پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۰۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
طرحی که در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد آغاز شد، اما کامل به سرانجام نرسید، مالکان اکنون پس از گذشت ۱۵ سال از قرارداد این پاسخ را دریافت کردند که خانه‌ها فروخته شده بروید و شکایت کنید.

شعار سال:  قصه پر غصه تامین مسکن برای خانواده‌ها موضوع جدیدی نیست، بلکه معظلی بوده که سال‌ها مردم با آن روبرو هستند و همچنان نیز ادامه دارد.

رشد سرسام آور اجاره بها و یا خرید خانه، دستیابی به یک خانه مناسب را برای خیلی از افراد جامعه آرزوی محال کرده است.


واحد‌های مسکن مهری که بجای تحویل به مردم، توسط پیمانکار فروخته شدند؟
دولت‌های مختلف برای رفع این مشکلات کار‌ها و طرح‌های بسیاری را برنامه ریزی کردند که برخی از آن‌ها طرح‌های بسیار خوبی بوده است، اما برخی عدم نظارت‌ها و سهل انگاری‌ها سبب شده که بجای گره گشایی گره‌ای مضاعف بر مشکلات مردم باشد.

مسکن مهر یکی از این طرح‌ها بود که در زمان دولت نهم برنامه ریزی و اجرا شد، از اجرای این طرح بسیاری از مردم خانه دار شدند، اگر چه حرف و حدیث‌های نحوه ساخت و تحویل آن کم نبود.

از ساخت بی کیفیت خانه‌ها تا جانمایی نا مناسب و عدم زیر ساخت‌های مورد نیاز از جمله مشکلات مسکن‌های مهر بود، با تمام این کمی و کاستی‌ها مردم خوشحال بودند که با یک شرایط مناسب می‌توانند سقفی را برای خود و فرزندانشان تهیه کنند، اما برای برخی که اکنون پس از گذشت حدود ۱۵ سال همچنان در انتظار تحویل خانه‌ها هستند این طرح مشکلی بر مشکلات دیگر آن‌ها شد.

بیش از ۲۰۰ خانوار قربانی دعوای راه و شهرسازی با پیمانکار

یکی از متقاضیان مسکن مهر سه تیز البرز در خصوص عدم تحویل واحد‌های مسکن مهر به متقاضیان، اظهار داشت: حدود ۱۵ سال است که متقاضی دریافت مسکن مهر هستم، اما تا کنون خانه به من تحویل داده نشده است.

وی با بیان اینکه طبق اعلام راه و شهرسازی تا سال ۹۸ بالغ بر ۲۵ میلیون برای خرید این خانه‌ها واریز کردم، افزود: در سال ۹۹ مبلغ آورده اولیه را به ۱۶۵ میلیون تومان افزایش دادند و در سال ۱۴۰۰ سند پنج برگی من امضا و برای پرداخت اقساط به بانک معرفی شدم.

یکی از متقاضیان مسکن مهر گفت: دعوای راه و شهرسازی و پیمانکار سبب شده که بالغ بر ۲۰۰ خانوار اکنون علیرغم پرداختی‌ها نتوانند خانه هایشان را تحویل بگیرند

حسن بیگی با عنوان اینکه اکنون ۱۲ قسط از اقساط مسکن را واریز کرده ام، گفت: علیرغم اینکه یک سال پیش نامه تحویل خانه را دریافت کردم، اما این واحد‌ها به ما تحویل داده نشده است.

این متقاضی واحد‌های مسکن مهر، خاطرنشان کرد: در برابر درخواست دلیل این عدم تحویل گاهی می‌گویند صبور باشم و گاهی نیز عنوان می‌کنند باید منتظر رای دادگاه بود، دعوای راه و شهرسازی و پیمانکار سبب شده که بالغ بر ۲۰۰ خانوار اکنون علیرغم پرداختی‌ها نتوانند خانه هایشان را تحویل بگیرند.

عدم پاسخگویی وزارت راه و شهرسازی بعنوان طرفین قرارداد

یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر در استان البرز در خصوص عدم تحقق وعده‌های سه دولت اخیر در خصوص مسکن مهر، اظهار داشت: وقتی موضوعی ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد نباید با رفتن یک دولت ملغی و یا به دست فراموشی سپرده شود.

وی با بیان اینکه سال ۸۶ ثبت نام را با پرداخت مبلغ یک میلیون تومان انجام داده و در سال ۸۷ عنوان شد باید مبلغ ۲۵ میلیون تومان آورده داشته باشیم که پرداخت شد، گفت: در ۸ سال دولت روحانی این پروژه کاملا تعطیل بود، اما پس از آن در دولت سیزدهم عنوان شد که این پروژه‌ها باید به طور کامل به مردم تحویل داده شود.

ابوالفضل منصوری با عنوان اینکه گفته شد باید آورده خود را تا مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان افزایش دهیم، عنوان کرد: اگر ۱۵ سال پیش بجای اعتماد به این پروژه پول‌هایی که پرداخت کردیم را جمع آوری کرده بودیم درآن زمان می‌توانستیم یک آپارتمان نقلی در مهرشهر کرج خریداری کنیم.

یکی از متقاضیان مسکن مهر در استان البرز گفت: متهم ردیف اول در این موضوع از نظر ما راه و شهرسازی است که یک ارگان دولتی بوده و ما به همین دلیل به او اعتماد کردیم

این متقاضی مسکن مهر در استان البرز با اشاره به اینکه درحال حاضر پول‌های ما سال هاست که در راه و شهرسازی بلوکه شده، خاطرنشان کرد: اکنون درحال دوندگی برای واحدی هستیم که وسط بیابان ساخته و فاقد بسیاری از زیر ساخت‌های مورد نیاز است.

وی گفت: پس از دریافت نامه تحویل مسکن از مسکن و شهرسازی به شرکت سه تیز مراجعه کردیم که خانم نهاوندی و آقای شهبازی واحد‌ها را به ما تحویل نداده و ما برای پیگیری مجدد به راه و شهرسازی مراجعه کردیم که آقای یوسفی عنوان کردند بروید هرجوری که میتوانید خودتان خانه‌ها را از پیمانکار تحویل بگیرید.

منصوری افزود: طرف قرارداد با ما راه و شهرسازی است و ما به هیچ عنوان با پیمانکار طرف نیستیم که با عدم تحویل بخواهیم از پیمانکار شکایت کنیم، متهم ردیف اول در این موضوع از نظر ما راه و شهرسازی است که یک ارگان دولتی بوده و ما به همین دلیل به او اعتماد کردیم.

از طرح مسکن مهر فقط پا درد عایده ما شد

یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر با بیان این که از وزیر محترم شهرسازی درخواست پیگیری مشکلات را داریم، اظهار داشت: از سال ۸۶ متقاضی دریافت مسکن مهر هستم و تا زمان دولت روحانی ۳۸ میلیون برای تحویل مسکن پرداخت کردم.

وی افزود: پس از آن عنوان شد باید آورده خود را به ۱۹۰ میلیون افزایش دهم، بیان کرد: با فروش طلا، وام و قرض این میزان را پرداخت کرده و در حال حاضر ۱۰ قسط بانک مسکن را نیز پرداخت کرده ام.

ضمانت پناه با عنوان اینکه من ۷۲ سال دارم و از ثبت نام مسکن مهر چیزی جز پا درد آن هم برای دوندگی و پیگیری برای تحویل خانه عایدم نشد، گفت: امیدوارم این خانه پس از من به فرزندانم برسد!

یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر در استان البرز گفت: یک سازمان دولتی چرا به این میزان باید ضعیف باشد که نتواند در برابر بی قانونی پیمانکار بایستد

پیمانکار واحد‌هایی که ما هزینه ساخت آن را داده ایم را فروخته است

یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر در استان البرز که جانباز بوده و دارای همسر معلول است، اظهار داشت: سال ۹۶ تقاضای دریافت مسکن مهر کرده و در ابتدا ۲۰ میلیون تومان پرداخت کردیم که این مبلغ چند سال بعد به ۱۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد، ما نیز با فروش طلا، وام، قرض و کمک بنیاد شهید این مبلغ را نیز پرداخت کردیم.

وی با عنوان اینکه علیرغم دریافت نامه تحویل مسکن شرکت به ما خونه را پتحویل ندادند، افزود: به مسکن و شهرسازی استان مراجعه کردیم عنوان کردند که پیمانکار خانه‌ها را فروخته و شما باید بروید از پیمانکار شکایت کنید، سوال اینجاست، یک سازمان دولتی چرا به این میزان باید ضعیف باشد که نتواند در برابر بی قانونی پیمانکار بایستد.

این متقاضی مسکن مهر بیان کرد: اکنون با میزان بالای کرایه‌های خانه مجبور به پرداخت اجاره بها در خانه آپارتمانی هستم که آسانسور ندارد و تردد در آن برای من و همسرم بسیار دشوار است، این شرایط در شان نه تنها من و خانواده ام بعنوان ایثارگر بلکه در شان هیچ ایرانی نیست.

انتظار ۱۵ ساله این متقاضیان گویا سرانجام ندارد چرا که سر اختلافات داخلی بین راه و شهرسازی و برخی پیمانکاران مردم متضرر شده، اکنون هیچ یک تضمین تحویل خانه‌ها را نمی‌دهد و هرکدام توپ را در حیاط دیگری می‌اندازد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیل بازار، تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۲، کدخبر: ۲۲۹۳۷۹، www.tahlilbazaar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین