پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۴۴۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: بانک مرکزی اهتمامی به قانون بانکداری بدون ربا نداشته که براساس این قانون عملیات بانکی اسلامی را تصویب کند و ضعف این موضوع از آن‌جایی است که مسئولان نظام اقتصادی به الگوی غربی و بانکداری ربوی غربی اعتقاد دارند.

شعار سال: حجت‌الله عبدالملکی با اشاره به عدم هماهنگی سیستم بانکداری با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مهمترین مسئله در سیستم بانکداری عقود شرعی است که به‌صورت صحیح اجرا نمی‌شود و در قالب سوری به مرحله اجرا می‌رسد. به عنوان مثال فردی تسهیلاتی به مبلغ 20 میلیون تومان برای خرید تجهیزات صنعتی دریافت می‌کند و عقد شرعی این قرارداد فروش تجهیزات صنعتی است، اما وام‌گیرنده با این تسهیلات کاری به‌غیر از آنچه در عقد نوشته شده را انجام می‌دهد.

وی افزود: شبکه بانکی اصولاً در اجرای قراردادهایی که نوشته می‌شود نظارت ندارد، شبکه بانکی تصور می‌کند که به تولید‌کننده وام می‌دهد در حالی که وام‌گیرندگان هیچ کدام به‌دنبال اجرای عقد قرارداد نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: از سال 62 قانون عملیات بانکی بدون ربا تصویب و در سال 63 اجرای آن شروع شد که اولاً قانون بانکی بدون ربا قانونی غیر از عملیات بانکی اسلامی است و ثانیاً مصوب کردند که تا 5 سال آینده یعنی تا سال 68 لایحه بانکداری اسلامی برای برسی تقدیم مجلس شود اما با گذشت بیش از 30 سال از تصویب همچنان منتظر این لایحه هستیم.

وی افزود: بانک مرکزی ما اهتمامی به این موضوع نداشته که طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا قانون عملیات بانکی اسلامی را تصویب کند و ضعف این موضوع از جایی ایجاد شد که مسئولان حاضر در سیستم اقتصادی کشور دائما به کارآمدی الگوی غربی در مدیریت اقتصادی و بانکداری ربوی غربی اعتقاد دارند و خارج از آن نتوانستند فکر کنند چراکه الگویی برای جایگزینی قبول نداشتند.

عبدالملکی تصریح کرد: حال به اقتصادی رسیدیم که حجم سرمایه نقدی فوق‌العاده بالا و حجم سرمایه‌گذاری خیلی پایینی دارد، شبکه بانکی به صورت نسبی یعنی در طول یک برنامه 3 یا 4 ساله می‌تواند کاملاً اصلاح شود اما عزم رئیس بانک مرکزی را می‌خواهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: متاسفانه حرکتی برای بانکداری اسلامی انجام نشد؛ مجلس نهم حرکتی برای این موضوع آغاز کرد ولی دولت یازدهم آن را در نطفه خفه کرد و در حال حاضر که مجلس دهم آمده نیز بانک مرکزی وعده ارائه لایحه مناسب را داده اما در موعد مقرر به وعده خود عمل نکرد.

وی افزود: مجلس دهم نیز روی طرح بانکداری اسلامی در حال کار کردن است و چون طرح قرار است که از طرف مجلس مطرح شود اولاً در روند کار کارشناسی حتماً خلل وجود دارد و ثانیاً بعد از تصویب چون دولت به آن معتقد نیست، علاقه‌ای برای اجرا هم ندارد.

عبدالملکی عنوان کرد: ما به دولتی احتیاج داریم که به مبانی اقتصاد اسلامی معتقد باشد و فقط این اقتصاد را اجرا کند و اگر در 4 سال آینده نیز همین دولت روی کار بیاید به نظر بنده رفتن به سمت بانکداری اسلامی صفر است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري تسنیم، تاریخ انتشار: 11 دی 1395، کد مطلب: 1283192:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین