پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
محققان لنز مسطحی ابداع کرده اند که 10 برابر نازکتر از ضخامت یک تار موی انسان و یا میلیون بار نازکتر از لنز دوربین امروزی است.
شعار سال: به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی میل، این کشف می تواند به ابداع عینک هایی به نازکی کاغذ، دوربین های دیجیتال سبکتر و تلفن های هوشمند نازکتر در عرض پنج سال آینده منجر شود.

محققان دانشگاه یوتا با ابداع روش جدیدی لنزهایی درست کردند که صاف و نازک هستند و می توانند نور را بر روی یک نقطه متمرکز کنند. این ویژگی یک گام اساسی در تولید تصویر است.

پیش از این گفته می شود که از لنزهای بصری مسطح و فوق العاده نازک نمی توان در دوربین یا دستگاه های دیگر استفاده کرد زیرا تمام رنگ های نور باید در این لنزها خم شوند. اما محققان با ساخت این لنز جدید فوق العاده نازک تمامی این تصورات را باطل کرده اند. رنگ های مختلف نور از این لنز عبور کند و بر روی یک نقطه واحد متمرکز می شوند. سپس نور با زیرساختارهای لنز واکنش نشان داده و خم می شود- رویه ای که پراش یا تفرق خوانده شده و در بال پروانه دیده می شود.

پراش یا تفرق (Diffraction) در فیزیک به پخش شدن یا خم شدن موج یا ذرات هنگام مواجه شدن با یک مانع گفته می شود. پدیده پراش نه تنها در امواج نوری که در تمامی امواج و حتی ذرات کوچک دیده می شود.

این لنز جدید به جای اینکه انحنا داشته باشد بسیار مسطح است و فرصت های طراحی کاملا جدیدی برای سیستم های تصویربرداری مانند سیستم هایی که در تلفن همراه استفاده می شوند، فراهم می کند.

نمونه اولیه این لنز که لنز فوق العاده بی رنگ خوانده می شود با استفاده از الگوریتم هایی برای محاسبه هندسه آن ابداع شده اند.

این لنزها که از شیشه و پلاستیک ساخته شده اند می توانند ده برابر نازکتر از موی انسان و میلیون ها برابر نازکتر از لنز یک دوربین امروزی باشند.

از این لنزها می توان برای ساخت عینک هایی به نازکی کاغذ، دوربین های دیجیتال نازکتر با استفاده از لنزهایی که میلیون ها برابر نازکتر از لنز یک دوربین امروزی هستند و لنزهای نازکتر برای دوربین های تلفن همراه استفاده کرد.

ساخت آندوسکوپ های نازک تر که پزشکان از آنها برای نگاه کردن در بدن انسان استفاده می کنند و دوربین های سبک تر برای هواپیماهای بدون سرنشین و ماهواره که در آن وزن بسیار مهم است از دیگر کاربردهای این لنز است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 23 بهمن ۱۳۹۴ ، کد مطلب: 81960861، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین