پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۲۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
سفیر پیشین ایران در سوریه با اشاره به احضار سفرای ایران در هلند و انگلیس، این اعتراضات را به "جیغ و فریادهای آدمهای درمانده" تشبیه کرد و گفت: آنها به خوبی می دانند که نقش ایران در صحنه سوریه تعیین کننده است و به این جهت سفرای ما را احضار کردند.

شعار سال:


مناطق شرقی حلب از سال 1391 به تصرف گروه‌هک های تروریستی، درآمده بود و در آن زمان این شهر به دو بخش غربی و شرقی تقسیم ‌شد که بخش غربی آن تحت کنترل نیروهای سوری بود.



نیروهای ارتش سوریه از 27 تیر مناطق تحت تصرف تروریست ها را در شرق حلب به محاصره درآوردند و عملیات گسترده‌ای را از اول مهر امسال برای آزادسازی کامل این شهر آغاز کرده‌اند تا اینکه شامگاه دوشنبه 22 آذر این شهر که به مدت 4 سال در اشغال تروریست های مسلح قرار داشت، تحت سیطره ارتش سوریه قرار گرفت.




آزادسازی حلب به نوعی پیش دستی در مقابله با مخاطرات امنیتی ایران بود، چرا که این شهر به عنوان دومین شهر سوریه، پیوند راهبردی با محیط امنیتی ایران دارد؛ از این روز سیطره محور غربی، عبری، عربی بر این شهر، نقطه عزیمت تجزیه و بالکانیزه کردن منطقه توسط ناتو و انتقال ناامنی به محیط داخلی ایران بود.

*پس لرزه های پیروزی جبهه مقاومت/ از تحرکات قابل تامل در مقابل سفارت تا احضار سفیر

1. بعد از ‎بازگشت حلب به دامن سوریه مقابل سفارت و سرکنسولگری های بعضی از کشورها از جمله ایران در کشور ترکیه به طور غیرمتعارف تحرکاتی انجام شد، که قابل تامل است.

2. وزارت خارجه هلند روز چهارشنبه سفیر ایران و روسیه را به دلیل آنچه حوادث شرق حلب خوانده، احضار کرد.

بنا به اعلام وزارت امور خارجه هلند در روز چهارشنبه، «برت کوندرس» وزیر امور خارجه این کشور، «الکساندر شولگین» سفیر روسیه و «علیرضا جهانگیری» سفیر ایران را به دلیل شرایط شرق حلب فرا خوانده است.

3. وزارت امورخارجه انگلیس روز گذشته حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در این کشور را احضار کرد؛ خبرگزاری فرانسه در گزارش خود علت این امر را تحولات اخیر در شهر حلب عنوان کرده است.





*چرا آزاد سازی حلب از دست تروریست ها برای برخی از کشورها قابل قبول نیست؟

برای بررسی بهتر اوضاع منطقه به ویژه سوریه به سراغ «حسین شیخ الاسلام» سفیر پیشین ایران در سوریه و مشاور فعلی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان رفتیم.

شیخ الاسلام با اشاره به احضار سفرای ایران در هلند و انگلیس، این اعتراضات را به "جیغ و فریادهای زن های درمانده" تشبیه کرد و گفت: آنها به خوبی می دانند که نقش ایران در صحنه سوریه تعیین کننده است و به این جهت سفرای ما را احضار کردند.

*انگلیس غلط کرده که اعتراض می کند

وی علاوه بر این افزود: انگلیس غلط کرده که اعتراض می کند زیرا کار ما طبق قوانینی که خودشان نوشته اند کاملا قانونی است اما کار آنها طبق همان قوانین کاملا غیر قانونی است.




سفیر اسبق ایران در سوریه با اشاره به اینکه نقش ایران و روسیه به جهت دفاع از دولت مشروع و قانونی سوریه به صورت مستشاری است،‌ اظهار داشت: دولتهای غربی که ائتلاف به راه انداخته و در امور سوریه دخالت می کنند به خاطر اهداف سیاسی خود سرنوشت مردم سوریه را به خاک وخون کشیدند.

شیخ الاسلام تاکید کرد: کشورهای غربی برای ممانعت از آزاد سازی حلب از شورای امنیت‌، مجمع عمومی،‌ سازمان های دولتی و حتی ورزشکاران استفاده کردند تا به تروریست ها روحیه بدهند که آنجا را ترک نکنند اما نقش تعیین کننده ایران سبب شد که ما به آنها بگوییم آتش بس وقتی اجرا می شود که زخمی ها و کسانی که تمایل دارند خارج بشوند، بیرون روند.


سفیر اسبق ایران در سوریه با تاکید بر اینکه مهمتر از آزاد سازی حلب این بود که مردم بعد از آزادسازی همراه حکومت باشند بیان داشت: محاصره کامل حلب سبب شده بود همه کارشناسان نظامی به این نکته تاکید کنند که حلب آزاد می شود و فقط موضوع زمان در میان بود.

وی خاطر نشان کرد: حتی دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفته بود که تروریست ها خارج شوند ولی نیروهای محلی به کارشان ادامه بدهند که ما صریحا رد کردیم و او به ایران آمد و اینجا هم درخواست خود را تکرار کرد.

*دلایل مخالفت با تشکیل شورای محلی حلب

شیخ الاسلام با بیان اینکه توافقی بین چند کشور عربی و آمریکا امضا شده بود که شورای محلی حلب را بپذیرند بیان داشت: ما این را هم به صراحت رد کردیم و گفتیم این اقدام به معنای تجزیه سوریه است که دمشق هم با آن مخالفت کرد.

سفیر اسبق ایران در سوریه خاطرنشان کرد: جان نیروهایی که در مرز برای دولت های غربی و عربی مزدوری می کردند برای آنها بی ارزش بود زیرا می خواستند به قیمت تلفات بیشتر آنها امتیاز سیاسی بگیرند.

*به هیچ کسی اجازه ایفای نقش تخریبی نمی دهیم

وی با بیان اینکه ما الان پیروز هستیم بیان داشت: باید فرصت بدهیم تا هر کسی که قبلا اشتباه کرده و می خواهد از راهی که رفته بازگردد هر چه سریع تر اقدام کنند زیرا ما از نقش سازنده همه استقبال می کنیم و به هیچ کسی اجازه ایفای نقش تخریبی نمی دهیم و با آن مقابله می کنیم.

شیخ الاسلام تاکید کرد: آزاد سازی حلب ثابت کرد که ما توانایی اجرای این راهبرد را داریم و احضار سفرای ایران در انگلیس و هلند جیغ و فریادهای آدمهای درمانده است زیرا تلاش بسیاری برای جلوگیری از آزادسازی حلب کردند اما موفق نشدند.

*شهرک نشینان داعشی شیعیان را درجا با گلوله شهید می کردند

سفیر اسبق ایران در سوریه در خصوص شهرکهایی که تروریست های داعش در آنها حضور دارند، بیان داشت: در ایست و بازرسی ها وقتی کارت شناسایی را نگاه می کنند اگر نام کسی علی، حسن، حسین و یا یکی از اسامی شیعه باشد همان جا با تیر به سر او شلیک می کنند.

*بشار اسد: پشتیبانی ایران نبود سوریه به پیروزی نمی رسید

وی با اشاره به سخنان اخیر بشار اسد مبنی بر اینکه اگر پشتیبانی ایران نبود سوریه به پیروزی نمی رسید، بیان داشت: راهبرد ما این بود که هزینه نیروی انسانی چه نظامی و چه غیر نظامی به حداقل برسد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 26 آذر 1395، کد مطلب: 256342 : www.mizanonline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
0
0
آقای شیخ الاسلام الان چکاره هستند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین