پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۹۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
رفتار مهران مدیری نشان داده است که بر اساس مناسبات زمانی جهتگیری سیاسی خود را مشخص می کند؛ تلویزیون را بایکوت می کند، اما با اولین احساس خطر، ابایی از آشتی مجدد ندارد. گاهی دو برنامه خود را به دو معاون روحانی می دهد؛ اما گاهی هم با برخی متلک پراکنی ها، تلاش می‌کند خود را منتقد دلسوز نشان دهد.

شعار سال: صحبت های مهران مدیری در انتهای برنامه اخیر "دورهمی” واکنش های زیادی در میان مردم داشته و اغلب علیه دولت و مسئولان دولتی تعبیر شده این در حالی است که سابقه او، پذیرش دلسوزانه بودن همه انتقادات را زیر سوال برده است.

برنامه اخیر مهران مدیری در جمعه شب ۲۶ آذر به موضوع "شجاعت” اختصاص داشت. او در انتهای برنامه و پیش از خداحافظی گفت: "جرات نقطه مقابل سازشکاری است که ما اسمش را می‌گذاریم عملکرد جنتلمنانه یا پاس دادن به هم برای بقا. اجرای خیلی چیزها نیاز به جرات دارد و کسانی که پرونده پاکی دارند جرات عبور از سازشکاری را دارند. یکی تصادف می‌کند هیچ کس به او کمک نمی‌کند چون می‌گویند شاید پای ما هم وارد ماجرا شود. بعد تصور کنید چگونه یک عده جرات کردند وارد عملیاتی بشوند که به آن ها گفته‌اند برگشتی در آن نیست. اگر ما بودیم چه کار می‌کردیم؟ امروز که شرایط کاملا عادی است جواب آن دل و جرات خارق العاده را با سازشکاری‌ و منفعت طلبی می‌دهیم. اگر جرات انجام بعضی کارها را ندارید چرا پست‌هایی را می‌گیرید که انجام وظایفش دل و جرات می‌خواهد؟ تو که نمیتونی بتمرگ در خانه‌ات”.


پس از این سخنان مهران مدیری از سوی برخی کاربران سیاسی نویس فضای مجازی به یک قهرمان تبدیل شد که علیه دولت قیام کرده است! بسیاری سخنان او را به موضوع سیاست خارجی و نیز مسئله هسته ای ربط دادند. اما سابقه مهران مدیری دست کم چند نقطه سیاه دارد که درستی این انتساب ها را با تردید روبرو می کند.

مهران مدیری سال ها، نفر اول طنز تلویزیون بود اما پس از اختلاف مالی با مدیران سیما در سریال قهوه تلخ، این سریال را به شبکه خانگی برد تا با جذب مخاطب گسترده و کساد کردن بازار تلویزیون در حوزه طنز، قدرت خود را به رخ مدیران سیما بکشاند. او در این سریال که اساس داستان و شخصیت پردازی های آن کنایه آمیز و سیاسی بود و می توان گفت بیشتر آنها نمونه واقعی داشت، هم تلاش کرد تا وجهه متلک پران و منتقد خود را حفظ کند و تا حدودی موفق بود ولی قهوه تلخ به تلخ ترین شکل ممکن برای او پایان یافت و عهدشکنی در اعطای جوایز به مخاطبان، موجب ریزش عده ای زیادی از مخاطبانش شد.

پس از این ماجرا، مدیری با چند سریال سطحی، متوسط و حتی ضعیف و کاملا بی اثر، تلاش کرد تا آب رفته را به جوی بازگرداند اما ناموفق بود و سرانجام به شکلی غیرمنتظره با سریال "در حاشیه” به سیما بازگشت تا روحیه سازشکاری خود را نشان دهد. پس از موفقیت نسبی این سریال، ساخت سری دوم این مجموعه به صراحت نشان داد که مدیری دیگر توان جذب مخاطب به شکل سابق را ندارد. بهانه هایی مانند قلع و قمع سری اول سریال هم نمی تواند ضعف بیش از حد سری دوم را توجیه کند.

پس از آن مدیری، مجموعه "دورهمی” را به راه انداخت که با حواشی متعددی مانند کپی برداری از برنامه مشابه هندی، ممنوع الفعالیت شدن کارگردان نمایشی برنامه و در نهایت قهر چند بازیگر و نویسنده مواجه شد اما برنامه را سرپا نگه داشت. اما به نظر می رسد این سرپا نگه داشتن برنامه، چندان هم برای او بی هزینه نبوده است.

مهران مدیری هرازگاهی تلاش می کند با متلک های سیاسی و یا دست کم اظهاراتی که دو معنای مختلف از آن برداشت می شود، برند خود را معتبر نگاه دارد. انتقادات اخیر او و لفظ "بتمرگ” خطاب به مدیران کشور، در حالی است که او در برنامه های اخیر خود در همین دورهمی، دست کم دو بار از معاونان حسن روحانی دعوت کرده و آنتن باز تلویزیون را در اختیار آنها قرار داده است. به طور مثال، دعوت او از معصومه ابتکار در حالی بود که او هرگز وارد حوزه های چالشی با رییس سیاسی کار سازمان حفاظت محیط زیست نشد و به عکس، مجال را برای هر اظهارنظری بدون پاسخ، به او واگذار کرد.

این رفتار مدیری البته به دولت روحانی محدود نمی شود. او چندی پیش، با دعوت از پروفسور سمیعی، از زبان او چنان تعریف و تمجیدهایی از شهرداری تهران و شخص شهردار انجام داد که هیچ یک از برنامه های تبلیغاتی قالی باف در دو انتخاباتی که در آن شکست خورد، به گرد پای این برنامه هم نمی رسد.

خلاصه آنکه، رفتار مهران مدیری نشان داده است که بر اساس مناسبات زمانی جهتگیری سیاسی خود را مشخص می کند؛ تلویزیون را بایکوت می کند، اما با اولین احساس خطر، ابایی از آشتی مجدد ندارد. گاهی دو برنامه خود را به دو معاون روحانی می دهد که یکی از آنها در معرض انتقادات شدید است؛ اما گاهی هم با برخی متلک پراکنی ها، تلاش می‌کند خود را منتقد دلسوز نشان دهد. گاهی هم که لازم است از شهردار تهران تعریف کند، برای حفظ پرستیژ خود، این کار را غیرمستقیم به یک چهره موجه مانند پروفسور سمیعی واگذار می کند. با این وصف، بعید نیست در برنامه های بعدی مدیری، شاهد غش کردن دوباره او به سمت دولت و مقام های آن باشیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری چادگان نا، تاریخ 29 آذر 95، کد مطلب: 36357: www.chadeganna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین