پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۳۹۴۴۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰
بازارهای سهام در کشورهای مختلف حساسیت فوق‌العاده‌ای به وقایعی همچون جنگ، درگیری و نااطمینانی سیاسی داشته و عموماً افت معناداری را تجربه می‌کنند، اما پس از برطرف شدن این نگرانی، به روند تعادلی بازمی‌گردند؛ با این وجود با هدف کنترل سطح بیش واکنشی، کاهش دامنه نوسان می‌تواند واکنشی منطقی در مواجهه با این وقایع باشد.پاسخ شب گذشته ایران به حملات اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه موجب شد هیئت مدیره سازمان بورس برای جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار سرمایه تشکیل جلسه دهد و ادامه فعالیت بورس با کاهش دامنه نوسان را اعلام کند.

شعارسال: به طور کلی بازار‌های مالی در مواجهه با وقایع و رویداد‌هایی که به طرق مخالف امنیت سرمایه‌گذاری را با تهدید مواجه می‌کنند با حساسیت بالایی واکنش نشان می‌دهند. طبیعتاً بازار سهام در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. به بیانی دیگر، بازار‌های سهام عموماً به تمامی اتفاقاتی که می‌تواند به نوعی ریسک یا ابهامی را به بازار تحمیل کند واکنش نشان می‌دهد؛ جنگ و درگیری‌های نظامی و منطقه‌ای، کاهش یا افزایش قیمت دلار، انتخابات، تصمیمات شبانه اقتصادی، گمانه‌زنی‌های پیرامون تغییر نرخ فرمول‌ها و مواردی از این دست می‌توانند حرکت کلی بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار دهند.

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی ایران و اسرائیل، بر بازارهای سهام + محدود شدن دامنه نوسان

نکته مهم در این میان این است که پس از برطرف شدن ریسک یا تنش ایجاد شده در عموم مواقع روند بازار‌های سهام به پیش از زمان وقوع درگیری یا تنش باز می‌گردند. با این مقدمه در این نوشته به سراغ واکنش بازار‌های سهام کشور‌های مختلف و همچنین بورس تهران به اتفاقات اخیر و وقایع مشابه سال‌های گذشته رفته‌ایم:

۱- افت معنادار بازار سهام رژیم صهیونیستی در ساعات پایانی روز جمعه (۲۴ فروردین)

روز جمعه ۲۴ فروردین و پس از انتشار اخباری مبنی بر نزدیک بودن حمله ایران به رژیم صهیونیستی بازار‌های مالی دنیا دچار ریزش‌های سنگینی شد. در این بین ۳ بورس اصلی آمریکا و همچنین بورس رژیم صهیونیستی افت معناداری را تجربه کردند. با توجه به تداوم نگرانی صهیونیست‌ها، در صورت باز بودن بازار سهام رژیم صهیونیستی در روز شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ فروردین ماه، افت مذکور ادامه می‌یافت.

نمودار زیر روند شاخص بورس این رژیم را طی چند هفته اخیر، ۶ ماه گذشته و پس از واقعه ۷ اکتبر نشان می‌دهد:

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی ایران و اسرائیل، بر بازارهای سهام + محدود شدن دامنه نوسان

۲- ریزش ۴.۵ درصدی داوجونز در ۲ هفته اخیر

شاخص داوجونز آمریکا که طی ۴ ماه اخیر روندی صعودی را در پیش گرفته بود پس از افزایش ریسک جنگ و درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی ریزش ۴.۵ درصدی را تجربه کرد. این ریزش پس از ترور فرماندهان ایرانی در کنسولگری ایران در سوریه آغاز شد. اگرچه نگرانی‌ها پیرامون افزایش تورم هم عامل دیگری است که در هفته‌های اخیر بر این شاخص اثرگذار بوده است.

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی ایران و اسرائیل، بر بازارهای سهام + محدود شدن دامنه نوسان

۳- ریزش ۲.۵ درصدی شاخص اس اند پی ۵۰۰

شاخص اس اند پی ۵۰۰ نیز همچون شاخص داوجونز آمریکا در حالی که طی ۴ ماه اخیر روندی کاملا صعودی را در پیش گرفته بود پس از افزایش ریسک جنگ و درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی با ریزش ۲.۵ درصدی مواجه شد.

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی ایران و اسرائیل، بر بازارهای سهام + محدود شدن دامنه نوسان

۴- ریزش بورس‌های آمریکا، شرق آسیا و رژیم صهیونیستی در آخرین روز کاری هفته و پس از نزدیک شدن پاسخ قطعی ایران به اسرائیل.

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی ایران و اسرائیل، بر بازارهای سهام + محدود شدن دامنه نوسان

۵- ریزش ۲.۳ درصدی شاخص کل بورس تهران پس از رشد ۹ درصدی در اسفند ۱۴۰۲ و نیمه اول فروردین ۱۴۰۳

در این بین ایران هم از این قاعده مستثنی نبود و در بورس تهران نیز این عدم اطمینان و نگرانی از سطح درگیری ایران و رژیم صهیونیستی باعث توقف روند صعودی آغاز شده از اوایل اسفند ۱۴۰۲ شد و موجب شد تا شاخص کل بورس تهران افت ۲.۳ درصدی را تجربه کند.

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی ایران و اسرائیل، بر بازارهای سهام + محدود شدن دامنه نوسان

۶- واکنشی مشابه، اما کمتر از سوی شاخص کل بورس تهران در روز‌های اخیر در مقایسه با ریزش بورس تهران پس از واقعه ۷ اکتبر:

نگرانی عمومی سهامداران پس از اقدام حماس علیه اسرائیل و عواقب آن در معاملات روز شنبه ۱۵ مهرماه خود را نشان داد و شاخص در همان روز حدودا ۱ درصد ریزش را تجربه کرد، اما روز بعد (یکشنبه ۱۶ مهرماه) با توجه به روشن شدن ابعاد این حمله و ظهور نشانه‌های پاسخ متقابل رژیم صهیونیستی، واکنش در بازار سرمایه به اوج خود رسید و شاخص کل بورس ۲.۵ درصد افت کرد تا در مجموع و در ۲ روز کاری حدودا ۳.۴ درصد ریزی را ثبت کرده باشد؛ با این وجود هرچه هیجانات این واقعه کمتر شد بازار سهام به تدریج به روند متعادل خود بازگشت.

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی ایران و اسرائیل، بر بازارهای سهام + محدود شدن دامنه نوسان

۷- ریزش ۸ درصدی شاخص کل پس از ترور شهید سلیمانی و ادامه روند بازار پس از آن:

پس از ترور شهید سلیمانی بازار سهام و مشخصا شاخص کل بورس تهران طی ۴ روز کاری ریزشی حدودا ۸ درصدی را تجربه کرد که در نوع خود اتفاقی نادر به شمار می‌رفت. پس از گذشت چند روز از آن واقعه و رفع نگرانی سهامداران بورس تهران مجددا روند قبلی خود را ادامه داد:

ریزش؛ اثر فوری افزایش تنش و درگیری نظامی ایران و اسرائیل، بر بازارهای سهام + محدود شدن دامنه نوسان

۸- ریزش شدید رمز ارزها:

بازار‌های مالی خرید و فروش رمزارز‌ها پس از پاسخ ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی دچار نوسان شدید شده است. رمزارز بیت کوین (BTC) لحظاتی بعد از آغاز پاسخ ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، کاهش شدید بیش از ۸.۴ درصدی را تجربه کرد. قیمت این ارز دیجیتال از حدود ۶۷۰۰۰ دلار به ۶۱۶۲۵ دلار کاهش یافت که منجر به از دست دادن قابل توجه سرمایه بازار در عرض چند دقیقه شد. گزارش‌ها از بازار‌های مالی جهان حاکی از سقوط شدید رمزارز‌های دیگر خبر می‌دهند. طبق داده‌های منتشر شده توسط بازار‌های رمزارز‌های دیجیتال، ارزش بازار جهانی کریپتو نیز ۸.۱۹ درصد کاهش یافته است.

جمع بندی

به طور کلی می‌توان اینگونه برداشت کرد که بازار‌های سهام در کشور‌های مختلف حساسیت فوق العاده‌ای به وقایعی همچون جنگ، درگیری و نااطمینانی سیاسی داشته و عموما افت معناداری را تجربه می‌کنند، اما پس از برطرف شدن این نگرانی اغلب بازار‌ها به روند تعادلی یا پیشین خود بازمیگردند؛ با این وجود با هدف کنترل سطح بیش واکنشی بازار سهام، کاهش دامنه نوسان به عنوان یک محدودیت قابل پذیرش ریزساختاری می‌تواند واکنشی منطقی در مواجهه با این وقایع تعریف شود.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

بازار‌های سهام معمولاً به اتفاقاتی که می‌تواند ریسک یا ابهامی را به بازار تحمیل کند واکنش نشان می‌دهد؛ جنگ و درگیری‌های نظامی و منطقه‌ای، کاهش یا افزایش قیمت دلار، انتخابات، تصمیمات شبانه اقتصادی، گمانه‌زنی‌های پیرامون تغییر نرخ فرمول‌ها و مواردی از این دست می‌توانند حرکت کلی بازار سهام را تحت تأثیر خود قرار دهند بر همین اساس معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران در پی اتفاقات نظامی شب گذشته، با تشکیل بیش از ۳.۱ هزار میلیارد تومان صف فروش آغاز شد در حالی که جمع ارزش صفوف خرید در بورس تنها ۶۰ میلیارد تومان بود.

پیرو برگزاری جلسه اضطراری هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ساعات ابتدایی امروز (یکشنبه ۲۶ فروردین ماه ۳۱۴۰۲)، مقرر شد با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تأثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان کلیه نماد‌های سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازار‌های بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی یک درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود گردد. بدیهی است سازمان بورس با همکاری شرکت‌های بورس و فرابورس پیوسته شرایط بازار و وقایع مرتبط را رصد نموده و در صورت لزوم تصمیمات بعدی را اتخاذ و اعلام خواهد کرد. این تصمیم در شرایطی گرفته شده است که طبق ماده ۳۲ قانون بازار سرمایه در صورت وقوع شرایط اضطراری، هیئت مدیره سازمان بورس می‌تواند معاملات بورس را حداکثر به مدت سه روز متوقف کند؛ اما در هر صورت تصمیم مدیران بورس به کاهش دامنه نوسان بوده است.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین