پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
انگاری حفظ و حراست از ابنیه های تاریخی و نمادهای باستانی در جیرفت کهن خارج از شرح وظایف میراث فرهنگی تعریف شده و ما از این تحول بزرگ خبر نداریم.

شعار سال: فعالیت میراث فرهنگی استان کرمان در جیرفت سوت و کور است بی صدا و به تعبیری چنان آهسته قدم بر می دارد که آزارش به مورچه ای نرسد.

همه جا شور و هیجان است آنهم در آستانه سال نو و به بناهای تاریخی و داشت های فرهنگی در خور شان توجه می شود و دستی به سر روی آنها کشیده می شود ولی افسوس چراغ تمدن 7 هزارساله روز به روز خاموش و خاموش تر می شود.

شهر قدیم و در کنار آن وجود مسجدی با شبستان های ستون دار خودنمایی می کند ولی هنوز باقیمانده آلاچیق کپری دکتر چوبک بیش ا از قدمت تاریخی جلب توجه می کند و انگار قرار است این خار و خاشاک ها هم روزی در زمره محوطه های تحت مدیریت میراث فرهنگی در بیایند.

چرا همه در برابر بی توجهی ها و بی مهریهای صورت گرفته در برابر تمدنی به بلندای تاریخ مُهر سکوت بر لب زده اند و شاید این ظلم هم باید به فال نیک گرفته شود.

دلمان را به چه خوش کنیم به شیارهایی که بر اثر اندک بارش بر چهره تمدن غنی نقش بسته اند و یا به درب ورودی شهر قدیم که همانند دخمه ای دور از آبادی قرار گرفته است.

همه روزی صد دفعه آرزوی می کنند ایکاش آن بیل مکانیکی و سیل دهه 70 تمدن خفته را بیدار نمی کرد شاید از دست غارتگران و دزدان درمان می ماند و از همه مهمتر به این روز حال نمی افتاد.

آری زمان پُز دادن تمدن جیرفت کهن گذشت و دیگر باید برای نابودی اش در سایه اهمال کاریها لباس عزا بر تن کنیم.

دلالان اشیاء تاریخی را به قیمت بی غیرتی در کوله بار دزدان گذاشتند و حتی دست تشکر بر پشتشان کشیدند و آنها را با دریافت چندر غازی بدرقه کردند و شاید آن خیانت را بتوان کمی به ورطه فراموشی سپرد ولی تار دیدن ابهت بهشت گمشده باستان شناسان هرگز قابل توجیه نمی باشد.

حال کنار صندل و شهر قدیم جیرفت این روزها خوب نیست و شاید نمی توانند در برابر گردشگران با این شکل و قیافه فرسوده عرض اندام کنند و همه با دید تاسف می گویند "حیف و صد حیف"ایکاش زیر خاک مانده بودید و شاید روزگار خوش تری را پیش رو داشتید.

چرا با وجود اینهمه فضای رسانه ای تمدن جیرفت کهن مظلوم و غریب است چرا در ب برهه ای از زمان همه در برابر بی عدالتی ها فریاد می زدند ولی چند سالی است ما نیر همراه با متولیان میراث سکوت و بی توجهی را پیشه کارمان کرده ایم.

چرا عکس فلان مدیر باید در صدر اخبارمان باشد ولی هیچ گونه تصویر و یا مطلبی راجع به تمدن و فرهنگمان در رسانه ها یمان وجود نداشته باشد.

شاید زمینه بی توجهی مسئولان میراث را ما فراهم کرده ایم و با ایجاد حاشیه امن در فضای رسانه ای قدرت بی خیالی را در برابر مطالبات به حق بالا برده ایم.

*جناب میراث!

اگر روزی و روزگاری گذرتان به این سمت افتاد حتما سری به شهر قدیم و کنار صندل بزنید این چه معنی می دهد که همه جا را می بینید به غیر اینجا را.

مگر وظیفه تان در ساماندهی شهر کرمان و چند بنای تاریخی دیگر خلاصه می شود آیا سهمی این مناطق باید همچنان در کاغذ بازی گم شود.


با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی هیل، تاریخ انتشار: 17 اسفند 1395، کد مطلب: 11425:www. halil.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین