پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۴۵۳
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳
در اینجا به معرفی ویژگی های این شهر جنگلی، کوهستانی و غربی استان مازندران می پردازیم.
شعار سال: شهرهای کشورمان بر اساس ویژگی های منحصربفردشان، محصولات کشاورزی و یا سوغات علاوه بر نام اصلی به نام دیگری نیز مشهورند، مثلا شهر رشت را 'شهر باران' ، رودبار را 'شهر زیتون' ، لاهیجان را شهر 'چای' ، بابل را شهر 'بهارنارنج' ، سرعین را شهر 'آب گرم های معدنی' و کرج را نیز به واسطه ویژگی های جمعیتی 'ایران کوچک' می نامند .

اما چرا مرزن آباد را شهر اکسیژن می نامیم: شاید بدانید هوا مخلوطی از گازهای گوناگون مثل نیتروژن (ازت) 78 درصد ، اکسیژن 21 درصد، دی اکسید کربن و همچنین گرد و غبار و بخار آب می باشد و مقدار بسیار اندکی از گازهای دیگر را نیز داراست .

البته چگالی (جرم حجمی) و فشار یا غلظت هوا و ترکیب هوا در شرایط مختلف تغییر می یابد، (که) بالاترین غلظت هوا در ساحل دریا می باشد .

با افزایش ارتفاع غلظت هوا کاهش یافته و به عبارتی مقدار اکسیژن در حجم ثابت هوا کاهش می یابد. به همین دلیل نقاط کوهستانی و مرتفع جهت کاهش اکسیژن برای افرادی که دارای ناراحتی های تنفسی و قلبی می باشند، ایده آل به نظر نمی رسد .

در ارتفاع بالای 2 هزار متر با وجود پاکی و لطافت هوا به علت فقدان آلایندگی و گردوغبار، کمبود اکسیژن مانع تنفس در حد نرمال می گردد .از طرفی در مناطق ساحلی به علت رطوبت بالارطوبت بالا و وجود مقدار زیاد بخار آب پنهان در هوا علیرغم فشار هوای بالا تنفس دچار اختلال می گردد .

پس بهترین هوا و پراکسیژن ترین شرایط هوایی در کجاست ؟

بی شک بهترین شرایط هوا از لحاظ فشار و غلظت را باید در ارتفاعی بین 500 تا یک هزار متر از سطح دریا جستجو کرد . شهر مرزن آباد در ارتفاع 450 تا 650 متر از سطح دریا قرار دارد . در جایی که رطوبت و بخار آب موجود در سطح بالایی نیست، از شرایط مناسب ارتفاعی برخوردار است و وجود نسیم شبانه از کوه به دشت و روزانه از دشت به کوه از گپ هوا جلوگیری می کند .

در اینجا خبری از آلایندگی ها و گرد و غبار و دود هم نیست. وجود جنگل در گرداگرد شهر و درختان پر شمار که منبع و کارخانه اکسیژن سازی است خود یک مزیت محسوب می شود .

هموطنان بسیاری که دچار بیماری قلبی و عروقی و تنفسی هستند با سکونت در شهر مرزن آباد بهبود یافته و یا از شدت بیماری آنها کاسته شده است .

مرزن آباد به عنوان مرکز اکسیژن درمانی طبیعی کشور که به شهر اکسیژن نیز مشهور می باشد ، می تواند مورد توجه و سکونت قرار گیرد .

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 7 دی 1395، کد مطلب: 82363294، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین