پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۹۰۰۷۰
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
روند واردات کالا در بهار سال جاری چگونه بوده است؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی ۸ میلیون و ۶۰۰ هزارتن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است. با توجه به داد‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که در این بازه زمانی چه اقلامی وارد کشور شده است.

شعارسال: براساس داده‌های اعلام شده در بهار امسال «ذرت»، «سایر تلفن‌های هوشمند غیر مذکور»، «دانه سویا»، «روغن دانه آفتابگردان»، «برنج کاملا سفید شده»، «گندم معمولی» و «قطعات منفصله جهت تولید انواع اتومبیل سواری»، «جو به استثنای بذر»، «تراکتور با موتور بیستونی» و «موتوسیکلت ساخت داخل» عمده اقلام اساسی وارداتی به کشور بوده‌اند.

پشت پرده واردات ۱۴ میلیارد دلاری کالا در بهار ۱۴۰۲

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد بیشترین دلار صرف شده در بهار سال جاری به «ذرت» اختصاص یافته است، بطوریکه از مجموع ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار اختصاص یافته برای واردات ۱۰ قلم کالای اساسی، کمی بیش یک میلیون دلار به این کالای اساسی اختصاص یافته است؛ که یک سوم کل هزینه صرف شده برای خرید ۱۰ قلم کالا وارداتی اول را شامل می‌شود.

*اقلام وارداتی در بهار

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت پس از «ذرت دامی» در بهار سال جاری «سایر تلفن‌های هوشمند غیر مذکور» دومین کالای وارداتی است که بیشترین ارزش واردات را به خود اختصاص داده است. براساس داده‌ها ارزش اختصاص یافته به این کالا برای واردات برابر با ۴۷۱ هزار دلار بوده است.

داده‌های اعلام شده همچنین نشان از آن دارد که «دانه سویا تراریخته» سومین کالای وارداتی در سال گذشته بوده که واردات آن افزایش آن قابل توجه‌ای داشته است. در این مدت حدود ۶۰۰ میلیون تن به ارزش بالغ بر ۴۴۶ میلیون دلار دانه سویا تراریخته وارد کشور شده است.

اما در جایگاه بعدی «روغن دانه آفتابگردان» قرار دارد. داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که در بهار سال جاری ۴۳۸ هزار دلار روغن دانه آفتابگردان وارد کشور شده که حجم آن برابر با ۲۶۲ هزار تن بوده است.

اما ارزش «برنج کامل سفید شده» نیز در این مدت برابر با ۳۸۱ میلیون دلار بوده که با توجه به آمار‌های گمرک می‌توان گفت در این مدت ۳۲۲ هزار تن برنج سفید در این مدت وارد کشور شده است.

پشت پرده واردات ۱۴ میلیارد دلاری کالا در بهار ۱۴۰۲

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اکوایران، تاریخ انتشار: 13تیر1402، کدخبر: 39542، ecoiran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین