پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۷۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: فصل جدید مرمت مسجد تاریخی سمنان، شاهکار معماری دوره قاجاریه با رویکرد حفاظت و مرمت تزئینات وابسته به معماری این مسجد آغاز شده است.

شعار سال:


حمیدرضا دوست محمدی با اشاره به اینکه مرمت نهایی تزئینات قسمت زیرین ایوان شرقی مسجد آغاز شده است، گفت: با انتقال داربست های ایوان شرقی به قسمت ایوان غربی، مرمت با تثبیت کاشیکاری و تزئینات آجری بدنه بیرونی و درونی ایوان غربی ادامه می یابد.

وی افزود: مرمت و بازسازی کاشی کاری گنبدهای فیروزه ای مقصوره بنا و بازسازی درهای چوبی نورگیرهای گنبد خانه اصلی بنا از برنامه های بعدی مرمت مسجد امام سمنان است.
دوست محمدی با بیان اینکه در چند سال گذشته، مرمت مسجد امام سمنان به عنوان یکی از شاهکارهای معماری دوره قاجاریه کشور در برنامه ملی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان قرار گرفته است، گفت: ادامه فعالیت مرمتی با رویکرد حفاظت و مرمت تزئینات وابسته معماری و جلوگیری از آسیب نگاره های نفیس بنا در زیر گنبد خانه اصلی در برنامه امسال قرار گرفته است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان افزود: در برنامه مرمت سال 95، برای اولین بار در درزبندی و آب بندی کاشی‌کاری های مسجد سعی شده است از نانوذرات رزینی جدید استفاده شود .
مسجد امام یکی از مساجد چهارایوانی دوره قاجار و نمونه ای کامل از لحاظ معماری این دوران است، این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.
عناصر تشکیل دهنده مسجد را ایوان‌های متعدد، شبستان‌های وسیع ، حجره‌ها و کاشی‌کاری های زیبا و هفت رنگ تشکیل می دهد و ارتفاع ایوان غربی مسجد امام 19.5 متر و بزرگتر از ایوان‌های دیگر مسجد ساخته شده و مزین به کاشی کاری ها و کتیبه های کوفی بنایی و ثلث است.
ارتفاع ایوان شرقی 5.18 متر، ارتفاع2 ایوان رو به شمال و رو به جنوب هر یک 111متر است و در بالای همه ایوانها سوره های مبارک قرآنی و تاریخ بنا برروی کاشی نقش بسته است .


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی سمنان لاین، تاریخ انتشار 29 آذر 1395، کد مطلب:20000 : www.semnanline.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
0
لازم و ضروری بود. فقط باید بر روند مرمت نظارت دقیق داشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین