پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۰۷۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸
پنجاه و دومین مجمع عمومی عادی کمیته ملی المپیک بدون شرکت وزیر (کیومرث هاشمی) در حالی برگزار شد که مصوبات و بحث زیادی در جریان آن مطرح گردیده است. از زمین ۱۰۰۰ میلیاردی و خلاء مرکز حکمیت و داوری در ورزش تا تقسیم‌بندی عملکرد رشته‌ها در بازی‌های آسیایی. مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک از راه اندازی مجدد شرکت بازرگانی ذیل کمیته گفت. شرکتی که بدلیل برخی حاشیه‌ها منحل شده بود. براساس اعلام دبیرکل کمیته ملی المپیک عملکرد رشته‌ها در بازی‌های آسیایی هانگژو در چهار گروه تقسیم‌بندی شد و، چون هیچ رشته‌ای در گروه عالی قرار نگرفت. خیلی خوب (کشتی، والیبال، صخره نوردی، شطرنج، ووشو، کوراش و ژیمناستیک)، خوب (دوومیدانی، کاراته، اسکیت، تنیس روی میز و دوچرخه‌سواری)، متوسط (تکواندو، وزنه‌برداری، کبدی، شمشیربازی و قایقرانی) و انتظار نتیجه بهتر (تیروکمان، بوکس، سوارکاری، تیراندازی، بسکتبال، بدمینتون، جودو، جوجیستو، فوتبال، تنیس، شنا و شیرجه، هندبال) بودند.

شعارسال: پنجاه‌ودومین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک در حالی از ساعت ۹ صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۴ آذرماه) در محل این کمیته با صحبت‌های محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته آغاز شد که کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان در این جلسه حضور نداشت. بر اساس اعلام مسئولان برای وزیر ورزش جلسه فوری پیش آمده است و ماموریت داشت به آنجا برود و اگر بتواند، در زمان پایانی مجمع خودش را می‌رساند.

پنجاه و دومین مجمع: از زمین ۱۰۰۰ میلیاردی و خلاء مرکز حکمیت و داوری در ورزش تا تقسیم‌بندی عملکرد رشته‌ها در بازی‌های آسیایی

پس از صحبت‌های خسروی‌وفا، سیدمناف هاشمی دستور جلسه را توضیح داد.

محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک در آغاز مجمع کمیته ملی المپیک گفت: از کسانی که در گذشته در کمیته ملی المپیک زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. در این یک سال که کار شروع کردیم، با انگیزه کار کردیم و هیئت اجرایی هم دنبال کار هستند. با این تیم هیئت اجرایی شروع کار کردیم باعث شد با انرژی کار کنم و کار برایم سخت‌تر شده است؛ امیدوارم رو سفید بیرون بیاییم و کارنامه قابل قبولی ارائه دهیم.

وی افزود: سعی می‌کنیم در این دوره ورزشکاران را بیشتر ببینیم. آکادمی، کمیته ملی المپیک و فدراسیون ممکن است در قبل ورزشکاران را کمتر دیده باشند، اما در هدف‌بندی ما ورزشکار اولویت است. مبلغی را به عنوان پایه حقوق گذاشتیم در توکیو که ۵ میلیون بود که عملا در حد کمک هزینه نیز نبود. در این دوره کف حقوق را ۱۵ میلیون گذاشتیم و از همان روز کسب سهمیه پرداخت می‌شود. بعلاوه ۵۰ میلیون تومان هم پاداش کسب سهمیه برای هر ورزشکار است.

*توضیحات هاشمی درباره زمین هزار میلیاردی و احیای شرکت اقتصادی کمیته

مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در ادامه مجمع اظهار داشت: امروز ۶ دستور جلسه رسمی داریم و چند موضوع هم در انتها در مورد آن بحث خواهیم کرد. کمیته ملی المپیک در حالی با ریاست و هیات اجرایی جدید کار خود را آغاز کرد که شرایط از لحاظ ساختاری و بودجه‌ای مشخص بود. ما ۲۳۹ میلیارد تومان بودجه اعتباری در سال ۱۴۰۱ داشتیم و دوستان در ۶ ماه اول توزیع کردند. در ۶ ماه دوم بودجه ما به سقف ۸۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و شاخص‌های بودجه فدراسیون‌ها در ۱۰ جلسه بررسی شد که ۲۰۰ میلیارد تومان در مرحله اول به فدراسیون‌ها پرداختی داشتیم.

وی ادامه داد: ۲۰ میلیارد تومان برای مربیان و خرید تجهیزات پرداخت شده است و ۳۰ میلیارد تومان هم در اختیار رئیس کمیته ملی المپیک بود تا براساس ضرورت و اولویت توزیع کند. ما بودجه‌هایی هم از دستگاه‌های دیگر دریافت کردیم و ۲۳ میلیارد تومان هم شهرداری تهران داده است. ۲۷ صدم درصد مجددا برای وزارت ورزش احیا شد. شرکت اقتصادی توسط مجمع قبل منحل شده بود که در حال حاضر احیا شده و برای سال بعد فعالیت خود را آغاز می‌کند. گزارش حسابرس مهم‌ترین بحث است و در هیات اجرایی نیز به تصویب رسیده است.

دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: زمین خیابان اشرفی اصفهانی معارض داشته و یک تیم حقوقی این بحث را پیگیری کردند و معارض را محکوم کردند و الان پس از ۶ ماه برای اینکه ارزش افزوده بیشتری داشته باشد در حال گرفتن پروانه ساختمانی هستیم، اینگونه ارزش ملک ۶۰۰ میلیاردی به ١٠٠٠ میلیارد افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که معارضین همچنان در حال پیگیری هستند ما در حال دیوار کشی این زمین هستیم تا در تصرف قطعی کمیته باشد.

وی همچنین در مورد شرکت توسعه بازرگانی گفت: باید بگویم این شرکت انحلال پیدا کرده بود، اما با پیگیری حقوقی رئیس و رایزنی با دستگاه‌های نظارتی اجازه دادند این شرکت کار‌های بازاریابی و اقتصادی کمیته را دنبال کند. حکم قطعی ابلاغ شده است و مشکلی نداریم، اعضای هیات مدیره شرکت به زودی معرفی می‌شوند.

*تقسیم بندی عملکرد رشته‌ها در بازی‌های آسیایی در ۴ گروه

براساس اعلام دبیرکل کمیته ملی المپیک عملکرد رشته‌ها در بازی‌های آسیایی هانگژو در چهار گروه تقسیم‌بندی شد و، چون هیچ رشته‌ای در گروه عالی قرار نگرفت بنابراین از خیلی خوب تقسیم‌بندی انجام شد.

خیلی خوب: کشتی، والیبال، صخره نوردی، شطرنج، ووشو، کوراش و ژیمناستیک

خوب: دوومیدانی، کاراته، اسکیت، تنیس روی میز و دوچرخه‌سواری

متوسط: تکواندو، وزنه‌برداری، کبدی، شمشیربازی و قایقرانی

انتظار نتیجه بهتر: در گروه چهار دو تحلیل وجود داشت برخی معتقد بودند که آن‌ها ضعیف هستند، اما با جمع‌بندی که با رئیس کمیته ملی المپیک داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با نگاه به آینده آن‌ها را به عنوان رشته‌های دور از انتظار یاد کنیم. این رشته‌ها شامل تیروکمان، بوکس، سوارکاری، تیراندازی، بسکتبال، بدمینتون، جودو، جوجیستو، فوتبال، تنیس، شنا و شیرجه، هندبال بودند.

*علی‌نژاد: متفاوت بودن حقوق بین ورزشکاران اختلاف ایجاد می‌کند

مهدی علی‌نژاد کارشناس خبره کمیته ملی المپیک با انتقاد از نحوه تخصیص حقوق به ورزشکاران المپیکی اظهار داشت: ابهامی درباره حقوق‌ها داشتم و شاید به عبارتی پیشنهاد باشد. درخصوص شاخص‌ها بهتر بود توضیحات بیشتری داده شود که نوع امتیازدهی به چه شکل است، چون مبهم است. بسیاری از پارامتر‌ها کیفی است و نه کمی. پیشنهادم این است که اگر نمی‌خواهیم حقوق یکسان بدهیم، باید یا آینده‌نگر باشیم یا گذشته نگر. اینکه پیش‌بینی کنیم چه کسی چه رنگ مدال می‌گیرند، غیر از این که بخواهیم از طریق کارشناسی بگوییم چه مدالی در المپیک کسب خواهیم کرد، جادوگری هم می‌خواهد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم شاخصی بگذاریم، همان شاخص‌های گذشته نگر را ببینیم، چون توجیه دارد و آینده را کسی ندیده، اما گذشته معلوم است. خرداد ۹۸ حقوق ۵ میلیون بود و شرایط دلار در کشور در آن روز با امروز فرق دارد، اما اینکه اگر اعداد را به ۲۰۰ میلیون تومان برسانیم ارزشمند است و باعث ایجاد انگیزه برای ورزشکاران می‌شود. این متفاوت بودن حقوق باعث اختلاف بین ورزشکاران هم خواهد شد.

*خلاء مرکز حکمیت و داوری در ورزش کشور

در ادامه مجمع فروتن نماینده سازمان بازرسی پیشنهاد مرکز حکمیت و داوری ورزش را مطرح کرد و گفت: ما احساس کردیم که این خلا در ورزش کشور وجود دارد و آن را با خسروی‌وفا مطرح کردیم و ایشان گفتند این بحث را در جلسه مطرح کنید. وجود این مرکز در ورزش مغفول مانده است. در ٩ کشور این مرکز تاسیس شده است، در ایران هم پیشنهاد شده این مرکز با همکاری فدراسیون‌ها تشکیل شود. اساسنامه هم سه ماه بعد از تشکیل توسط هیئت اجرائی بررسی و تصویب شود.

دبیر: اساسنامه اصلا نباید به هیات اجرایی برود

علیرضا دبیر در واکنش به طرح این موضوع عنوان کرد: اساسنامه اصلا نباید به هیات اجرایی برود. اساسنامه از اختیارات مجمع است. با این کار مخالف هستم و خواهش می‌کنم آن را به رای‌گیری نگذارید. استقلال فدراسیون‌ها را نگیرید، زیرا خودشان کمیته انضباطی و اخلاق دارند. در کل در مملکت ما هر نفر یک جا باشد، دوست دارد قدرت خود را زیاد کند. خواهش می‌کنم چنین موضوعی را مطرح نکنید، زیرا جزء اختیارات فدراسیون‌هاست. اساسنامه از اختیارات خود مجمع است و اجازه نداریم آن را به هیات اجرایی بدهیم. خود نمایندگان فدراسیون‌ها باید مخالفت کنند.

اینچه درگاهی نماینده فدراسیون ژیمناستیک در ادامه این موضوع تصریح کرد: با صحبت دبیر موافق هستم. کمیسیون اخلاق ورودش به این شکل در فدراسیون‌ها پسندیده نیست. ما می‌توانیم در هر فدراسیون کمیته اخلاق داشته باشیم و اگر لازم شد با کمیسیون اخلاق کمیته در ارتباط می‌شود.

در ادامه محمود خسروی‌وفا نسبت به صحبت‌های دبیر توضیح داد، اما مانیتور‌هایی که تصاویر مجمع را پخش می‌کردند صدا را قطع کردند. صحبت‌های هادی ساعی نیز به دلیل قطع صدا در محل حضور خبرنگاران پخش نشد.

*قطع صدای صحبت‌های خسروی‌وفا و ساعی برای رسانه‌ها

در ادامه صحبت‌های علیرضا دبیر، محمود خسروی‌وفا نسبت به صحبت‌های او واکنش نشان داد، اما صدای مانیتور‌هایی که در سالن نشست خبرنگاران است و تصاویر مجمع را پخش می‌کند، قطع شد. حتی هادی ساعی رئیس فدراسیون تکواندو نیز پس از صحبت‌های دبیر صحبت‌هایی را مطرح کرد، اما صدای او نیز همچون محمود خسروی وفا قطع شد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 14آذر1402، کدخبر: 4747788، www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین