پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
طرح وام هاي خودرويي موجب مي شود که شرکت ايران خودرو تعديل منفي هاي شديدي ندهد اما در مورد زامياد و پارس خودرو حتي اين فروش با استفاده از وام 25 ميليوني هم پاسخگوي زيان آنها نيست.

شعارسال :حسن خضوعي، تحليلگر بازار سرمايه، درباره تاثير وام هاي خودرويي و تاثير بر فروش شرکت هاي خودوريي گفت: اين تسهيلات در نظر گرفته شده براي شرکت هاي خودرويي قسمتي از زيان اين شرکت ها را پوشش داده است.

وي ادامه داد: به علت اين که تعداد فروش اين شرکت ها بالا مي رود مي توان گفت مقداري از زيان خود را مي توانند جبران کنند.

خضوعي افزود: با نگاه به صورت هاي اين شرکت متوجه مي شويم که در شش ماهه اول سال مقداري فروش را مشخص کرده اند و در شش ماهه دوم بيشتر از شش ماهه اول فروش را پيش بيني کرده اند و اين طرح پيش بيني فروش اين شرکت ها را عملي کرد.

وي تصريح کرد: با توجه به اينکه شرکت هاي خودرويي در شش ماهه اول سال بسيار بد عمل کرده اند، اين موضوع به ايران خودرو و بقيه شرکت هاي اين صنعت کمک کرد تا از تعديل منفي نجات يابند.

وي گفت: اگر اين اتفاق نمي افتاد بايد شاهد تعديل منفي هاي شديدي مي بوديم.

اين کارشناس بازار سرمايه تاکيد کرد: در زمان انتشار صورت هاي شش ماهه شرکت خبري از ايجاد اين طرح نبود و شرکت هاي خودرويي پيش بيني صورت هاي خود را در نبود اين طرح منتشر کردند.
وي شايان ذکر کرد: طرح وام هاي خودرويي موجب مي شود که شرکت ايران خودرو تعديل منفي هاي شديدي ندهد اما در مورد گروه سايپا؛ يعني زامياد، پارس خودرو و خود سايپا حتي اين فروش با استفاده از وام 25 ميليوني هم پاسخگوي زيان آنها نيست و همچنان در خطر تعديل منفي هستند.
خضوعي خاطرنشان کرد: پيش بيني ايران خودرو در صورت هاي شش ماهه خود اين است که در طي سال 510 هزار خودرو را به فروش برساند که در شش ماهه اول210 هزار خودرو را فروخته است که با احتساب اين مورد حدود 280 هزار خودروي ديگر بايد در شش ماهه دوم بفروشد.
وي گفت: اگر به همان روال شش ماهه اول سال و بدون تسهيلات خودوريي پيش مي رفت مسلما تعديل منفي را بايد در صورت هاي خود مي ديد اما با اين اتفاق مقداري از تعديل منفي خود را پوشش داد، پس مي توان گفت مقداري پيش بيني اين شرکت براي شش ماهه دوم اجرايي شده است.

اين تحليلگر بازار سرمايه با توجه به اينکه خودروهاي فروخته شده موجودي کالاي اين شرکت بوده و با فروش اين خودروها به صورت قسطي تنها حساب هاي دريافتني خود را افزايش داده و وجه نقدي وارد شرکت نشده است، ادامه داد: اين تاثير در صورت سود و زيان شرکت ديده مي شود اما عملا وجه نقدي به شرکت وارد نمي شود و در واقع به اين سود، در اصطلاح عاميانه سود کاغذي گفته مي شود و از نظر نقدينگي با مشکل مواجه خواهد شد.

وي تصريح کرد: ريسک نکول حساب هاي دريافتني براي ايران خودرو به قوت خود باقي است.
وي با توجه به صورت هاي مالي گروه سايپا گفت: اين شرکت تعداد فروش پيش بيني شده خود را به تعداد 362 هزار خودرو اعلام کرده است که در نيمه اول سال تنها 126 هزار از آنها را فروخته است و در طي وام هاي خودوريي تنها 60 هزار خودرو را به فروش رسانده است که با اين اطلاعات مي توان نتيجه گرفت که گروه سايپا با وجود اين وام باز هم تعديل منفي را دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری موج ، تاریخ انتشار سه شنبه 3 آذر 1394 ، کد مطلب : 1973615 : www.mojnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین