پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۱۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
اسد با انتقاد از معیارهای دوگانه اتحادیه اروپا و غرب می‌گوید: داعش به اندازه حمایت حامیانش قدرت دارد. وی بازگرداندن تروریست‌ها به زندگی عادی را موفقیت می داند نه کشتن آنها را.

شعارسال: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با راشا تودی در باره قدرت امروز داعش گفت: قدرت داعش به میزان حمایت این گروه از سوی کشورهای غربی و قدرت‌های منطقه‌ای بستگی دارد. اگر داعش منزوی شود قدرتی ندارد. اما حمایت واقعی که آنها دارند از جمله حمایت‌های مالی، سرمایه‌گذاری‌های حوزه‌های نفتی و حمایت از سوی هواپیماهای ائتلاف داعش به آنها قدرت می‌دهد. در نتیجه آنها به اندازه حامیانشان و ناظرانشان قدرتمند هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به برخی از تروریست‌ها اجازه داده آزادانه از میدان نبرد خارج شوند گفت: شما همیشه برای به دست آوردن چیزی باید یک چیز دیگر را از دست دهید هنگامی که کفه دستاوردهایتان سنگین‌تر باشد حاضرید تا از یکسری مسائل بگذرید. در این مورد اولویت ما حفاظت از این منطقه برای جلوگیری از نابودی در جریان جنگ، حفاظت از غیرنظامیانی که در اینجا زندگی می‌کنند شانس دوباره دادن به غیرنظامیان برای خروج از درهای باز برای خروج از این منطقه به مناطق دیگر تحت کنترل دولت و فرصت دادن به تروریست‌ها برای تغییر طرز تفکرشان و پیوستن به دولت بازگشت به زندگی عادی و عفو است. اگر آنها چنین فرصتی را نخواهند می‌توانند با تسلیحاتشان و احتمال اینکه مجددا تجهیز شده و به نقاطی چون حلب حمله کنند از میدان‌های نبرد خارج شوند. اما این اولویت ما نیست چرا که اگر با این تروریست‌ها در هر منطقه‌ای خارج از حلب مبارزه کنید خسارت‌ها و تلفات غیرنظامی کمتری برجای خواهید گذاشت. به همین خاطر است که من اجازه خروج به آنها را دادم.

اسد در خصوص شانس دوباره دادن به تروریست‌ها گفت: آنها تروریست هستند چرا که سلاح دارند انسان‌ها را می‌کشند، نابود می‌کنند و مرتکب وحشی‌گری می‌شوند. این طبیعی است که در سراسر جهان این اقدام را تروریستی می‌خوانند اما به طور همزمان آنها انسان هایی هستند که مرتکب تروریسم شده‌اند آنها می‌توانستند طور دیگری زندگی کنند. آنها به دلایل مختلف از ترس گرفته یا پول یا ایدئولوژی به تروریست‌ها پیوستند. اگر بتوانید آنها را به زندگی عادی شان و به اینکه شهروندان عادی باشند بازگردانید به عنوان دولت کار خود را انجام داده‌اید. تنها کافی نیست که بگوییم ما با تروریست‌ها مبارزه می‌کنیم مبارزه با تروریست‌ها همانند بازی کامپیوتری است. شما می‌توانید دشمنتان را در بازی کامپیوتری نابود کنید اما این بازی کامپیوتری باعث هزاران دشمن دیگر خواهد شد که نمی‌توانید به روش آمریکا یعنی کشتن و تنها کشتن به آنها رسیدگی کنید. این هدف ما نیست. این آخرین گزینه‌ای است که شما دارید اگر شما بتوانید تغییری ایجاد کنید این یک گزینه خوب محسوب می‌شود و موفقیت آمیز بوده است. این گزینه موفقیت آمیز بوده چرا که بسیاری از این تروریست‌ها به زندگی عادی خود بازگشتند، به ارتش سوریه پیوستند و در کنار ارتش سوریه با دیگر تروریست‌ها مبارزه کرده‌اند. از دیدگاه ما این موفقیت است.

بشار اسد در خصوص اینکه آیا به اندازه کافی اقدامات لازم برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی را درجریان این جنگ انجام داده یا خیر گفت: ما نهایت تلاشمان را می‌کنیم. موضوع این است که به اندازه کافی یعنی چه؟ هر کسی این عبارت را به نوع خودش تعریف می‌کند. توانایی من به عنوان یک شخص، توانایی دولت، توانایی سوریه به عنوان کشور کوچک برای مواجهه با جنگی که از سوی ده‌ها کشور، صدها رسانه و دیگر مکانیزم‌هایی که علیه شما کار می‌کند حمایت شده مساله اصلی است در نتیجه همه چیز به تعریف واژه "کافی" بستگی دارد. من مطمئنم که نهایت تلاشمان را انجام داده‌ایم اما در آخر هیچ چیز کافی نیست چرا که اقدامات انسان مملو از درستی‌ها و نادرستی‌ها یا اشتباهات است.

رئیس جمهوری سوریه در خصوص میزان قدرت امروز ارتش کشورش گفت: برای این سوال باید دو چیز را با یکدیگر مقایسه کنیم ابتدا خود جنگ و دوم وسعت سوریه. سوریه یک کشور بزرگ نیست در نتیجه از نظر عددی نمی‌تواند ارتش بزرگی داشته باشد حمایت متحدانمان به ویژه روسیه و ایران بسیار مهم است. پس از شش سال جنگ که از جنگ جهانی اول و دوم طولانی‌تر است قطعا ارتش سوریه همانند گذشته قوی نیست. اما ما عزم و اراده دفاع از کشورمان را داریم این مهمترین چیز است ما بسیاری از سربازان ارتشمان را از دست دادیم و بسیاری از آنها ناتوان شدند. از نظر عددی ما تلفات زیادی داشتیم اما همچنان عزم و اراده خود را حفظ کرده‌ایم و به شما اطمینان می‌دهم که عزم ما نسبت به قبل از جنگ قوی‌تر است اما نمی‌توانیم در این بین حمایت روسیه و ایران را نیز نادیده بگیریم.

اسد در خصوص دستور باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای لغو ممنوعیت تسلیحاتی اعمال شده بر برخی مخالفان سوری گفت: ما مطمئن نیستیم که لغو این تحریمات درست همزمان با اعلام آن صورت گرته است یا خیر. ممکن است این تحریمات مدت‌ها قبل لغوشده باشد اما به تازگی تنها اعلام شده باشند. نکته مهم دیگر این است که زمان اعلام این مساله با زمان حمله پالمیرا ارتباط مستقیم دارد. هنگامی که غرب و آمریکا در حلب شکست خورد باید از دیگر نایبان خود در نقاط دیگر سوریه حمایت می‌کردند چرا که هیچ منفعتی در حل درگیری سوریه ندارند. هدف از این اطلاعیه ایجاد آشوب‌های بیشتر است چرا که آمریکا به منظور مدیریت آشوب، آشوب ایجاد می‌کند. کشورهای کوچک‌تر هنگامی که تعادل بین‌المللی وجود داشته باشدا حساس امنیت بیشتری می‌کنند البته کشورهای کوچک‌تر رنج بیشتری را تحمل می‌کنند همانند ما اما ا مروز با وجود نقش روسیه تعادل بیشتری وجود دارد. ما همیشه معتقد بودیم که هرچقدر روسیه قدرتمندتر شود چین نیز به تبع آن رشد کرده و ما احساس امنیت بیشتری می‌کنیم. مساله تنها شکست یا پیروزی نیست بلکه مساله بردن یا باختن کشورتان است. این تهدیدی است که سوریه با آن مواجه است.

وی در خصوص گرایش اصلی رسانه‌های غربی در جریان جنگ داخلی سوریه گفت: رسانه‌ها سیاست‌های داخلی شان را دنبال می‌کنند و آنها در جریان دهه‌های اخیر از زوال اخلاقی رنج بردند آنها هیچ اصول اخلاقی ندارند. آنها از ماسک‌هایی چون حقوق بشر، غیرنظامیان و کودکان تنها برای برنامه سیاسی خودشان به منظور تحریک احساسات عمومی برای حمایت از مداخله کشورشان در این منطقه چه از نظر نظامی و چه از نظر سیاسی استفاده می‌کنند. در نتیجه آنها هیچ اعتباری در این زمینه ندارند.

رئیس جمهوری سوریه در خصوص انتظاراتش از دولت جدید آمریکا گفت: لفاظی‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور تازه منتخب آمریکا در جریان کمپین انتخاباتی‌اش در خصوص تروریسم که اولویت امروز ماست مثبت بود. باقی موضوعات اولویت محسوب نمی‌شود. من بر مساله دیگری تمرکز ندارم چرا که باقی مسائل مربوط به منافع داخلی آمریکاست. اما مساله این است که آیا ترامپ واقعا تمایل یا توانایی اجرای آنچه را که گفته را دارد یا خیر؟ اگر ترامپ حقیقتا به بهبود روابط آمریکا با روسیه عمل کند به نفع سوریه و بسیاری از کشورها خواهد بود چرا که این اقدام باعث می‌شود بسیاری از تنش‌ها در سراسر جهان کاهش یابد.

اسد در خصوص کمک‌های غربی به سوریه گفت: تمامی کمک‌های غربی که از سوی کشورهای غربی به سوریه ارسال شده در حقیقت برای تروریست‌ها فرستاده شده است آنها هرگز به زندگی و جان غیرنظامیان سوری اهمیتی ندادند. اتحادیه اروپا و کشورهای غربی یک معیار دوگانه را دنبال می‌کنند.

وی در خصوص این پیشنهاد که بهترین راه حل برای سوریه تقسیم شدن به کشورهایی تحت حکومت سنی‌ها، شیعیان و کردهاست گفت: این امید یا رویای غربی‌هاست و مساله جدیدی نیست و مربوط به جنگ نیز نمی‌شود. پیش از جنگ نیز نقشه‌هایی برای تقسیم سوریه کشیده بودند اما جامعه امروز سوریه بسیار متحدتر از قبل از جنگ است. به خاطر درس‌هایی که جنگ به ما داده جامعه روسیه واقع‌ بینانه‌تر شده است. سوری‌ها می‌دانند که متعصب بودن کمکی نمی‌کند. افراط گرایی در مذهب از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هیچ کمکی به سوریه نخواهد کرد. تنها زمانی که یکدیگر را بپذیریم و به یکدیگر احترام بگذاریم می‌توانیم یک کشور داشته باشیم. من نگران این رویای غربی‌ها نیستم چرا که هیچ راهی وجود ندارد که سوری‌ها این پیشنهاد را بپذیرند. من درباره اکثریت سوری‌ها صحبت می‌کنم.

اسد درباره آینده بچه‌های سوری گفت: این یکی از خطرناک‌ترین جنبه‌های مشکل ماست. هرجا که صحبت از ایدئولوژی وهابی به میان آید این موضوع خطرناک است چرا که بسیاری از این کودکان که به تروریست‌ها پیوسته‌اند از خانواده‌هایی با افکار باز تحصیل کرده و نخبه آمده‌اند با این گفته من شما می‌توانید تصور کنید که تروریسم چقدر قوی است. ایدئولوژی تروریست‌ها بسیار خطرناک است. تروریست‌ها از شبکه‌های اجتماعی برای ارتقاء‌ ایدئولوژی شان استفاده کرده‌اند و هیچ مرزی مانع آنها نیست آنها می‌توانند به هر خانواده‌ای در هر جای جهان نفوذ کنند. شما یک جامعه سکولار دارید من یک جامعه سکولار دارم اما از اینکه تروریست‌ها در جامعه نفوذ کنند حفاظت نکرده است. من برای این منظور یک ایدئولوژی مقابله‌ای دارم آنها ایدئولوژی شان را بر مبنای اسلام بنا کردند شما باید از همان ایدئولوژی یعنی از اسلام واقعی و اسلام میانه‌رو برای مقابله با ایدئولوژی آنها استفاده کنید. این یک راه حل صحیح است. شما باید تا جایی که می‌توانید جامعه، طرز فکر مردم را ارتقا بخشید چرا که این ایدئولوژی تنها زمانی کار می‌کند که شما نتوانید به درستی بیاندیشید و تجزیه و تحلیل کنید. ایدئولوژی مقابله‌ای ما به میزان آموزش، همکاری رسانه‌ها و سیاست بستگی دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 25 آذر 1395، کدمطلب: 95092515714 ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
0
0
چقدر جمله اش حداقل در بعد نظری زیبا بود. قدرت داعش به اندازه حمایت های صورت گرفته از آنهاست. یعنی آنها فاقد قدرت مستقل هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین