پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
ربا آن چیزی است که در هنگام عقد قرار داد بین طرفین قید می شود و مبلغ معینی مازاد بر سپرده اصلی پرداخت شود که این در بانکداری امروزه به عینه قابل مشاهده است.

شعار سال: به نقل ازسفیر افلاک،امام خمینی(ره) درمورد بانکداری بدون ربا بدین مضمون می‌فرمایند: اگر ربا از بانکداری ما حذف نشود مشمول آیه ای می شویم که ربا اعلام جنگ با خدا و پیامبر خداست.

چنانچه ربا در حکومت اسلامی باشد دیگر نمی توانیم آن حکومت را اسلامی بدانیم. از این جهت مسئولین امر باید دقت لازم را به خرج دهند تا بر این اساس اصلاح بانک‌ها و توسعه بانکداری اسلامی صورت پذیرد.

ربا آن چیزیست که در هنگام عقد قرار داد بین طرفین قید می شود مبلغ معینی را مازاد بر سپرده اصلی پرداخت شود که این در بانکداری امروزه به عینه قابل مشاهده است.


حال این نظام بانکداری که توسط دین یهود در دنیا پایه گذاری شد در حال شکست است و شاهد بدهی های کلان کشورها هستیم.

امروزه مدل پیشنهادی اداره اقتصاد جهان مدل بانکداری اسلامی است. وام های بی بهره خانگی نمونه ای از بانکداری بدون رباست.

وام های خانگی سال هاست که بین مردم مرسوم شده است و در بین گروه هایی که اعتماد متقابل بین اعضای آنها وجود دارد نظیر دوستان، اقوام، همسایه ها شکل می گیرد.

این وام ها با سپرده های کم یا زیاد به تناسب اعضا تشکیل می شود و کل موجودی جمع شده به هر یک از اعضا به صورت هفتگی یا ماهانه به قید قرعه واگذار می گردد.


روال تشکیل وام ها به این صورت است که اعضا مبالغ یکسانی را به فرد منتخب و معتمد می سپارند و قرعه کشی انجام می شود و همه سپرده به فرد برگزیده واگذار می شود.

فرد برگزیده در دوره های بعدی قرعه کشی شرکت نمی کند اما موظف است تا پایان یک دور کامل مانند دیگران مبلغ پول تعیین شده را در موعد مقرر پرداخت کند.


این استاد اقتصاد دانشگاه لرستان با بیان کامل نبودن سیستم بانکداری در کشور گفت: بانک ها رغبت دارند که وام ها در مبالغ کلان بروند و سودبیشتری به دست بیاورند چون بالاخره در قبال این وام ها بانک باید هزینه ای را صرف کند وسود بالایی باید سهم بانک شود. حال با این وضعیت اگر وام ها به سمت خورد بروند و وام های کوچک در اختیار تقاضا کنندگان قرار دهند نمی توانند عاید چندانی از آن محل داشته باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ازنا خبر، تاریخ انتشار 9 آذر 95 ، کد مطلب: 11958: www.aznakhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
0
0
اعتبارات خرد خیلی اثرات معنادار داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین