پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۴۷۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۷
روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه مسکن و عمران نوشت: سرنوشت قطعه زمین آزاد شده از محل انتقال پادگان قلعه مرغی که در حال حاضر بزرگ ترین عرصه بکر شهر تهران محسوب می شود، تعیین تکلیف شد.

شعارسال: در این گزارش که در شماره سه شنبه 10 آذر 1394 خورشیدی به قلم نورا حسینی انتشار یافته، آمده است: براساس طرح مصوب شهرداری، قرار است در این زمین 200 هکتاری، مجموعه ای از کاربری های غیرمسکونی شامل بزرگ ترین تالار شهر، هتل های مجهز و همچنین سازه های خدماتی محله ای، منطقه ای، ملی و فراملی ایجاد شود.
یکی از رویکردهای طرح در نظر گرفته شده برای این زمین، تامین همه نیازهای شهری گردشگران و هیات های خارجی در همین مجموعه است. به گفته مشاور عالی شهردار تهران، فضاهای بی رقیب شهری در «قلعه مرغی» احداث می شود.
شهرداری تهران برای قطعه زمینی که سال 90 با انتقال پادگان «قلعه مرغی» به خارج از محدوده شهری، در جنوب شهر آزاد شد و هم اکنون «بزرگ ترین قطعه خام پایتخت» محسوب می شود، یک طرح عمرانی-شهری تدوین کرده و در قالب آن 5 نوع «کاربری بی رقیب» برای این زمین 200 هکتاری در نظر گرفته است.
200 هکتار از کل عرصه 270 هکتاری زمین پادگان قلعه مرغی در حال حاضر تحت مالکیت رسمی شهرداری تهران قرار دارد و بر اساس طرح مصوب شهرداری، مقرر شده ضمن لغو پیشنهادهای اولیه مبنی بر ساخت وساز مسکونی روی این زمین، مجموعه ای از کاربری هایی که در شرایط فعلی امکان ایجاد آنها در سایر مناطق پایتخت تقریبا غیرممکن است، تعریف و عملیاتی شود.
رویکرد تعیین شده برای این زمین، اجرای پروژه های محله ای، منطقه ای، فرامنطقه ای، ملی و فراملی است که به شکل کاربری هایی همچون «کمپ هتل های مجهز، فضاهای شهری انحصاری و بی سابقه، بزرگ ترین تالار شهر، دهکده سلامت و همچنین مراکز اداری و خدماتی» ساخته خواهد شد.
حدود سه سال پیش، بعد از توافق شهرداری با ستاد کل نیروهای مسلح برای اجرای اولین فاز قانون انتقال پادگان ها از تهران در پادگان قلعه مرغی، 70 هکتار از کل عرصه آزاد شده ناشی از انتقال این پادگان، به «بوستان ولایت» تبدیل شد اما حدود 70 درصد مابقی زمین تاکنون بلاتکلیف مانده بود.
پیش تر طرح «کلید به کلید» در قالب ساخت مسکن و انتقال مالکان بافت فرسوده به این محدوده و آزادسازی بافت برای نوسازی از جانب مسوولان بخش مسکن در دولت قبل به شهرداری پیشنهاد شد و در کنار آن، طرح اجرای فضای سبز در کل عرصه مطرح شد اما اشکالات فنی- شهری در هر دو طرح، باعث شد جمع بندی ها بر کاربری ترکیبی غیرمسکونی متمرکز شود.
مهم ترین رویکرد تعیین شده برای بزرگ ترین زمین خام موجود در تهران، با توجه به موقعیت ویژه این زمین -که در کمترین فاصله شهری با دو فرودگاه پایتخت قرار دارد و رینگ بزرگراهی اطراف آن، اتصال به سایر نقاط شهر را تسهیل کرده است- تدارک یک مجموعه کوچک شهری برای اقامت چند روزه هیات های خارجی و همچنین گردشگران است به طوری که پروژه های آماده اجرا در زمین پادگان قلعه مرغی، بعد از بهره برداری، نیاز میهمانان داخلی و خارجی شهر تهران به خروج از این محدوده برای هر نوع خدمات شهری را تامین کند.
قطعه 200 هکتاری معادل 3 درصد کل محدوده شهری پایتخت است و در مقایسه با مساحت برخی از مناطق 22 گانه که کمتر از 1000 هکتار وسعت دارند، ظرفیت بکر قابل توجهی برای توسعه شهر تهران به حساب می آید.
مشاور عالی شهردار تهران و مجری این طرح معتقد است: از آنجا که شهر تهران به لحاظ پیش نیازهای زیرساختی برای ورود سرمایه گذاران خارجی در دوره پساتحریم، با کمبودهایی از جمله «ساختمان های اداری» روبه رو است، پروژه های طراحی شده برای این زمین، می تواند پاسخگو باشد.
**
طراحی باغ شهر ولایت با الهام از میدان امام اصفهان
پس از بهره برداری از فاز نخست بوستان ولایت به مساحت 70 هکتار، در خرداد ماه سال 90 زمین های باقی مانده پادگان تخلیه شده قلعه مرغی بلاتکلیف ماند تا زمانی که اعضای شورای شهر تهران در دوره چهارم در تیرماه سال 93 در بازدیدی از این بوستان از بایر ماندن حدود 70 درصد این زمین ها انتقاد کرده و خواستار تعیین تکلیف آن شدند.
برای ساماندهی زمین های باقی مانده از آزادسازی پادگان قلعه مرغی، در شهرداری تهران اتاق فکری شکل گرفت و با الهام از معماری میدان امام اصفهان پروژه باغ شهر ولایت طراحی شد. همچنین سند کامل و 6 دانگ این زمین ها به شهرداری تهران منتقل شد تا ساماندهی بزرگ ترین زمین خام تهران وارد فاز عملیاتی شود.
مازیار حسینی مشاور عالی شهردار تهران با بیان اینکه نگاه به این زمین ها، نگاهی ویژه است و باید کارکردی محلی، منطقه‏ای، ملی و فراملی داشته باشد به «دنیای اقتصاد» گفت: از این رو در طراحی پروژه های این زمین باید 4 فاکتور در نظر گرفته شود. نخست آنکه مدیریت شهری باید در طراحی های خود مردم جنوب شهر و شهروندانی را که در مجاورت این پروژه زندگی می کنند در نظر بگیرد. از سوی دیگر باید در اجرای پروژه های این منطقه این موضوع در نظر گرفته شود که برای یک دویستم مساحت شهر تهران (270هکتار) تصمیم گیری می کنیم و پروژه ها باید بر اساس نیاز و شأن تهران به عنوان پایتخت تعریف شود.
از طرف دیگر، تقریبا بیشتر مردم ایران به نوعی با تهران به عنوان پایتخت در تماس هستند، بنابراین کارکردی در سطح ملی نیز برای پروژ ه ها باید در نظر گرفته شود. همچنین طراحان باغ شهر ولایت، پروژه هایی را که قرار است در این زمین ها اجرایی شود به گونه ای طراحی کرده اند که امکان رقابت با پروژه های کشورهای غرب آسیا را داشته باشد، بنابراین یک نگاه فراملی هم در طراحی ها در نظر گرفته شد.
وی با اشاره به هویت تاریخی پادگان قلعه مرغی گفت: پادگان قلعه مرغی نخستین فرودگاه کشور بوده و اولین هواپیمایی که در آسمان تهران به پرواز درآمده در این نقطه فرود آمده است. مرحوم مصدق برای ملی‏ شدن صنعت نفت و رفتن به دادگاه لاهه، از این فرودگاه استفاده کرده است.
آشیانه‏هایی از 100 سال پیش آنجا باقی مانده که یک جنبه میراثی و تاریخی برای کشور دارد. برج مراقبت پرواز برای این منطقه یک نماد است. اما زمین های بایر که در محوطه فرودگاه وجود دارد با ایجاد گرد و غبار مشکلاتی را برای ساکنان مجاور بوستان ایجاد کرده است.
شهرداری تهران برای ساماندهی این زمین ها 3 راه حل را پیش رو داشت که مدیریت شهری راه سوم را برای ساماندهی این زمین ها اجرایی خواهد کرد. راه نخست تبدیل تمامی 300 هکتار به فضای سبز بود که به اعتقاد حسینی با تبدیل این 300 هکتار به فضای سبز این مکان به فضای بی دفاع شهری تبدیل می شد و بافت اجتماعی حاشیه آن را از بین می برد.
راه دوم که زمانی هم در دستور کار شهرداری بود، ساخت و سازهای مسکونی در بخشی از این زمین ها بود که می توانست برای شهرداری درآمدزایی نیز داشته باشد. راه سوم که رویکردی چند مولفه ای است طراحی این زمین با الهام از فضای معماری میدان امام در اصفهان است.
میدانی که در آن هم ارگ حکومتی (عمارت عالی‏قاپو) وجود دارد و در مقابل آن، مسجد شیخ لطف‏الله و هم بازار که زندگی مردم در آن جریان دارد. یعنی تمام مولفه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در این طراحی دیده شده است. در این طراحی ها 85 درصد زمین ها به فضای سبز تبدیل خواهد شد و 15 درصد آن به ساخت پروژه هایی اختصاص دارد که امکان احداث آن در هیچ نقطه شهر وجود ندارد. در پهنه جنوبی این زمین قرار است ساختمانی احداث شود که مرکزمطالعات فرهنگی مبتنی بردین باشد.
این بنا در نزدیک ترین نقطه به بافت مسکونی قرار دارد و می تواند کارکردی محلی نیز داشته باشد. مشاور شهردار تهران ادامه داد: در نقطه مقابل تالار شهر را طراحی کرده ایم.
درحال حاضر یکی از مشکلاتی که شهر تهران دارد، کمبود فضاهایی است که چندهزار نفر را کنارهم جمع کند. در حال حاضر بزرگ ترین مرکز تجمع شهروندان برای برگزاری مراسم تالار وزارت کشور است که مشکلات خاص خود را دارد.
سالن اجلاس نیز به دلیل موقعیت نامناسب برای برگزاری یک اجلاس مهم مانند اجلاس سران کشورهای گازی مجبور شدند مدارس سه منطقه را تعطیل و محدودیت های ترافیکی ایجاد کنند. این در حالی است که بوستان ولایت به دو فرودگاه مهرآباد و امام (ره) نزدیک است و زمانی که بوستان ولایت، در حال احداث بود دور این زمین یک رینگ ایجاد شد که ترافیک این محدوده را از ترافیک بزرگراه‏جدا می کند.
قطب سومی که در این زمین ها به آن توجه شده ومشاور عالی شهر دار تهران به آن اشاره کرد «بازار» است. او توضیح داد: بازار یکی از مکان هایی است که می‏تواند باعث رونق شود، چرا که به صورت سنتی مردم برای تفریح و خرید به بازار علاقه دارند. بازار در تبریز و اصفهان محور است.
البته بازار، به این معنی نیست که بازار تبریز، اصفهان یا تهران را دوباره آنجا کپی کنیم بلکه باید معماری اسلامی در بازار جدید تهران شکل بگیرد. به گفته مشاور عالی شهردار تهران در کشور ایران سنتی به نام سنت معماری ایرانی-اسلامی داریم. به این مفهوم که از یکسو باید مردم و اقلیم خود را بشناسیم و از سوی دیگر به دانش روز مهندسی هم مسلط باشیم و هر اثری را با این سه مولفه طراحی کنیم، اثر سنتی می شود.
طراحی میدان نقش جهان نشان می دهد که طراحان آن، مردم منطقه را می شناختند و با اقلیم منطقه هم آشنا بودند. البته مدیریت شهری پایتخت قصد ندارد معماری نقش جهان را دوباره تکرار کند، هیچ کاری را نباید در تاریخ تکرار کرد.
اما می توانیم عالی‏قاپو را فهم کنیم و با زبان 1394، با پیشرفت‏هایی که در دانش و تکنولوژی شده، فضایی جدید طراحی کنیم.
به گفته حسینی قرار است پادگان قلعه مرغی به باغ شهر ولایت تبدیل شود. بخش چهارم این زمین ها به ایجاد فضاهای خدماتی اختصاص دارد که قرار است دهکده سلامت در این فضا ایجاد شود. رکن اصلی دهکده سلامت بیمارستان است.
تفاهم‏نامه نیز برای اجرایی شدن آن بین سه دستگاه امضا شده است. شعاری که برای باغشهر ولایت داریم فضای بی‏رقیب شهری است. یعنی اگر پروژه ای را در نقطه ای دیگری می‏توانیم انجام دهیم، در این زمین ها انجام نخواهیم داد.
این بیمارستان، یک بیمارستان معمولی نیست. بیمارستانی است که در آن از آخرین تکنولوژی‏های روز دنیا و آخرین کاربردهایی که پزشکی هسته‏ای برای سلامت و درمان دارد، بهره ببریم. و اگر این پروژه اجرایی شود جزو 4 تا 5 کشور اول دنیا در این حوزه خواهیم شد. امیدواریم تا قبل از پایان امسال کلنگ آغاز عملیات این پروژه توسط رئیس‏جمهوری زده شود.
در حال حاضر جانمایی پروژه و نقشه‏برداری را شروع کرده ایم. با وجودی که متوسط زمان ساخت بیمارستان در کشور ما 15 سال است تلاش می کنیم آن را حدود 4 سال به اتمام برسانیم که رکورد شکنی قابل ملاحظه ای است.
دهکده سلامت فقط به بیمارستان هسته ای ختم نمی شود. این مجموعه به هتل در سطوح مختلف نیاز دارد. هتل 5ستاره، 4 ستاره، 3 ستاره و مهمانسراهای مختلف که بتوانیم به مردم مختلفی که به آنجا می‏آیند در سطح خودشان سرویس دهیم. اگر هیاتی از خارج وارد کشور می شود نیازی نباشد از باغ‏شهر ولایت خارج شوند و به تمام نیازهایشان در این محدوده پاسخ داده شود. در رابطه با فضای سبز شرق زمین ها، نیز کار علمی با دانشگاه تربیت مدرس شروع شده است که اگر قرار است، این زمین ها تبدیل به فضای سبز شود به چه صورت باشد و از چه گونه هایی استفاده شود که در برابر خشکسالی مقاوم باشد.
یکی از طراحی ها برای فضای سبز بوستان ولایت کاشت انواع گونه های گیاهی است به طور مثال اگر مردم زمان رویش لاله ها به جاده چالوس و گچسر می روند، در همین نقطه باغ لاله طراحی شود یا انواع گونه های درختی را بتوانند در باغ های مختلفی که ایجاد می شود، مشاهده کنند.
مشاور عالی شهردار تهران با تاکید بر اینکه شهرداری قصد ندارد برخلاف مصوبات و مقررات بالا دستی پروژه ای را در بوستان ولایت آغار کند گفت: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ماموریت دارد که مصوبات قانونی این موضوع را پیگیری کند. قرار نیست هیچ اتفاقی خارج از مقررات و ضوابط قانونی بیفتد. امیدوارم نهادهایی که باید این طرح ها را مصوب کنند سرعت بیشتری به روند کارها دهند تا مشکلی در برابر این پروژه که نیاز مردم تهران است ایجاد نشود.
اگر مسوولان در شورای شهر تهران و شورای عالی شهرسازی در جریان طرح ها قرار بگیرند که کم و بیش در جریان هستند با آن مخالفتی نکنند. مشاور عالی شهردار تهران به کمبود ساخت و سازهای اداری در سال های اخیر در تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در شهر تهران در زمینه ساختمان هایی که یک شرکت بزرگ بتواند در آن مستقر شود کمبود وجود دارد.
این در حالی است که در این سال ها بیشترین توجه مدیریت شهری ساخت وساز های مسکونی بوده است و در حال حاضر یک خلأ جدی در مورد ساخت وساز اداری داریم.
اگر امروز زمینی پیدا شود و بخواهند آن را بسازند، حداقل 3 سال بعد آماده می‏شود. مکان هایی که در حال حاضر استفاده اداری می شود مناسب کاربری اداری نیست. به طور مثال خیابان آفریقا مناسب ساختمان های اداری نیست، به همین دلیل در بیشتر مواقع بار ترافیکی بالایی دارد. در مقابل منطقه 6، منطقه‏ای است که برای کار اداری پتانسیل دارد.
در خیابان های اصلی که از قدیم بوده‏اند، می‏تواند ساختمان های خوبی ساخته شود، ولی اگر امروز تصمیم بگیرید برای ساخت بافت اداری 5 تا 6 سال دیگر نتیجه می گیرید.
ما دردوران پسابرجام، در این حوزه عقب هستیم. درحالی که باید 3الی 4 سال پیش برای امروز آماده می شدیم. ما پاسخ به این نیاز را هم در این زمین ها پیش بینی کرده ایم. در باغ شهر ولایت مدیریت شهری مکان هایی را طراحی کرده که نیاز امروز و آینده شهر است و اگر هر چه زودتر آن را اجرایی نکنیم در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ سه شنبه 10 آذر 1394، کد مطلب: 81861329 (5023227)، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین