پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۵۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
سرلشکر «ثامر الحسینی» اعلام کرد که آزادسازی موصل در نتیجه فتوای تاریخی جهاد آیت الله سیستانی به دست آمد و اگر فتوای ایشان نبود صد در صد شرایط فرق می کرد.

شعار سال: نیروهای عراقی پس از حدود هشت ماه درگیری شدید با تروریست های تکفیری داعش سرانجام موفق به تسلط بر تمامی مناطق اشغال شده توسط آنها در موصل شدند.

عملیات بزرگ آزادسازی شهر موصل واقع در استان نینواحدود هشت ماه پیش یعنی در روز ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۶ با دستور مستقیم «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق کلید خورد. نیروهای عراقی از زمان آغاز این عملیات، ضربات مهلکی را بر پیکره داعش وارد آوردند. تصمیم مهم و استراتژیک فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در جریان عملیات موصل، موافقت با حضور نیروهای حشد شعبی در این عملیات بود. نیروهای حشد شعبی در طول این مدت نقش مهم و تعیین کننده ای را در نبرد آزادسازی موصل ایفا کردند؛ درست به همین دلیل است که همواره آماج حملات لفظی سران محور غربی ـ عربی گرفتند.

در همین راستا خبرنگار مهر با سرلشکر «ثامر الحسینی» فرمانده نیروهای واکنش سریع عراق گفتگویی انجام داده است که شرح آن از نظر می گذرد.

*آزادسازی شهر موصل در استان نینوای عراق چه اهمیتی دارد و این پیروزی را چگونه ارزیابی میکنید؟ برنامه ی شما پس از آزادسازی شهر موصل چیست؟

علی رغم اینکه شهر موصل با اندکی تأخیر آزاد شد اما یک پیروزی و دستاورد بزرگ برای نیروهای مسلح عراق محسوب می شود. مردم عراق در راه کسب این پیروزی بسیار جانفشانی کردند. ما پس از آزادسازی این شهر به سراغ دیگر مناطق تحت کنترل تروریستهای داعش خواهیم رفت تا آن را از چنگ عناصر داعش آزاد کنیم. از جمله مناطق تحت تسلط داعش می توان تلعفر، الحویجه و قائم را نام برد.

*آیا امکان دارد نیروهای عراقی پس از آزادسازی شهر موصل برای جنگ علیه تروریسم به سوریه اعزام شوند و اینکه مواجه شدن نیروهای عراقی و نیروهای سوریه در مرزهای مشترک طرفین را چگونه ارزیابی می کنید و این مواجه شدن و تلاقی چه اهمیتی دارد؟

این یک موضوع سیاسی است و نیاز به این دارد که دولت سوریه از بغداد درخواست کند تا نیروهای عراقی وارد خاک سوریه شوند. ورود نیروهای عراقی به خاک سوریه نیازمند یک توافق بین المللی بین دولتهای طرفین است. رسیدن نیروهای عراقی به مرزهای سوریه و تلاقی نیروهای طرفین یک دستاورد بزرگ است و نیروهای عراقی باید مرزهای مشترک با سوریه را حفظ کنند.

*نقش نیروهای مردمی عراق (حشد شعبی) و فتوای آیت الله سیستانی را در کسب این پیروزی چگونه ارزیابی می کنید؟

اصل موضوع این است که پیروزی به دلیل فتوای جهاد آیت الله سیستانی کسب شد. اگر فتوای ایشان نبود صد در صد شرایط فرق می کرد. ایشان یک فتوای تاریخی را صادر کردند. پس از فتوای ایشان بود که پیروزی نیروهای عراقی در مقابل داعش آغاز شد. در خصوص دستاورد نیروهای مردمی نیز باید بگویم که حشد شعبی حقیقتا پیروزیهای بسیار بزرگی را کسب کرد و علاوه بر تامین امنیت در مرزهای مشترک با سوریه به نیروهای عراقی بسیار امدادرسانی کرد.

*آیا ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش نیز در کسب این پیروزی نقشی داشت؟ به نظر شما این ائتلاف در صدد تجزیه موصل پس از آزادسازی این شهر است؟

ائتلاف بین المللی در حوزه هوایی مقداری پشتیبانی کرد اما در خصوص تجزیه موصل نیز باید بگویم که ان شاالله با وحدتی که میان عراقی ها وجود دارد چنین امری محقق نخواهد شد.

*آیا مناطقی که توسط نیروهای پیشمرگه آزاد شده است در تسلط همین نیروها باقی می ماند یا کنترل آنها به دولت عراق واگذار خواهد شد؟

پس از آزادسازی موصل میان طرفین مذاکرات و هماهنگی هایی در این زمینه صورت خواهد گرفت که این اراضی به همان مرزهای اصلی خودشان باز گردند و معتقدم که باید در این خصوص میان طرفین توافقی حاصل شود.

*ایران و مستشاران نظامی ایرانی در کسب این پیروزی و آزادسازی موصل چه نقشی داشتند؟ حضور سردار قاسم سلیمانی را در روند مبارزه با داعش و آزادسازی موصل چگونه ارزیابی می کنید؟

حقیقتا ایران از عراق بسیار حمایت و پشتیبانی کرد و در کنار مردم عراق ایستاد و این ایستادگی و همراهی نیز واقعی بود. ایران از نیروهای عراقی به ویژه حشد شعبی در نبردشان علیه تروریستهای داعش حمایت و به آنها کمک کرد.

*پیام آزادسازی موصل به حامیان تروریستها چیست؟

عراقی ها با آزادسازی موصل این پیام را به حامیان تروریسم دادند که خودشان قادر به آزادسازی مناطقشان از چنگال داعش هستند و این پاسخی قوی بود. باید توجه کرد که آنچه در عراق رخ داد امکان دارد در خود کشورهای حامی تروریسم نیز به وقوع بپیوندد و تمام کشورهای جهان به ویژه خود عراقی ها باید از این موضوع درس بگیرند.

*اخیرا سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد که ما باید الحشد الاسلامی را تشکیل دهیم تا بدین صورت قدس شریف را از چنگ صهیونیستها آزاد کنیم. دیدگاه شما در خصوص این کلام و سخن چیست؟

من معتقدم که این موضوع نیازمند یک توافق بین المللی و همچنین توافقی میان کشورهای اسلامی است. کشورهای اسلامی براین باور هستند که قدس باید از چنگ اسرائیلی ها آزاد شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 21 تیر 96، کدمطلب:4028268، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین