پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۹۰۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰
معاون وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه برای کشت دوباره، بذر رایگان در اختیار کلزاکارانی که محصول آنان آسیب دیده قرار می‌گیرد، گفت: امسال حدود ۲.۲میلیون تن برنج تولید شد.

شعارسال: عباس کشاورز در جمع خبرنگاران درباره پیش بینی‌های انجام شده برای میزان تولید گندم در سال‌جاری، اظهارداشت:برای پیش بینی تولید این محصول باید تا اسفندماه صبرکرد.

وی در اظهارنظری جداگانه درباره خسارات سرمازدگی به محصول کلزا، اضافه کرد:براساس اطلاعات موجود، سرمازدگی در استان گلستان به حدود ۱۰ تا ۱۲ هزارهکتار از ۴۶ هزارهکتار کلزایی که کشت شده بود، خسارت زده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: میزان این خسارت چندان شدید نبوده که همه محصول را از بین برده باشد ضمن اینکه در برخی مناطق مرکزی مانند ساوه و اراک هم ما با خسارت اندکی در زمینه سرمازدگی مواجه بودیم.

به گفته این مقام مسئول حدود ۳ هزارهکتار از اراضی خراسان رضوی و همین حدود نیز در خراسان شمالی بر اثر سرمازدگی آسیب دیده است.

کشاورز با بیان اینکه ظرف کمتر از یک هفته، درجه حرارت در برخی مناطق از حدود مثبت ۹ تا مثبت ۱۲ به منفی ۱۶ درجه سانتیگراد سقوط کرد، گفت: این گیاهان معمولا مقاوم به سرما هستند، اما این مساله برای زمانی است گیاه به صورت تدریجی با سرما مواجه شود و سرمای ناگهانی می‌تواند باعث یخ زدگی گیاه و ایجاد خسارت شود.

معاون وزیرجهاد کشاورزی ادامه داد: ما در اختیار کشاورزانی که مزراع آنان آسیب دیده است؛ بذر رایگان قرار می‌دهیم تا مجددا اقدام به کشت این محصول کنند.

کشاورز درباره میزان خسارت وارده به این مناطق افزود: برآورد خسارت طبق قانون به عهده کمیته حوادث غیرمترقبه است که این کمیته نیز زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند بنابراین ما مسئول آن نیستیم.

وی درباره نحوه پرداخت غرامت به کشاورزان نیز اضافه کرد: اگر که خسارت در حد متعارف باشد از طریق بیمه جبران می‌شود، بدین صورت که حدود ۲۰ درصد مبلغ را کشاورز میدهد و بقیه آن را هم صندوق بیمه تامین می‌کند اما اگر خسارت جدی باشد باید آن را صندوق بحران حمایت کند.

کشاورز درباره آسیب محصولات دیگر نیز افزود: چغندر از دیگر محصولاتی است که در این سرمازدگی آسیب دیده، محصولات سردرختی مانند انار و مرکبات نیز جزو محصولات آسیب دیده در این حادثه بودند.

به گفته معاون وزیرجهاد کشاورزی تا زمانی که هوا متعدل‌تر نشود اندازه این خسارت را نمی‌توان تخمین زد.

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود درباره واردات برنج گفت: واردات برنج در اختیار ما نیست، معاونت زراعت متولی تولید است و در همین زمینه می‌توانیم اظهارنظر کنیم.

وی با بیان اینکه پیش تولید برنج برای سال‌جاری حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن بوده است، اظهارداشت: این عدد محقق شده ضمن اینکه قیمت برنج نیز افزایش چندانی نداشته و متعادل است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16آذر1395، کدخبر: 3842941: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین