پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۴۳۰۴۷
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
با وجود تاکید بانک مرکزی صورت‌های مالی 3 و 6 ماهه برخی بانک‌ها نشان می‌دهد این نهادهای پولی همچنان سود قطعی و مازاد به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند، پدیده‌ای که به معنای عدم رعایت قانون بانکداری ربا و چارچوب اعطای سود علی‌الحساب است.

شعار سال: در چارچوب صورت‌های مالی سال 94 و همچنین بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها بار دیگر ملزم به رعایت قواعد پرداخت سود علی‌الحساب شدند.

صورت‌های مالی سال 94 اغلب بانک‌ها گویای پرداخت سود علی‌‌الحساب بیش از سود قابل پرداخت به سپرده‌گذاران بوده و به عبارت دیگر در عمل سود به صورت علی‌الحساب پرداخت نشده بلکه سود اعطایی قطعی و مقطوع بوده است.

یکی از علل افزایش زیان و یا کاهش سود‌دهی بانک‌ها در سال مالی 94 همین مساله بوده است به‌طوری که این گزاره «سود سهامدار به جیب سپرده‌گذار رفت» بارها در رسانه‌ها مطرح شد.

بانک مرکزی هدف اصلی خود از ارزیابی مجدد صورت‌های مالی بانک‌ها را اصلاح ساختار بانک‌ها و افزایش شفافیت بانک‌ها عنوان کرده و آن را گامی در جهت اصلاح فرایند پرداخت سود سپرده و تسهیلات داشته است.

در همین رابطه مدتی پیش رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها اعلام کرد:در بانکداری بدون ربا، سیاستگذار حق کم یا زیاد کردن سهم سود سپرده‌گذاران را ندارد و سهم قطعی سپرده‌گذار باید براساس دستورالعمل مشخصی محاسبه و تسویه شود.

وی افزود: مابه التفاوت نرخ سود علی الحساب اعلامی و سود قطعی محاسباتی که بعد از پایان دوره مالی انجام می شود نیز باید به سپرده گذاران پرداخت شود. بر همین اساس، نرخ سود علی الحساب باید به گونه‌ای تعیین شود که با توجه به احتمالات پیش رو، قطعا قابل تحقق باشد.

سیف تصریح کرد: مکانیزم‌های بانک مرکزی برای محاسبه مابه التفاوت سود قابل پرداخت به سپرده گذاران به شکلی است که تفاوت های اندک میان نرخ های علی الحساب نیز قابلیت تعدیل پیدا می کند. به عنوان مثال اگر نرخ سود علی الحساب متفاوتی در مورد سپرده‌های یک ساله در نظر گرفته شده باشد، در زمان پرداخت‌ مابه التفاوت سود تعدیل خواهد شد.

رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد: تمام نرخ‌های تعیین و اعلام شده در فضای بانکداری بدون ربا، علی الحساب است و نباید نرخی ثابت و تغییر ناپذیر تلقی شود. از این رو بانک ها حق ندارند نرخ سود سپرده ها را بدون توجه به دستورالعمل مربوطه کم یا زیاد کنند بلکه باید آنچه در نهایت و از محل سرمایه گذاری سپرده های جذب شده حاصل می شود، به درستی محاسبه و به سپرده گذاران پرداخت شود.

به گزارش فارس، این اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در شرایطی ابراز می‌شود که صورت‌های مالی سه ماهه و شش ماهه سال 95 برخی بانک‌‌ها نشان می‌دهد این بانک‌‌ها همچنان به سبک چند سال گذشته بیش از سود قابل پرداخت به سپرده‌گذاران سود علی‌الحساب پرداخت کرده‌اند که این کاملا مغایر با قانون بانکداری بدون ربا است.

ذکر اعداد جداول به تومان:

بانک صادرات

دوره

سود قطعی قابل پرداخت به سپرده‌گذار

سود علی‌الحساب پرداخت شده

6 ماهه 95

4 هزار و 950 میلیارد

6 هزار و 846 میلیارد

سال 94

11 هزار و 648 میلیارد

12 هزار و 505 میلیارد

بانک انصار

دوره

سود قطعی قابل پرداخت به سپرده‌گذار

سود علی‌الحساب پرداخت شده

6 ماهه 95

1224 میلیارد

هزار و 485 میلیارد

سال 94

2 هزار و 878 میلیارد

3 هزار و 20 میلیارد

بانک دی

دوره

سود قطعی قابل پرداخت به سپرده‌گذار

سود علی‌الحساب پرداخت شده

سه ماهه اول 95

455 میلیارد

875 میلیارد

سال 94

2 هزار و 607 میلیارد

2 هزار و 743 میلیارد

بانک گردشگری

دوره

سود قطعی قابل پرداخت به سپرده‌گذار

سود علی‌الحساب پرداخت شده

9 ماهه منتهی به شهریور 95

نامشخص

2 هزار و 43 میلیارد

6 ماهه منتهی به خرداد 95

هزار و 153 میلیارد

هزار و 262 میلیارد

این ارقام از صورت‌های مالی این بانک‌ها استخراج شده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 6 دي 1395، کد مطلب: 13951006000632:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین