پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۵
گستاخی ابلهانه رژیم صیهونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت جمعی از فرماندهان نظامی و مستشاران کشور، مسلما نباید با رویکرد انفعالی دنباله گیری شده و نگاهی محافظه کارانه ناشی از راه افتادن بازی الاکلنگی باعث سستی اراده‌ها و توجیه گری شود. ایران می‌تواند سه سناریوی ضربه مستقیم در عمق استراتژیک خاک رژیم صیهونیستی (ترجیحا تاسیسات نظامی یا زیرساختی با رویکرد وارد کردن زیان مالی، یا اماکن امنیتی با رویکرد وارد کردن ضربه اطلاعاتی)، انتقام در کشور ثالث (حذف فیزیکی نیرو‌های امنیتی و مستشاران نظامی رژیم اشغالگر) و یا تبدیل تهدید انتقام به فرصت نجات غزه و معامله روی غزه با عقب نشینی بدون قید و شرط رژیم صیهونیستی و جبران زیان مالی را در کنار پیگیری حقوقی جنایات جنگی در غزه و پیگیری حقوقی حمله به اماکن دیپلماتیک، دنباله گیری کند.

شعارسال: سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود به مناسبت شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران در حمله به کنسولگری ایران در دمشق، بیان نموده است که "مسئولان ایرانی تصمیم قاطع گرفته‌اند که پاسخ ایران به اسرائیل مستقیم خواهد بود. ". هرچند هیچکدام از مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون چنین حرفی را به طور علنی و رسمی نگفته‌اند، اما گویا دبیرکل حزب الله بنوعی غیرمستقیم اقدام به افشا و علنی کردن پشت پرده‌ها نموده است. سناریویی که احتمالا بشکل ضربه مستقیم در عمق استراتژیک خاک رژیم صیهونیستی و ترجیحا در قالب حمله به تاسیسات نظامی یا زیرساختی این رژیم با هدف وارد کردن زیان مالی و یا حمله به اماکن امنیتی رژیم با رویکرد وارد کردن ضربه اطلاعاتی، دنباله گیری می‌شود. انتشار تصویر از مسلح شدن یک زن اسرائیلی در کنار موتور برق، دبه‌های بنزین و شل‌های آب معدنی، گویای آگاهی اسرائیل از این حمله احتمالی بوده است. روایت می‌شود که برنامه اولیه برای حمله همزمان به پنج نقطه تعیین شده در خاک اسرائیل بوده است.

سناریوهای سه گانه پاسخ به اسرائیل از ضربه مستقیم به عمق استراتژیک تا انتقام در کشور ثالث و یا معامله بر روی غزه؟

در سناریوی دوم، انتقام با رویکرد تسویه حساب در کشور ثالث با از بین بردن نیرو‌های امنیتی رژیم یا مستشاران نظامی ان‌ها با رویکردی نیابتی و غیرمستقیم دنباله گیری می‌شود. موضوعی که سختی چندانی نداشته و بدلیل سهولت در اجرا، باعث شد که اسرائیل دستور تعطیلی موقت یا اعلام وضعیت آماده باش به سفارت‌های خود در چندین کشور را بدهد.

اما سناریوی سوم در قالب تبدیل تهدید به فرصت و آرام کردن بحران غزه می‌تواند باشد. بر اساس برخی اخبار دریافتی، یک مقام ایرانی نزدیک به وزارت خارجه ایران به الجزیره خبر داده است که، اولویت ایران نجات مردم غزه و موکول کردن تسویه حساب با اسرائیل به آینده است. شبکه الجزیره به نقل از «یک مقام ایرانی نزدیک به وزارت خارجه ایران» محتوای پیام واشنگتن به تهران درباره واکنش به بمباران کنسولگری ایران در دمشق را فاش کرد. این مقام که نخواسته نامش فاش شود، تأکید کرده که آمریکا از ایران خواسته که از تنش بکاهد و به اسرائیل حمله نکند. این مقام افزوده که ایران خودداری از عملیات در عمق اسرائیل را به ضمانت آمریکا درباره برقراری آتش‌بس فوری و دائمی در غزه و خودداری اسرائیل از اجرای عملیات در رفح مشروط کرده است.

سناریوهای سه گانه پاسخ به اسرائیل از ضربه مستقیم به عمق استراتژیک تا انتقام در کشور ثالث و یا معامله بر روی غزه؟

به گفته این مقام، دیپلماسی پیغام‌های محرمانه و میانجیگیری منطقه‌ای هنوز به نتیجه کامل نرسیده، اما در حدی که پیشرفت داشته که می‌توان امیدوار به توقف جنگ در غزه در آینده نزدیک بود. بر اساس این گزارش، شرط‌های ایران به معنای «انصراف دائم از گرفتن انتقام قربانیان خود از اسرائیل نیست» و مذاکرات تهران و واشنگتن با هدف منصرف کردن تهران برای زدن عمق اسرائیل در شرایط کنونی ادامه دارد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین