گفت، مصوبه افزایش قبوض تلفن مصوبه ستاد تنظیم بازار اجرایی می‌شود و شرکت مخابرات ایران با حمایت وزیر برخلاف دستور مرکز ملی رقابت و مغایر با مصوبه شورای رقابت اقدام به اخذ وجوه اضافی از مشترکان تلفن ثابت کرده است.

شعار سال: افزایش هزینه تلفن ثابت حتی تلفن‌هایی که استفاده نمی‌شوند، صدای مشترکان را درآورده است. افزایش هزینه تلفن ثابت توسط مخابرات و با حمایت وزیر ارتباطات در حالی است که، مرکز ملی رقابت آن را مغایر با مصوبه شورای رقابت می‌داند.

 در میان افزایش هزینه‌های زندگی تغییرات اعداد قبوض هر چند اندک می‌تواند به چشم بیاید و مشترکان به دنبال چرایی آن باشند. از جمله این قبوض، قبوض تلفن ثابت است که به تازگی هزینه‌های آن برای برخی از مشترکان به شکل چشمگیری افزایش یافته است و حتی آن‌هایی که از تلفن ثابت خود استفاده نمی‌کنند با قبوض ۲۰ هزار تومانی مواجه شده‌اند.

افزایش قبوض تلفن در آذر ماه سال ۱۴۰۰ در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات کلید خورد. پس از آن بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ مقرر شده تا تعرفه‌های جدید هزینه تلفن ثابت از ابتدای شهریور ماه اجرایی شود. در نهایت در ۱۷ شهریور ماه رضا فاطمی امین، وزیر صمت، به عنوان دبیر ستاد تنظیم بازار افزایش هزینه ماهانه تلفن ثابت را تصویب کرد.

هزینه تلفن ثابت با وجود مغایرت با مصوبه شورای رقابت گران شد!
بر اساس این مصوبه، کاربران تلفن‌های ثابت استان تهران برای حفظ خط تلفن ثابت خود بر اساس جدول جدید پیرامون تعرفه‌های جدید تلفن ثابت، باید ماهانه ۲۰ هزار تومان، پرداخت کنند. این هزینه‌ای است که صاحبان خطوط تلفن در پایتخت، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفاً به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند.

این افزایش تعرفه در استان تهران بابت ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه، هزینه‌ای معادل ۲۰۰۰۰ تومان، برای سایر مراکز استان‌ها به ازای حداقل ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه ۱۵۰۰۰ تومان به عنوان حداقل پرداخت و سایر شهر‌ها به ازای ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه معادل ۱۰۰۰۰ تومان مشخص شد.

البته قرار بر این بود که، این افزایش هزینه‌ها با موافقت رگولاتوری و مخابرات اجرایی شود. اما، مخابرات بدون اطلاع‌رسانی اقدام به افزایش هزینه‌های قبوض تلفن ثابت کرد و در دفاع از آن اعلام کرد: ثابت ماندن تعرفه خدمات شرکت مخابرات ایران در طول سالیان گذشته منجر به زیان‌ده شدن این شرکت شده است و به گفته رئیس هیأت مدیره مخابرات، "در سال مالی ۱۴۰۰ زیان مخابرات از ۲ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. نگهداری خطوط تلفن برای مخابرات هزینه دارد که این تعرفه از سال ۱۳۸۸ ثابت مانده و چرخ توسعه شرکت مخابرات ایران را کند کرده است".

این اقدام مخابرات با واکنش مرکز ملی رقابت مواجه شد. این مرکز در ۱۴ مهرماه سالجاری دستور داد: تا زمان ارایه دقیق هزینه ماهانه تمام شده خدمات تلفن ثابت، مندرج در صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت مخابرات ایران، هرگونه تغییر در هزینه خدمات تلفن ثابت و اخذ وجوه اضافی، مغایر مصوبه شورای رقابت بوده و باید به قید فوریت متوقف گردد.

هزینه تلفن ثابت با وجود مغایرت با مصوبه شورای رقابت گران شد!
نکته قابل توجه اینکه، به رغم دستور مرکز ملی رقابت به توقف اخذ وجوه اضافی از مشترکان تلفن ثابت، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در همان ماه در گفتگو با رسانه‌ها با جانبداری از مخابرات، در پاسخ به این سؤال که مصوبه افزایش قبوض تلفن مصوبه ستاد تنظیم بازار اجرا می‌شود؟ گفت: "بله؛ اجرا می‌شود".

قبوض آبان ماه مشترکان نیز نشان می‌دهد همانگونه که وزیر ارتباطات گفت، این مصوبه اجرای می‌شود و شرکت مخابرات ایران با حمایت وزیر برخلاف دستور مرکز ملی رقابت و مغایر با مصوبه شورای رقابت اقدام به اخذ وجوه اضافی از مشترکان تلفن ثابت کرده است.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۶۷۹۲۵۴، www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین