پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۸۱۴۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶
سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت که فقط یک درصد موصل قدیم تحت اشغال داعشی‌ها است.

شعار سال: یحیی رسول سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت که نیروهای این کشور در محورهای مختلف عملیات آزادسازی نینوا، عملیات خود را برای آزادسازی مناطق باقی مانده تحت اشغال داعشی‌ها در موصل قدیم ادامه می‌دهند.

وی افزود: یگان‌های واکنش سریع وابسته به پلیس فدرال همچنان به محاصره بیمارستان الجمهوری و هدف قرار دادن داعشی‌ها در این بیمارستان ادامه می‌دهند. این نیروها همچنین به آزادسازی بخش شمالی محله الشفاء در کرانه راست موصل ادامه می‌دهند.

رسول گفت: یگان‌های ارتش عراق همچنین به پیشروی خود در منطقه الفاروق در محور شمال غربی ادامه داده و بخش‌هایی از منطقه المشاهده را به کنترل خود در آوردند.

سخنگوی عملیات مشترک عراق گفت: آنچه برای ما مهم است تخلیه شهروندان از موصل است و ما توانستیم گذرگاه‌های امنی برای آن‌ها ایجاد کنیم و هزاران شهروند به مناطق دیگر منتقل شده‌اند.

وی تاکید کرد که فقط حدود یک درصد موصل قدیم تحت اشغال داعشی‌ها است و ما به زودی این مناطق را نیز آزاد خواهیم کرد.

پیش از این شاکر جودت رئیس پلیس فدرال عراق گفت: آزادسازی موصل قدیم، قریب‌الوقوع است و نیروهای عراقی برای مقابله با همه شیوه‌هایی که ممکن است داعش به آن متوسل شوند، آماده هستند.

وی افزود: نیروهای امنیتی طی ایام عید سعید فطر می‌توانند کل شهر موصل را از لوث داعش آزاد کنند.

عملیات آزادسازی موصل، پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش در عراق، از 26 مهر 1395 و با مشارکت ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق و با همراهی نیروهای داوطلب مردمی و پیشمرگه کُرد آغاز شد و نیروهای عراقی بعد از حدود 100 روز شرق موصل را به‌طور کامل آزاد کردند.

نیروهای عراقی عملیات آزادسازی بخش غربی موصل را از یکم اسفند 1395 شروع کردند و این عملیات همچنان ادامه دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی تابناک، تاریخ انتشار 05 تیر 1396، کد مطلب: 706949: www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
0
0
موصل دو بخش دارد. بخش جدید را چکار کردند؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
0
0
موصِل (به عربی: المَوْصِل، به کردی: مووسڵ، به آشوری: ܡܘܨܠ: (تلفظ): Māwṣil، استاندارد لاتین: Mosul) شهری در شمال عراق، مرکز استان نینوا و پرجمعیت‌ترین شهر عراق پس از بغداد و مرکز اقتصادی شمال کشور می‌باشد؛ بخش اصلی شهر در کرانهٔ شرقی دجله جای گرفته است و در کرانهٔ غربی آن، بازمانده‌های شهر باستانی نینواست.[۴] موصل در سده‌های دهم و یازدهم میلادی/ سوم و چهارم هجری، پایتخت دولت‌های جداشده از عباسیان مانند حمدانیان بود.[۴] پس از جنگ جهانی اول، مدتی از امپراتوری عثمانی به‌دست امپراتوری بریتانیا افتاد.[۴] از ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ در سیطرهٔ سازمان داعش است.[۵] جمعیت شهر موصل در ۲۰۰۸م، ۲٬۷۲۱٬۰۹۶ نفر سرشماری شد.[۴] ارتفاع آن از سطح دریا، ۲۲۰ متر است و در نزدیکی آن، چاه‌های نفت عین زاله قرار گرفته است.[۴]

بیشتر مردم شهر عرب هستند اما اقلیت‌های قابل توجه کرد، ترکمن و آشوری نیز در شهر زندگی می‌کنند. جمعیت شهر در سال ۲۰۰۸ به یک میلیون و هشتصد هزار نفر رسیده بود اما در سال ۲۰۱۴ حدود نیم میلیون نفر آواره شدند هرچند هنوز هم جمعیت شهر بیش از میلیون نفر است.

دانشگاه موصل که از مراکز علمی و تحقیقاتی عراق است در این شهر قرار دارد. مقبره چندین پیامبر از جمله یونس در موصل قرار دارد. این شهر تا سال ۲۰۱۴ مرکز تاریخی مسیحیان نسطوری محسوب می‌شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۶
0
0
آزادسازی موصل یا نبرد موصل عملیاتی است که از روز دوشنبه ۱۷ اکتبر ۲۰۱۶ به فرمان حیدر العبادی نخست وزیر عراق برای پس گرفتن موصل از سیطره داعش آغاز شد. موصل مرکز استان نینوا و دومین شهر بزرگ عراق در تابستان ۲۰۱۴ به اشغال گروه داعش درآمد.با پیروزی‌های نیروهای عراقی بر داعش در سال ۹۵ و اخراج داعشیان از این شهر، قسمت‌هایی از آن بطور کامل از نیروهای داعش، خالی شد. در ادامهٔ این عملیات قسمت‌های شمال و شمالشرق و دانشگاه موصل بطور کامل از نیروهای داعش پاکسازی شد.پس از آن نیز فرودگاه موصل و نیروگاه برق الیرموک که اصلی‌ترین نیروگاه شهر موصل محسوب می‌شود، از نیروهای داعش خالی و کاملاً آزاد گردید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین