پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۳۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۴
فرماندهان نیروی «الحشد الشعبی»(بسیج مردمی) عراق ضمن محکوم کردن اظهارات برخی از محافل کُردستان تاکید کردند که این نیرو در برابر دیکته‌های بیگانگان سر فرود نمی‌آورد.

شعارسال: فرمانده نیروی «الحشد الشعبی»(بسیج مردمی) عراق در پیامی صریح و شفاف سرفرود آوردن در برابر دیکته‌‌های خارجی برای تعیین چارچوب فعالیت‌ها و تحرکات این نیرو در موصل و دیگر نقاط این کشور برای آزادسازی آنها از سیطره داعش را رد کردند.

در این خصوص فرماندهان الحشد الشعبی اظهارات صورت گرفته و خبرهای انتشار یافته درباره ندادن اجازه مشارکت این نیرو در عملیات آزادسازی شهر «تلعفر» و دیگر مناطق قرار گرفته در جبهه عملیاتی نینوی را بویژه پس از موفقیت‌ها و پیروزی‌های محقق شده توسط این نیرو در محور غربی نینوی را رد و محکوم کردند.

در این‌باره «فالح الفیاض»، مشاور امنیت ملی عراق و عضو ستاد فرماندهی الحشد الشعبی تاکید کرد که هیچ مانعی جهت مشارکت این نیرو در عملیات آزادسازی شهر تلعفر از سیطره داعش و ورود نیروهایش به این شهر وجود ندارد.

الفیاض در بیانیه‌ای ضمن رد تصریحات صورت گرفته درباره الحشد الشعبی، تاکید کرد: این نیروی مردمی در برابر فشارهای خارجی سرفرود نخواهد آورد و هدف از تشکیل آن ضرورت امنیتی و نظامی حاکم بر عراق بود.

وی با تاکید بر اینکه عملیات در جبهه عملیاتی غرب موصل به الحشد الشعبی سپرده شده، افزود: از زمان آغاز عملیات‌ها در این جبهه نیروهای الحشد الشعبی موفق به آزادسازی مناطق مهمی از این محور از جمله «تل عبطه» شدند.

الفیاض تاکید کرد: نیروهای شرکت کننده در عملیات‌های الحشد الشعبی در غرب موصل از اهالی و جوانان مناطق مختلف استان نینوی هستند.

*مشارکت با هدف حفظ تمامیت ارضی وطن

از سوی دیگر، «جواد الطلیباوی»، سخنگوی نظامی «جنبش عصائب أهل الحق» از گروه‌های تشکیل دهنده الحشد الشعبی در بغداد، گفت: هنگامی‌که الحشد الشعبی در عملیات‌های استان‌های صلاح الدین و دیالی و دیگر مناطق عراق شرکت کرد، فقط یک هدف را دنبال کرد.

الطلیباوی با تاکید بر اینکه تنها هدف الحشد الشعبی حفظ تمامیت ارضی عراق و دفاع از آن است، افزود: این موضوع تاکید می‌کند، هدف واقعی این نیرو از شرکت در عملیات آزادسازی موصل چیست؟

سخنگوی نظامی «جنبش عصائب أهل الحق» گفت: الحشد الشعبی با حضور خود در استان نینوی و مشارکت در عملیات آزادسازی موصل بار دیگر این پیام را می‌رساند که اجازه دست‌اندازی به تمامیت ارضی استان نینوی و عبور کردن از خطوط قرمز را نمی‌دهد.

*چرا کُردها نگران هستند؟

کُردها درحالی خود را از فعالیت‌های الحشد الشعبی در عراق نگران نشان می‌دهند که فرماندهان الحشد الشعبی بر این باورند، این نگرانی‌ها بازتاب آشکار سیاست‌های توسعه طلبانه کُردها در راستای طرح‌های بیگانگان با هدف تقسیم عراق است.

در این راستا، الطلیباوی توضیح می‌دهد: مشارکت الجیش الشعبی در غرب استان نینوی و موفقیت‌ها و پیروزی‌هایی که محقق کردند، سهم بسزایی در حفظ تمامیت ارضی این استان و عراق دارد.

وی می‌افزاید: کسانی‌که دارای خواسته‌ها و چشم‌ داشت‌های واقعی هستند، بخوبی می‌دانند که حضور الجیش الشعبی در استان نینوی مانع تحقق یافتن اهداف آنهاست، بهمین دلیل از حضور این نیرو ابراز نگرانی می‌کنند.

از سوی دیگر، «حسن الساری»، فرمانده گروه «سرایا الجهاد» یکی دیگر از گروه‌های تشکیل دهنده الجیش الشعبی می‌گوید: اظهارات کُردها مبنی بر نگرانی از فعالیت الجیش الشعبی و احتمال رویارویی با آنها در آینده، در این برهه اظهاراتی توجیه ناپذیر و ناشایست است و الحشد الشعبی این اظهارات را محکوم می‌کند.

فرمانده سرایا الجهاد در بغداد، تصریح کرد: الحشد الشعبی در موصل هیچ‌گاه از حدود وظایفی که برای وی مشخص شده پا را فراتر نگذاشته و به هیچ فردی آسیب نرسانده، چه کُردها، چه طوایف دیگر، بنابراین کسانی‌که برخی صحبت‌ها را مطرح می‌کنند، خواهان اجرای طرح‌های بیگانگان هستند.

الساری می‌افزاید: الحشد الشعبی دست بسته نخواهد بود و از مردم عراق از هر طایفه‌ای باشند، چه کُردها چه اهل سنت و چه ایزیدی‌ها دفاع خواهد کرد، اما در عین حال اجازه نخواهد داد، کسی به این نیرو تعدی کند و با متجاوزان را از ملت نمی‌داند، بلکه مزدوری از جمع مزدوران بیگانگان است.

وی با بیان اینکه الحشد الشعبی جنگ و نبردی را بر کسی یا طایفه‌ای تحمیل نکرده و آغازگر آن نبوده است، تاکید کرد: آنچه الجیش الشعبی انجام می‌دهد، صرفا دفاع از خود در برابر متجاوزان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 8 بهمن 1395، کدمطلب: 13951108000056 ،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین