پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۵۱۹
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
هتل‌های قدیمی یزد خود جاذبه‌ی گردشگری این شهر محسوب می‌شوند. در اینجا مروری خواهیم داشت بر تاریخی‎ترین هتل‌های یزد و امکاناتشان.
شعارسال: یزد شهر هتل‌های تاریخی و قدیمی و اصیل است. هتل‌هایی که بیشترشان قبلاً خانه‌های اعیانی بزرگی بوده‌اند و حالا با تغییر کاربری تبدیل به هتل شده‌اند. معماری قدیمی یزد شامل بادگیر، حیاط مرکزی باصفای پر دار و درخت، حوض و دالان و سه دری و پنج دری در اکثر این هتل‌ها رعایت شده، و هتل را از مکانی غریبه تبدیل به جایی خودمانی برای مسافران کرده است. هتل‌های قدیمی یزد خود جاذبه‌ی گردشگری این شهر محسوب می‌شوند. در اینجا مروری خواهیم داشت بر تاریخیترین هتل‌های یزد و امکاناتشان.

هتل سنتی مظفر در محله خلف باغ از بناهای قدیمی یزد است، در دوره قاجار برای تاجری به اسم مظفر ساخته‌شده و بیشتر از ۲۰۰ سال قدمت دارد. بنای هتل که برای ساختش از خشت و گل استفاده‌شده شامل پنج‌دری، بادگیر و تالاری باشکوه، زورخانه‌ی سنتی، کافه و سفره‌خانه سنتی است. هر اتاقش دارای فضای کوچکی بنام بالاخانه برای نگهداری اشیا باارزش و یک انباری است. حیاط خانه مظفر هم با حوض بزرگ وسطش بخشی از زیبایی‌های آن است. بنای هتل در سال ۱۳۸۸ بازسازی و به‌روز شده و فاصله‌ی کمی با جاذبه‌های گردشگری یزد دارد. کمتر از پانزده دقیقه می‌توانید به فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن برسید.

هتل مشیر الممالک یزد یک باغ قدیمی دوره قاجار است که با درخت‌های کهن و سر به فلک کشیده، جوی‌ آب روان، حوض‌ها و فواره‌‌ها مسافران زیادی را جذب می‌کند. اتاق‌های هتل که معماری خاص کویر رادارند در همین باغ گسترده هستند و سفره‌خانه‌ی معروفی هم با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی دارد. اتاق‌های هتل راحت و آرام است و فقط صدای پرندگان باغ شنیده می‌شود. این هتل باغ در بلوار مشیر که یکی از خیابان‌های ورودی شهر است قرارگرفته و از طریق خیابان‌های اطراف به‌راحتی به تمام جاهای مهم و دیدنی یزد دسترسی دارد.

هتل فهادان که به آن موزه هم می‌گویند در نزدیکی مسجد جامع و در دل محله‌ی فهادان قرارگرفته که دیدنی‌ترین محله یزد است. هتل فهادان بنایی تاریخی و ۲۵۰ ساله متعلق به دوره قاجار است که آن را به نام خانه تهرانی‌ها هم می‌شناسند و در فهرست بناهای تاریخی میراث فرهنگی جا دارد. از این هتل تا زندان اسکندر، خانه لاریها، خانه ملک‌زاده و زورخانه ابوالفضل راهی نیست و می‌توان قدم‌زنان خیلی از جاذبه‌های شهر را دید. از خصوصیات منحصربه‌فرد هتل وجود گنجینه‌های مختلف از آثار تاریخی و قدیمی، حیاط مرکزی و نارنجستانی است که به قهوه‌خانه و رستوران تغییر کاربری داده‌اند. ساختمان هتل از سه حیاط شامل حیاط اصلی، نارنجستان و عمارت کلاه‌فرنگی، سه بادگیر زیبا، تالار بزرگ، چاه خانه، سرداب و هشتی و دربند، پشت‌بامی بزرگ که مشرف‌به بافت تاریخی یزد است، تشکیل‌شده است.

هتل لب خندق خانه‌ای تاریخی مربوط به دوره‌ی قاجار و متعلق به خاندان طیبی بوده. بنا را در سال ۱۳۸۹ مرمت کرده و تغییر کاربری داده‌اند.

لب خندق به بافت قدیمی و بازار نزدیک است و در نزدیکی میدان تاریخی امیر چخماق، خیابان قیام و کنار بزرگ‌ترین مراکز خرید شهر یزد ازجمله بازار زرگرها، بازار خان، بازار پنجه علی، بازار شاهزاده فاضل و هتل تاریخی مهر قرار دارد. با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به مراکز و دیدنی‌های مهم دسترسی پیدا کنید. هتل لب خندق از دو حیاط شامل حیاط اصلی و نارنجستان، بادگیر، تالار، هشتی و پشت‌بام مشرف‌به بافت تاریخی و متصل به بام‌های اطراف تشکیل‌شده است.

هتل سنتی مهر یکی از تاریخی‌ترین بناهای یزد است. قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و در فهرست میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.

بنای خشتی‌ هتل سنتی مهر در دوره قاجار بنا شده و به خانه زرگر یزدی معروف بوده. مجموعه از دو حیاط شامل حیاط اصلی و نارنجستان، بادگیرهای بلند، تالار بزرگ، سرداب زیبا و فعال، هشتی، شیشه‌های رنگی، درهای چوبی، پشت‌بامی دیدنی و مشرف به بافت تاریخی یزد با چشم‌اندازی وسیع تشکیل‌شده است. همه‌ی چیزهایی که احساس خوب در خانه بودن می‌دهند در هتل سنتی مهر برقرارند. هتل در نزدیکی میدان تاریخی امیر چخماق، خیابان قیام و در کنار بزرگ‌ترین مراکز خرید شهر یزد ازجمله بازار زرگرها، بازار خان، بازار پنجعلی، بازار شاهزاده فاضل قرار دارد و از همه نظر برای اقامت انتخاب خوبی است.

* هتل والی

بیشتر هتل‌های قدیمی ‌یزد متعلق به دوره قاجار هستند اما هتل سنتی والی از همه آن‌ها قدیمی‌تر و متعلق به دوران صفویه است. قدمت هتل والی به بیشتر از ۴۰۰ سال می‌رسد و نماینده‌ی معماری آن دوران محسوب می‌شود. فضای اندرونی و بیرونی و هشتی با گچ کاری و کاربندی، نارنجستان و سردابی که آب روان دارد و مسیر قنات را احیا می‌کند و همین‌طور حیاط باصفا و حوض بزرگی که وسط آن است، جاذبه‌های هتل را تشکیل می‌دهند. هتل در مجموعه‌ی تاریخی امیر چخماق قرار دارد و دسترسی به بافت قدیم را آسان کرده. پشت‌بامش برای مسافران قابل‌استفاده است و چشم‌انداز وسیعی به این بافت تاریخی و بادگیرهایش دارد.

هتل ملک‌التجار یکی از دیدنی‌ترین بناهای یزد است و درگذشته خانه‌ای متعلق به حاج علی عسکر شیرازی از تجار باسابقه‌ی شهر بوده است. قدمت ملک‌التجار به دوران قاجار می‌رسد و در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های یزد و در جوار بازار پنجه علی واقع‌شده. ملک التجار از اتاق‌های متعددی تشکیل‌شده که هر اتاق با دیگری متفاوت است. دیوار و سقف بیشتر اتاق‌ها با نقاشی‌هایی به شیوه‌ی عمارت نارنجستان شیراز مزین شده است. ورودی زیبا، هشتی شش‌ضلعی، قسمت زمستانه، تابستانه، بهارخواب، شاه‌نشین، ستون‌های چوبی شگفت‌انگیز، حیاط باصفا، اتاق آینه،بادگیر و حوض بزرگ و راهروهای زیرزمینی که قسمت‌های مختلف بنا را به یکدیگر مرتبط می‌کند ازجمله دارایی‌های هتل ملک‌التجار است و رستورانش با غذاهای ایرانی و فرنگی بین محلی‌ها و مسافران محبوبیت زیادی دارد. هتل سنتی ملک التجار به علت معماری اصیل یزدی و همین‌طور نزدیکی به مرکز و بازار شهر انتخاب اول خیلی از کسانی است که به یزد سفر می‌کنند.

هتل سنتی ادیب‌الممالک بیشتر از دویست سال عمر دارد و متعلق به دوران قاجار است. هتل ادیب‌الممالک معماری منحصربه‌فردی دارد، هم شاه‌نشین و سرداب و حیاطی باصفا و تالاری باشکوه دارد و هم حمامی منحصربه‌فرد که شامل خزینه و حوضچه‌های دست‌نخورده و رختکنی می‌شود که با آجر و طرح‌های هندسی پوشیده شده‌اند. این هتل به خاطر رستوران سنتی‌اش هم معروف است، رستورانی با معماری دوره‌ی قاجار که غذاهای سنتی و فرنگی سرو می‌کند. هتل در بافت تاریخی یزد واقع‌شده و دسترسی شمارا به بناهای تاریخی مثل مسجد جامع یزد، خانه لاری‌ها، موزه سکه، زندان اسکندر و بازار سنتی آسان می‌کند، علاوه بر اینکه به بافت جدید شهر و بازار اصلی آن نزدیک است.

هتل سنتی رز یکی از بناهای تاریخی یزد و متعلق به دوران قاجار است. در ساخت هتل رز مثل بقیه‌ی بناهای تاریخی یزد از خشت و گل استفاده‌شده و بیش از آنکه شبیه هتل باشد به خانه‌ای دنج می‌ماند. حیاط باصفا و حوض بزرگی که وسط آن است و تخت‌هایی که توی حیاط چیده شده و رستورانی که غذاهای سنتی و ایرانی سرو می‌کند ازجمله جذابیت‌های هتل است. موقعیت جغرافیایی هتل هم طوری است که دسترسی شما به بافت تاریخی شهر و دیدنی‌های آن را آسان می‌کند. از فرودگاه شهید صدوقی و ایستگاه راه‌آهن یزد کمترین فاصله را دارد و مسجد جامع کبیر یزد هم در چند قدمی است.

هتل داد بنایی هشتادساله در بافت قدیم شهر و در مجاورت آثار شناخته‌شده میراث فرهنگی مثل آتشکده زرتشتیان و مجموعه امیر چخماق قرار دارد. هتل معماری منحصربه‌فردی دارد و پیوند کاه‌گل و آجر که از قدیمی‌ترین مصالح مورداستفاده کویرنشینان بوده به همراه قوس‌ها، طاق‌نماها و نورگیرهای زیبا در نقاط مختلف بنا از جلوه‌های معماری این مکان است. گودال باغچه که جزیی از معماری بناهای یزد است در این هتل جلوه‌ی یگانه‌ای به مجموعه داده است. هتل داد دارای تالارهای مختلف برای برگزار همایش و جشن است، رستوران و کافه‌ی پروپیمانی دارد و استخر، سونا، جکوزی و ماساژ هم همیشه به راه است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رزرو آنلاین هتل های ایران، تاریخ انتشار: 26 فروردین 1395، کدخبر: - ، www.pintapin.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین