پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۷۲۷
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱
امیر دبیری مهر با ارایه تحلیلی سلسله مراتبی نتیجه گیری نموده است که بعد از جنگ فلسطین و اسرائیل در نوار غزه و تشدید درگیری ها در خاورمیانه ،جنگی بین ایران و اسرائیل و آمریکا در قالب رویارویی مستقیم به وقوع نخواهد پیوست و درگیری ها ادامه دارد ، اما جنگی در کار نیست.

شعارسال: بعداز جنگ غزه و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه همیشه در تنش، این نگرانی در جامعه بالا گرفته که آیا ایران با آمریکا و اسراییل وارد جنگ خواهد شد. پاسخ به این پرسش به دلایلی منفی است.

بحران ها ادامه دارد، جنگی در کار نیست

۱- هر چند اسراییل به اقدامات ایذایی و حتی تروریستی خود علیه ایران ادامه خواهد داد، اما توان و جرات مواجهه رو در رو با ایران را ندارد و حداکثر در کشور‌های ثالث با ایران درگیری خواهد داشت. به این معنا که سطح منازعه بیشتر امنیتی و برون مرزی و عملیات روانی است.

۲- آمریکا تا انتخابات سال بعد نه تنها با ایران درگیری نخواهد داشت بلکه از اقدامات اسراییل هم پشتیبانی نخواهد کرد.

۳- رهبری ایران در ۳۵ سال گذشته هیچ گاه اجازه نداده ایران وارد جنگ شود حتی در حادثه قتل دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان که همه چیز مهیای یک جنگ تمام عیار بود و حوادث بعد از یازده سپتامبر. این سیاست همچنان با قوت اعمال می‌شود. رجز خوانی‌ها مکمل این سیاست است.

۴- جمهوری اسلامی از قرار گرفتن تاریخی و ساختاری در یک پارادوکس بزرگ رنج می‌برد. یعنی برای دوام و بقا نیازمند مواردی است چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح داخلی.

برای برخی از تصمیم گیران و تصمیم سازان شرایط با ثبات و عادی در داخل و خارج وضعیتی ملال آور و حتی مشکوک و آتش زیر خاکستر تلقی می‌شود.

همین ویژگی که محصول مجموعه‌ای از رخداد‌های تاریخی است از موانع اصلی توسعه ایران است بر همین اساس همیشه در مقطع حساس و سرنوشت ساز کنونی قرار داریم.

اما ضلع دیگر پارادوکس جنگ گریزی جمهوری اسلامی است که اتفاقا وجه عقلانی دارد. (در مقابل دفاع تمام عیار از تمامیت ارضی خصلت ملی ایرانیان است که مهمترین عامل بازدارنده است) بنا براین تفوق و چیرگی سیاست جنگ گریزی در ساختار جمهوری اسلامی، نسبت به ذهن و مواضع و عملکرد عناصر و نهاد‌های بحران زیست، مانع از آغاز یک جنگ خواهد شد، اما بحران‌ها ادامه خواهد داشت.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه آرمان امروز، تاریخ انتشار: 6بهمن1402، کدخبر: 32506، www.armandaily.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین