پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۲۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
‌مدتی است که وانت بارهای فروشندگان میوه در خیابان‌های قم به صورت چشمگیری افزایش یافته که این امر سبب نارضایتی شهروندان و رکود کسب و کار برخی از مغازه داران شهر شده است.

شعار سال: پدیده مهاجرت موجب ایجاد شغل‌هایی کاذب شده که از این میان وانت بارهای فروشندگان میوه سهم بسزایی را در ایجاد شغل‌های کاذب در شهرها ‌دارند.

وانت بارهای فروشندگان میوه معضل نابسامانی در بستر شهرها را در سال های اخیر ‌دوچندان کرده‌اند که شهر قم نیز به دلیل شرایط اقلیمی مساعد از مهاجرت مردم از شهرهای مختلف و ازدیاد شغل‌های کاذب مصون نمانده است.

امروزه تعداد وانت بارهای فروشندگان میوه مستقر در خیابانهای قم به صورت چشمگیری افزایش یافته که اغلب این خودروها در خیابان‌های اصلی اقدام به فروش میوه و دیگر اجناس می‌کنند.

از سوی دیگر تعدد خودروهای فروشنده میوه سبب ایجاد نابسامانی در بازارها و کاهش مشتری های مغازه داران و در نتیجه باعث نارضایتی بخش عمدهای از کسبه شهر قم و همچنین تخریب چهره شهر و بعضا ایجاد ترافیکهای سنگین در برخی از خیابان‌های شهر قم می‌شود.

ساماندهی نشدن این وانت بارها باعث شده است تا این فروشندگان بدون مجوز در پاره‌ای اوقات در لاین سبقت توقف میکنند و به طبع آن خریداران نیز در وسط جاده توقف کرده و این موضوع باعث ایجاد پیامدهای ناگوار در مسیر جاده‌ها می‌شود.

جانشین فرمانده راهور استان قم، نیز در این خصوص به ایسنا گفت: یکی از معضلات جدی قم در افزایش ترافیک توقف وانت بارها برای فروش بار در حاشیه خیابان‌ها و راه‌ها است.

سرهنگ احمد پوربافرانی، با اشاره به وضعیت ترافیکی در قم افزود: عوامل مهمی در ترافیک قم دخیل هستند که حضور زائران حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران در روزهای پایانی هفته و یا در ایام عید نوروز و تابستان بخش زیادی از ترافیک در قم را به خود اختصاص می‌دهد.

جانشین فرمانده راهور استان قم افزود: برای روان‌سازی ترافیک و سهولت تردد زائران تدابیری از سوی پلیس راهور اتخاذ می‌شود که می‌تواند بخش زیادی از ترافیک را مدیریت کند که در این راستا برای کاهش بار ترافیکی توجه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط شهروندان و زائران اهمیت زیادی دارد.

وی تصریح کرد: وجود ترافیک در قم موجب شده تا مردم استقبال بیشتری از وسایل نقلیه همچون موتور‌سیکلت داشته باشند که متاسفانه بی توجهی به نکات ایمنی خود حوادث تلخی را در سوانح مربوط به موتور‌سیکلت‌ها رقم می‌زند.

پوربافرانی به معضل وانت بارها در قم اشاره کرد و گفت: هرچند آمار مشخصی در مورد تصادفات به واسطه توقف وانت‌بارها در حاشیه خیابان‌ها و راه‌ها وجود ندارد، اما توقف این وسایل نقلیه یکی از عوامل مهم در ایجاد ترافیک در خیابان‌های پر تردد است.

وی ادامه کرد: توقف وانت بارها و فروش بار در حاشیه راه‌ها و خیابان‌ها غیر مجاز است و پلیس می‌تواند این افراد‌ که در حاشیه راه‌ها مبادرت به فروش بار می‌کنند را جریمه کند.

پوربافرانی یادآور شد: رانندگان وانت بارها هنگامی که پلیس را می‌بینند به سمت خیابان‌های فرعی قم سرازیر می‌شوند، اما بعد از ساعاتی دوباره در جای خود مستقر می‌گردند، چرا که قانون به تنهایی راهکاری برای جلوگیری از توقف وانت بارها نیست.

وی در خصوص علل مهم حضور وانت بارها در حاشیه خیابان‌ها در جهت فروش بار عنوان کرد: این افراد بدون پرداخت هزینه‌هایی در مورد مالیات و عوارض و کرایه مغازه به راحتی با کمترین هزینه‌ای به سود بالایی در فروش بار دست می‌یابند، از این رو جریمه متخلفان در برابر سودی که به دست می‌آورند، رقم چندانی محسوب نمی‌شود و دوباره به تخلف خود روی می‌آورند.

جانشین فرمانده راهور استان قم خاطرنشان کرد: همچنین استقبال مردم در جهت خرید بار از وانت بارها یکی از عوامل مهم در حل نشدن معضل است و بسیاری از شهروندان به دلیل عدم دسترسی به مراکز عرضه میوه و تره بار و یا وجود قیمت‌های مناسب از وانت بارها خرید می‌کنند، در حالی که شاید میزان ضایعات بالای این بارها توجیه اقتصادی خوبی هم نداشته باشد.

وی پیرامون برخی از راهکارها در جهت حل معضل توقف وانت بارها تصریح کرد: شهرداری باید فضاهایی را برای استقرار وانت بارها و ساماندهی آنها در جایی که ترددشان از نظر ترافیکی مشکل ساز نباشد، تعیین کند.

پوبافرانی گفت: ایجاد بازارهای هفتگی باید در قم توسعه یابد و وانت بارها به این فضاها منتقل شوند، در این راستا همه مسئولان باید دست در دست هم بدهند و این معضل جدی ترافیکی در قم را رفع کنند، ما نیز برای رفع مشکل به تعامل شهرداری و مقام قضایی در برخوردهای قاطع با این موضوع نیاز داریم.

*از سد معبر و حادثه آفرینی تا رضایت برخی مشتریان

استقبال مردم از این وانت های میوه فروش هم کم نیست. بسیاری از شهروندان هستند که کنار این وانت‌ها توقف می‌کنند و مشتری ثابت آنها شده‌اند.

اما به هر حال این نوع فروشندگی معایبی هم دارد. سد معبر، توقف در کنار بلوارها که می‌تواند حادثه آفرین باشد، به هم ریختن نظم و شمایل شهر و از جمله مشکلاتی است که این نوع دست‌فروشی‌ها به دنبال دارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار 7 آذر 1394، کد مطلب: 94090704018: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین