پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان سمنان، روستاهای زیبا و خرّم است که در اوج سادگی همواره می‌توانند خاطراتی بکر و به یادماندنی برای مسافران نوروزی بسازند.

شعار سال: استان سمنان از یک‌سو در پایه جنوبی البرز و از سوی دیگر در ضلع شمالی دشت کویر قرار گرفته است و این امر سبب شده تا روستاهای این استان عموماً دارای دو اقلیم کوهستانی و کویری باشد که البته هرکدام زیبایی‌های خاص خودشان را دارند.


نوروز ۹۸ از راه رسید و استان سمنان بار دیگر شاهد تردد میلیون‌ها مسافر نوروزی و زائر رضوی شد، مسافرانی که اگر ساعتی در استان سمنان توقف کرده و برای بازدید از آثار و مکان‌های زیبای این استان وقت بگذارند، قطعاً برای خویش، خاطره‌ای پر از لبخند به ارمغان می‌آورند. یکی از مکان‌هایی که در نوروز میزبان مسافران نوروزی است، روستاهای قومسی به خصوص روستاهای هدف گردشگری هستند.

روستاها سادگی و زیبایی را توأم با هم دارند و به واسطه اقلیم ویژه‌ای که در استان سمنان واقع شده، می‌توانند در بهار از هر گردشگری دلربایی کنند. این روزها روستاهای قومس هر کدام رنگ و بویی خاص دارند در روستاهای شمال نشین شکوفه درختان زردآلو شکفته و مناظر بدیعی را خلق کرده است در کویری‌ها هم نسیم بهاری از روی رمل‌های ماسه‌ای بلند شده و بر تن بوته‌های سرسبز کویر می‌نشیند، این روزها فصل زاد و ولد طبیعت است.


قلعه بالای بیارجمند

روستای هدف گردشگری قلعه بالا در بیارجمند شاهرود را باید یکی از سه روستای دیدنی استان سمنان دانست این روستا که در زمره اولین نمونه‌های گردشگری‌های کشور است، دارای بافتی کوهستانی و پلکانی است و باغات گردو، بادام و درختان میوه و همچنین زمین‌های صیفی آن را محاصره کرده است. قلعه بالا دروازه ورود به کویر است اما بر عکس نام کویر، در این روستا همه چیز سر سبز و خرم است.

برای رسیدن به قله بالا ابتدا باید راهی بیارجمند شد، شهری در مسیر شاهرود-میامی-سبزوار که فاصله‌ای ۱۲۰ کیلومتری تا شاهرود دارد. کوهپایه‌ای بودن روستای قلعه بالا سبب شده تا ساخت‌وساز مناطق مسکونی و زمین‌های زراعی و باغات به‌صورت پلکانی درآید و این امر در کنار کاربرد مصالح سنتی و بومی در ساخت خانه‌ها با اقلیم کوهپایه‌ای بر فراز پهنه‌ای از کویر منظره زیبایی را به وجود آورده و نظر هر تازه‌واردی را به خود جلب می‌کند.

هم‌جواری با پارک ملی توران و وجود حیوانات و پرندگان وحشی نظیر یوزپلنگ آسیایی، گورخر آسیایی، زاغ بور و گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را به این روستا جذب می‌کند. چشمه آور ازجمله اماکنی است که هرساله موردتوجه مردم از روستاها و شهرهای هم‌جوار برای تفرج قرار می‌گیرد.

آب کشاورزی روستا از قنات است که باوجود چنارهای کهن‌سال نمای بسیار دل‌نشینی را به وجود آورده است. واقع‌شدن رشته‌کوه‌های مرتفع در حاشیه جنوبی و آب‌های سرشار و قنات‌ها منجر به شکل‌گیری روستاهای نزدیک به هم در این منطقه شده و حدود مراتع و باغ‌های روستاها قابل‌تشخیص از هم نیست و به‌طورکلی باریکه‌ای سرسبز در دامنۀ رشته‌کوه به وجود آورده است. قلعه بالا به دلیل ارتفاع بیشتر از روستاهای مجاور چشم‌انداز کامل بر دشت بی ارجمند داشته و ازاین‌جهت می‌توان قلعه بالا را «نگین سبز توران» نامید.

در گذشته عمدۀ مشاغل مردم کشاورزی و دامداری بوده ولی در دهۀ اخیر آهنگ مهاجرت روستاییان به شهرها بیشتر شده که می‌توان با توسعۀگردشگری روند مهاجرت در این منطقه را معکوس کرد محصولات کشاورزی «قلعه بالا» از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که عمدۀ آن گندم، جو، فلفل و شلغم است، همچنین این روستا دارای باغات سرسبز انار، گردو، زردآلو، انجیر زرد و انگور است.


روستای بنه‌کوه گرمسار

منطقه نمونه گردشگری بنه کوه در شمال شهر گرمسار در پنج کیلومتری شمال گرمسار واقع شده است و به‌خاطر دارا بودن طبیعت زیبا و عبور رودخانه حبله رود، یکی از مناطق نمونه گردشگری در استان سمنان است، این منطقه به دلیل قرار داشتن بر سر راه باستانی گرمسار (خوار) به مازندران، از نظر تاریخی و نظامی دارای اهمیت ویژه ای است.

قلعه باستانی استوناوند، ریگ تپه" و قلعه گبری از جاذبه‌های این منطقه است. به دلیل قرار داشتن بنه کوه در بخش انتهایی رودخانه حبله رود (که رودخانه‌ای دائمی است)، در این منطقه انواع پرندگان و ماهی‌ها زیست می‌کنند.

آب انبار امام زاده شمس الدین در حومه شهر گرمسار و در مسیر راه مامزاده شمس الدین و اسماعیل و به فاصله حدود یک کیلومتری از شمال غربی گرمسار قرار دارد. آب انبار مذکور در دوره قاجار ساخته شده که به آب انبار (آب حوض) آقا مشهور است.

این آب انبار مخزن و بادگیر، پاشیر، پلکان و سردر را شامل می‌شود سقف پلکان پاشیر با آجرهایی به فرم حصیری و به صورت ضربی ساخته شده که بنای آن بر خلاف اکثر آب انبارهای منطقه پلان آب بر پایه مربع مستطیل است و مخزن آن نیز از فرم چهارگوشی که یک ستون در وسط آن تعبیه شده و بر روی ستون بادگیر آن قرار دارد. تویزه هایی از چهار طرف به صورت بعلاوه بر این پایه ستون نشسته‌اند تا چهار گنبد بر روی آنها قرار گرفته و پوشش مخزن را کامل کنند.


روستای پاده آرادان

این روستا در ۳۵ کیلومتری شرق گرمسار و درفاصله سه کیلومتری شرق آرادان و دریک کیلومتری جنوب جاده تهران-مشهد واقع شده است که اهالی قدمت این روستا را ۶۰۰ سال تخمین می‌زنند روستای پاده در گذشته از قرار مبدا خوار به شمار می‌رود ناصرالدین شاه قاجار در سفر خود به مشهد هنگام مراجعت به تهران از این روستا دیدن کرد و شرح مفصلی درباره آن نوشته است.

محمدحسن خان صنیع الدوله در بازدید خود از خوار گرمسار فعلی از پاده بازدید کرد و گفت اصل این اسم ده پایین بوده است چراکه از سمت مغرب از این ده که می‌گذرد خاک، خوار است ولی آبادی نیست و جر روستاهای ده نمک به شمار می‌رود و سپس شرحی درباره قلعه و تپه و بناهای این روستا از جمله حمام و یخچال و تکیه آن نوشته است.

از بناهای تاریخی پاده قلعه خرابه‌ای است که احتمالاً مربوط به قبل از اسلام و به قلعه گبری معروف است در کنار این قلعه مزار امام زاده ابوسعید (ع) پسر حضرت امام موسی کاظم (ع) در آن قرار دارد در سمت جنوب پاده قلعه‌ای بود که امروز خرابه‌های آن باقی مانده است‌، این قلعه به نام کفشگران معروف بود و اکنون به صورت مزرعه درآمده و سکنه‌ای ندارد.

تویه دروار دامغان

سفر به جاذبه‌های طبیعی دامغان خود نیازمند سفری چند روزه است اما در این مجال باید به اختصار آنها را معرفی کرد، دهستان تویه دروار یکی از مناطق وسیع و با پیشینه تاریخی در شمال غربی شهرستان دامغان قرار دارد.

قرار گرفتن منطقه خوش آب و هوای تویه دروار در این موقعیت جغرافیایی و دسترسی آسان و سریع به دو مرکز استان یعنی شهرهای سمنان و ساری با پیمودن مسافتی کم و وجود راه ارتباطی بین این منطقه و استان مازندران منطقه تویه دروار را جزو یکی از نقاط استراتژیک مهم از لحاظ جغرافیایی در منطقه دامغان و به‌خصوص استان سمنان قرار داده است فاصله منطقه گردشگری تویه دروار از مرکز شهرستان دامغان در حدود ۴۵ کیلومتر است و دسترسی به دریای خزر و دیار جنگل‌های سر سبز شمال برای مسافران این منطقه با طی کمتر از دو ساعت رانندگی امکان پذیر خواهد بود.

یکی از مناطق بکر، زیبا و دل انگیز منطقه تویه دروار رومه است. این منطقه خوش آب و هوا در منتهی الیه شمال شرقی منطقه تویه دروار واقع شده است، این روستا از جنوب به دره گیو تنگه، از شمال به مناطق اگره و سرخ ده، از غرب به معدن گونو و از شرق به کوه‌های سر به فلک کشیده شمال دامغان متصل است که هرکدام از این مناطق نیاز به یک‌روز گردشگری دارد.


افتر سرخه

روستای نمونه گردشگری افتر، مرکز دهستان هفت در (افتر) از توابع بخش مرکزی شهرستان سرخه در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر سرخه و ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر سمنان واقع شده است، در ارتفاع ۲۱۱۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

قلعه هفت‌در در قسمت جنوبی این روستا قرار دارد و دارای هفت‌در است و هسته اولیه روستا نیز در قسمت جنوبی روستا و در دامنه قلعه هفت در واقع شده است. قلعه هفتدر (افتر) در بخش جنوبی روستا و بر روی ارتفاعات واقع شده است و ساخت و سازهای بافت اولیه روستا در پایین آن صورت گرفته است. این قلعه دارای هفت تونل زیرزمینی بوده است.

خانه سلطان یکی از خانه‌های تاریخی و قدیمی در این روستا است، این بنا در قسمت بافت اولیه روستا در قسمت جنوب غربی واقع شده و دو طبقه است. در سر درب اصلی و طاق ضربی بنا، گچبری‌هایی به چشم می‌خورد و درب چوبی آن نیز دارای کنده کاری‌هایی است

این روستا به دلیل کوهستانی بودن و تابستان خنک و معتدل و قرارگیری آن بر سر راه ارتباطی مازندران، فیروزکوه و سمنان دارای ظرفیت بالای توریستی بوده و به عنوان یک نقطه توقفگاهی مطرح است، ییلاقات زیبا، آثار تاریخی و خانه‌های قدیمی و از جمله مغار (یخچال طبیعی به عنوان محل نگه‌داری فراورده‌های دامی و لبنی) از جمله دیگر آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری روستای افتر است.


رضا آباد خارتوران شاهرود

رضاآباد برای آنانی که اهل طبیعت هستند نامی آشنا است روستایی در جنوب بیارجمند شاهرود که دروازه ورود به رمل‌های ماسه‌ای دشت کویر محسوب می‌شود مکانی برای فیلم‌برداری فیلم‌های تاریخی و البته گشت‌وگذار در دل طبیعت و ماسه‌های روان با پای‌برهنه؛ اینجا بهشت آفرود بازان نیز محسوب می‌شود.

برای رسیدن به رضا آباد ابتدا باید به بیارجمند رسید سپس تابلوهای خارتوران و احمدآباد را دنبال کرد و پس از طی مسیری از جانب روستای شهید پرور خانخودی باید به سمت راست و در دل کویر تا مقصد رضا آباد تغییر مسیر داد. همچنین جاده ورودی رضا آباد از نزدیکی احمدآباد می‌گذرد و با زیرسازی‌هایی که به‌تازگی انجام‌شده تقریباً مسیری خوب برای ماشین‌های سواری محسوب می‌شود هرچند در برخی بخش‌ها جاده با دست‌اندازهایی نیز روبرو است.

روستای رضا آباد تا چند دهه قبل محلی تحت عنوان چشمه کوررو (چشمه کور شده) نام داشت. در حدود یک کیلومتری جنوب این چشمه بقعه کوچکی وجود دارد که اهالی آن را پیر می‌نامند. رمل‌های اطراف روستا، چشم انداز زیبا داشته و هر گردشگری را به سمت خود جلب می‌کند. از این جاذبه‌های طبیعی که بخشی از موهبت الهی منطقه است می‌توان در آینده‌ای نه چندان دور در خصوص تورهای مختلف کویر نوردی و رالی کویر بهره برد. شترسواری از دیگرجاذبه های ممکن در این روستای گردشگری است

جاذبه‌های گردشگری فراوان استان سمنان

استان سمنان دارای روستاهای گردشگری فراوانی است روستاهایی که مجال برای معرفی آن‌ها نیازمند کتابی چندین جلدی است اما در این گزارش سعی شد تا از هر منطقه این استان یک روستا معرفی شود تا بتوانیم شاهد حضور گردشگران نوروزی در این روستاها باشیم روستاهایی که یک دنیا سادگی و زیبایی را در درون خود جای داده‌اند.

دیار قومس دارای روستاهای فراوانی است که نامشان در این فهرست خالی است روستاهایی چون ابر، ابرسج، دیزج و اعلا و کوه زر، درجزین، چشم، رشم فرومد و ده‌ها روستای دیگر که دیگر مجالی برای معرفی شأن نیست چرا که جاذبه‌های گردشگری استان سمنان تمام شدنی نیستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 15 فروردین 98، کد مطلب: 4570064: www.mehrnews.com



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین