پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
آزادسازی حریم امامزاده زید ابن علی از موضوعاتی است که از سالهای سال است که مطرح شده، اما علیرغم وعده های پشت سر هم مسئولان تاکنون عملی نشده است.

شعار سال: آزادسازی حریم امامزاده زید ابن علی از موضوعاتی است که از سالهای سال است که مطرح شده ، اما علیرغم وعده های پشت سر هم مسئولان تا کنون عملی نشده است.

شرایط کنونی حریم این امامزاده به هیچ وجه شایسته این امامزاده جلیل القدر نیست و لذا می طلبد که مسئولین عزیز با جدیت بیشتری نسبت به این موضوع ورود پیدا کنند.

از طرفی ساماندهی و آزادسازی اطراف آن می تواند نقش بسیار موثری در جذب توریست مذهبی داشته باشد کمااینکه اگر امامزاده زید ابن علی در شهر دیگری چون اصفهان، شیراز ،قم و .. قرار داشت اکنون شرایطش به این شکل نبود.


بر این اساس انتظار می رود مسئولین عزیز هر چه سریعتر نسبت به جابه جایی میوه فروشها و سایر مغازه های اطراف امامزاده زید ابن علی که بواقع چهره زشتی را در اطراف این امامزاده بوجود آورده‌اند، اقدام نمایند و مغازه های موجود را تخریب کنند.

در این بین اما باید توجه داشت که تملک مغازه‌های حریم امامزاده نباید به هر قیمتی انجام شود چرا که خانواده های زیادی از طریق کاسبی در این مغازه ها زندگی خود را می گذراند.

از طرفی شرایط موجود نیز به هیچ وجه قابل قبول نیست و لذا مسئولان عزیز باید با ارائه یک راهکار مناسب و عملی و با در نظر گرفتن تمام جوانب کار به فکر ساماندهی حریم این امامزاده باشند.

مسئولان اداره اوقاف به عنوان متولی امر آزادسازی حریم امامزاده زید ابن علی بر این عقیده اند که کسبه هیچگونه همکاری برای آزادسازی ندارند و با بهانه های گول زننده ایی که میاورند هر بارآزادسازی را به تعویق می اندازند.

اما در طرف مقابل کسبه حریم این امامزاده اظهارات مسولین اداره اوقاف را با جدیت رد کرده و معتقدند که مسئولان تا کنون به صورت جدی پای کار نیامده اند و هیچ راهکار جدی که قابل اجرا باشد را ارائه نکرده اند.


وحدتی یکی از کسبه حریم امامزاده زید ابن علی در این راستا در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک بیان داشت: در حال حاضر 46 سال سن دارم و 30 سال است که در این بازار مشغول فعالیت هستم و پنج فرزند دارم که خرج زندگی همه آنها را از طریق این مغازه تأمین می‌کنم.

وی افزود: پدر و عموی هم هر کدام چند فرزند دارند که زندگی آنها فقط از طریق کاسبی در این مغازه تامین می‌شود و لذا اگر مسئولان بخواهند حق ما را ضایع کنند آسیب جدی به زندگی همه ما وارد می شود.

وحدتی با بیان اینکه اختلافات بین اداره اوقاف و کسبه اطراف امامزاده چند سال است که وجود دارد ابراز داشت: هر چند وقت یک بار نامه ای می آورند و می‌گویند: به دادگاه بیاید و یک بار آنها محکوم می‌شوند و یک بار ما و معلوم نیست که کار به چه شکل پیش خواهد رفت و مشکل چه زمانی حل می شود.

وی از آمادگی کسبه برای همکاری با اداره اوقاف برای آزادسازی حریم امامزاده زیدبن علی خبر داد و گفت: اگر مغازه ای در حد و اندازه مغازه های خودمان که دارای موقعیت مناسبی در بازار باشد به ما بدهند هیچ مشکلی برای واگذاری مغازه ها نداریم.

وحدتی بیان داشت: اینکه گفته می شود ما از مسئولان خواسته‌ایم پول هنگفتی به ازای مغازه ها به ما پرداخت کنند درست نیست چرا که ما خواسته ایم مطابق نظر کارشناسان و ماطق عرف بازار پول مغازه ها را به ما بدهند و یا اینکه مغازه جایگزین در اختیار ما بگذارند.

امید پور نماینده ی کسبه حریم امامزاده زید بن علی نیز در گفتگو با خبرنگار سفیر افلاک بیان داشت: ما حاضریم مطابق عرف بازار و به قیمت مغازه های سبزه میدان , چهارراه بانک پول دریافت کنیم و مغازه‌ها را به واقاف واگذار نماییم.

وی با بیان اینکه زندگی حدود ۴۰۰ خانوار به صورت مستقیم به مغازه های حریم امام زاده زید بن علی وابسته است ،افزود: پیشنهاد دیگر اما این است که مغازه‌هایی با موقعیت مناسب در همین بازار باشند به ما بدهند تا ما مغازه های موجود را تخلیه کنیم.

نماینده کسبه اطراف امامزاده زیدبن علی گفت: تمیز کردن و آزاد سازی اطراف امامزاده بد نیست و ما هم مشکلی با این موضوع نداریم اما این کار نباید به قیمت بریده شدن سر ۴۰۰ خانواده تمام شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه مسئولان با این رویه که در پیش گرفته اند نه تنها اشتغال زایی نمی کنند بلکه اشتغال زدایی نیز انجام می دهند و خانواده های بسیاری از نان خوردن می اندازند.

امید پور خاطرنشان کرد: این مشکل با زورگویی حل نمی شود و قطعا تصمیم گیرنده نهایی قانون است که قانون هم حق را به ما داده و اوقاف را در دادگاه محکوم کرده است و خود مسئولان هم بر این موضوع واقف هستند.

عیدی بیرانوند شهردار خرم آباد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار سفیر افلاک بیان داشت:ما به اداره اوقاف اعلام کردیم که حاضریم یک سری مغازه را که شهرداری در اطراف امامزاده ساخت است در صورت تامین اعتبار مورد نیاز واگذار کنیم تا مغازه های حریم امام زاده تخریب شوند.

وی افزود: انجام این کار نیاز به تامین مالی از سوی اداره اوقاف دارد و ما هم بر اساس قوانین هر کاری از دستمان بربیاید انجام می‌دهیم.

شهردار خرم‌آباد گفت: منابع مالی شهرداری برای تامین اعتبار خرید این مغازه ها کفایت نمی کند لذا این کار نیازمند همکاری خیرین و همچنین مسئولان ارشد استان و اداره کل اوقاف می باشد.

عیدی بیرانوند در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری خرم آباد آماده همکاری همه جانبه برای آزادسازی حریم امام زاده زید بن علی است و از هیچ کمکی در این راستا دریغ نمی‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی خاکباز مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان نیز در این راستا در جمع خبرنگاران بیان داشت: آزادسازی حریم این امامزاده برای ما از شکستن شاخ غول هم سخت تر شده است و در حقیقت امید ما برای انجام این کار اول به خدا و بعد به خود این امامزاده است.


وی افزود:متاسفانه علیرغم پیگیری هایی زیادی که از چند سال قبل تا کنون انجام داده ایم تا کنون کاری از پیش نرفته است و در حقیقت ما دیگر امیدی به همکاری کسبه برای آزادسازی نداریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان با بیان اینکه استاندار لرستان تا کنون شخصا چندین بار پیگیر روند آزادساری حریم امامزاده زید ابن علی شده و جلسات متعددی در این زمینه برگزار کرده است، تصریح کرد: فاز اول آزادسازی حریم این امامزاده از حوزه علمیه تا مجاور امامزاده ادامه پیدا می کند اما با این وجود کسبه عزیز تا کنون هیچگونه همکاری برای انجام این کار انجام نداده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما به کسبه اعلام کرده ایم که حاضریم به نرخ روز و مطابق نظر کارشناسان مغازه ها را جهت آزادسازی حریم امامزاده از آنها خریداری کنیم و یا اینکه در صورت موافقت آنها مغازه های جدید را احداث کرده و بعنوان جایگزین در اختیار کسبه قرار دهیم اما این عزیزان می گویند که حداقل باید یک میلیارد تومان به ازای هر مغازه به آنها داده شود.

خاکباز بیان داشت:با توجه به محدودیت های مالی که وجود دارد ما به هیچ وجه قادر به پرداخت چنین مبالغی نیستیم لذا اگر نتوانیم به جمع بندی خوبی در این زمینه برسیم موضوع را فقط از طریق مراجع قضایی پیگیری می کنیم.

وی ابراز داشت: در مجموع حدود 96 مغازه در حریم امام زاده زید ابن علی قرار دارند که تمامی این مغازه ها وقفی هستند لذا با توجه به عدم همکاری کسبه ،بدنبال آن هستیم تا از طریق دادگاه آنها را خلع ید کرده و مغازه ها را برای آزادسازی حریم امامزاده در اختیار بگیریم.

این مقام مسئول اظهار داشت: با این وجود درصورتی که کسبه حاضر به همکاری مناسب باشند ما نیز حاضریم حق کسب پیشه آنها را از مغازه های وقفی پرداخت کرده و موضوع را ختم به خیر کنیم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری سفیر افلاک، تاریخ انتشار: 29 آبان 1395، کد مطلب: ۵۱۹۷:www. safireaflak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین