پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۵۱۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، با انتقاد از عدم تخصیص نیم‌درصد از بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی، مهاجرت نخبگان را ازتبعات عدم تخصیص بودجه به این صندوق دانست.معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور تصریح کرد: در حال حاضر شیب خروج نخبگان از کشور را می‌بینیم و از الان احساس می‌کنیم که باید برای دو سال آینده برنامه جدی داشت.

شعار سال: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور نسبت به رشد دوبرابری خروج نخبگان از کشور دربرخی از حوزه‌ها ابراز نگرانی کرد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، با انتقاد از عدم تخصیص نیم‌درصد از بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی، مهاجرت نخبگان را ازتبعات عدم تخصیص بودجه به این صندوق دانست.

خروج نخبگان از کشور تا دو برابر افزایش یافته است

شیب خروج نخبگان از کشور تند شده و همین امر موجب نگرانی دولتمردان شده است. این در حالی است که مهم‌ترین ارکان حکمرانی و پیشرفت کشور نخبگان هستند. نخبگانی که شاید در سال‌های اخیر توجه کافی به آن‌ها نشده و این قشر با دریافت حقوق چند برابری به کشور‌های دیگر می‌روند. اما حالا به نظر می‌رسد که مجلس و دولت گام‌هایی برای نگه‌داشتن این قشر موثر در رشد کشور برداشته‌اند؛ گام‌هایی که اگرچه لازم است، اما کافی نیست.

آن‌طور که معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور می‌گوید شیب خروج نخبگان از کشور را باید کنترل کرد و به همین منظور باید برای دو سال آینده برنامه داشت.

او البته در پاسخ به اینکه آیا با توجه به شیب خروج نخبگان نگران تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد در برنامه هفتم نیستید، اعلام کرد که نرخ خروج نخبگان به برنامه هفتم آسیب نمی‌زند. او همچنین معتقد است که رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنیم.

نگرانی از نرخ خروج

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به خروج نخبگان از کشور گفت: این موضوع عقبه طولانی دارد.

نه می‌توان از کنار آن گذشت و بگوییم چنین مساله‌ای مطرح نیست و نه می‌توان به آن دامن زد. خروج نخبگان از کشور وجود دارد و در سال‌های اخیر نیز در برخی از حوزه‌ها تا دو برابر افزایش داشته است. او ادامه داد: آنچه ما را نگران می‌کند و باید کنترل کنیم تعداد خروج نخبگان از کشور نیست، بلکه نرخ خروج است.

اینکه چند نفر از کشور خارج شدند یک بحث است و بحث دیگر نگرانی برای آینده است که نرخ چقدر است. هوشمندی برای برنامه‌ریزی آینده این است که ببینید نرخ چگونه است و از امروز برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

دهقانی تاکید کرد: از طرفی به دلیل کاهش جمعیت و دانشجو این فشار وجود دارد؛ بنابراین احساس اینکه کشور‌های اطراف علاقه‌مند هستند که بچه‌های ما را جذب کنند و از طرفی نیروی انسانی ما در حال کاهش است و همه این مسائل با همدیگر حساسیت را بالا می‌برد.

یعنی دو مساله وجود دارد. یک زمان یک اتفاق می‌افتد و سالی ۱۰ درصد از نیرو‌های انسانی کشور را از دست می‌دهی و یک زمان شیبی را می‌بینی که اگر این شیب را کنترل نکنی ممکن است آینده آسیب ببیند و آن چیزی که در حال حاضر داریم همین است.

کاهش شیب خروج نخبگان برنامه ریزی می‌خواهد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور تصریح کرد: در حال حاضر شیب خروج نخبگان از کشور را می‌بینیم و از الان احساس می‌کنیم که باید برای دو سال آینده برنامه جدی داشت.

زیر‌ساخت‌های قانون جهش، اعتبار مالیاتی، حمایت از شرکت‌های نوپا، بحث‌های معافیت از سربازی و همه مواردی که معاونت علمی حمایت می‌کند، برای ایجاد کردن ابزار و فرصت برای کسانی است که دوست دارند در کشور بمانند.

دهقانی‌فیروزآبادی، در خصوص برنامه معاونت علمی برای جلوگیری از خروج نخبگان از کشور، خاطرنشان کرد: معاونت علمی یک نهاد سیاستگذار، زمینه‌ساز و استعداد‌ساز است.

ما به دنبال این هستیم که یکسری ابزار، قانون و حمایت ایجاد کنیم برای کسانی‌که علاقه‌مند هستند در کشور فعالیت کنند و به نوعی تسهیل‌گری رقم بزنیم. تمام ابزار‌های قانون جهش، آیین‌نامه‌ها و حمایت‌های معاونت علمی در این راستا است.

او با انتقاد از عدم تخصیص نیم درصد از بودجه عمومی کشور به صندوق نوآوری و شکوفایی، به تبعات این امر اشاره کرد و گفت: اگر در دولت یازدهم و دوازدهم طبق قاعده نیم درصد بودجه عمومی به صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت می‌شد، در حال حاضر صندوقی داشتیم که حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه داشته باشد.

اما در حال حاضر صندوق نوآوری و شکوفایی ۳ هزار میلیارد تومانی داریم. تعداد شرکت‌های ما ۲۰۰ برابر رشد داشتند و در حال حاضر آسیب‌های عدم تخصیص نیم درصد از بودجه عمومی به صندوق نوآوری و شکوفایی را می‌بینیم. به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، خروج نخبگان از کشور نیز از تبعات عدم تخصیص نیم درصد از بودجه عمومی به صندوق نوآوری و شکوفایی است.

کشور دچار ضعف نیروی انسانی می‌شود

دهقانی‌فیروزآبادی خاطرنشان کرد: هر کشوری که نتواند نخبگانش را نگه دارد دچار ضعف نیروی انسانی قرار می‌گیرد. محور هر جامعه نخبگان و افراد فرهیخته آن جامعه است. او در خصوص اینکه آیا اگر مانع خروج نخبگان از کشور نشویم؛ رشد ۸درصدی در برنامه هفتم محقق شدنی است، گفت: نرخ خروج نخبگان به برنامه هفتم آسیب نمی‌زند.

اما بحث افق ۲۰ ساله است و اگر از الان برنامه‌ریزی نکنیم ۲۰ سال و ۱۵ سال آینده آسیب خواهیم خورد. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم را امکان‌پذیر می‌دانید، اظهار کرد: فقط و فقط در صورتی رشد ۸ درصدی امکان‌پذیر خواهد بود که در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران، تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۲، کدخبر: ۹۱۲۱۲۴، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین