پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۵۹۹
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱
یک تحلیلگر سیاسی روس بر این باور است که واشنگتن سعی می‌کند تا نقش مهم ایران در آزادسازی شهر موصل در شمال عراق را خنثی کرده و آن را تحت تأثیر قرار دهد.

شعارسال: «اندریو کوریبکو» تحلیلگر سیاسی مستقر در مسکو، ضمن اشاره به پیروزی نیروهای عراقی در آزادسازی شهر موصل تأکید کرد: آمریکا سعی می‌کند تا نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در آزادسازی موصل از چنگال تروریست‌های داعش را خنثی کرده و این نقش را تحت تأثیر قرار دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: آمریکا به‌طور قابل پیش‌بینی سعی دارد تا سهم خود را در این پیروزی، چشمگیر نشان دهد و عمداً نقش ایران را که از طریق نیروهای متحدش ایفا کرده، خنثی کند و آن را کم‌اهمیت جلوه دهد.

این تحلیلگر روسی گفت: آزادسازی موصل یک پیروزی بزرگ و دستاورد برجسته در جنگ علیه تروریسم است ولی نباید بیش از حد این پیروزی را جشن گرفت چرا که کارهای زیادی هنوز باید برای مقابله با تروریسم انجام شود، هم برای آزادسازی مناطق بیشتر عراق و هم برای برقراری امنیت در مناطقی که قبلاً آزاد شده است.

کوریبکو در ادامه افزود: علاوه بر این به پایان رسیدن جنگ علیه تروریسم در عراق به این معنا نیست که آینده‌ای صلح‌آمیز و موفق و مرفه برای این کشور تضمین شده است، آن هم با توجه به سناریوی بی‌ثبات‌کننده جدید کردها برای برگزاری همه‌پرسی استقلال. احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این مسئله می‌تواند منجر به یک جنگ داخلی در عراق میان شیعیان، سنی‌ها و کردها یا حتی وقوع یک جنگ منطقه‌ای شبیه جنگ اعراب علیه اسرائیل در سال 1948 میلادی شود.

وی درباره تلاش‌های آمریکا برای بزرگ جلوه دادن نقش خود در پیروزی موصل گفت: نیروی هوایی آمریکا نقش مهمی در آزادسازی موصل داشته است. آمریکا تنها پس از استعفای نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق در عملیات ضدتروریستی در عراق مشارکت کرد. تنها طی یک سال گذشته آمریکا تا حدی برای مقابله با تروریسم در عراق جدی شده است آن هم بیشتر به‌دلیل پیشرفت‌های شگفت‌انگیز ارتش سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه بوده است.

این کارشناس روس ادامه داد: ایران نیز پس از کسب موافقت و اجازه دولت‌های عراق و سوریه، در مقابله با تروریست‌ها وارد عمل شده است. ایران مقابله با تروریست‌های داعش را با این هدف آغاز کرده است که اجازه ندهد این کشور نیز به هدف بعدی تروریست‌های داعشی تبدیل شود.

وی در پایان درباره پیش‌بینی‌اش از تحولات منطقه پس از شکست داعش، تأکید کرد: به‌احتمال زیاد داعش عملیات‌های خود را از جنگ‌های سرزمینی به عملیات‌های تروریستی متعارف منتقل و تبدیل خواهد کرد. دقیقاً مشابه اقداماتی که القاعده در مغرب اسلامی در مالی انجام داد، آن هم پس از مداخله نظامی فرانسه در سال 2013 میلادی. بسیاری از افراد اهمیت این جنگ آفریقایی علیه تروریسم را فراموش کرده یا نادیده گرفته‌اند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 22تیر1396، کدخبر: 1463094: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین