پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۲۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰
نماینده سازمان ملل در امور سوریه روز جمعه گفت که شکست گروه تروریستی داعش احتمالاً تا اواخر ماه اکتبر محقق خواهد شد.

شعار سال: جمعه گذشته بود که استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه خبر از فروپاشی آخرین سنگرگاه های گروه تروریستی داعش در سوریه تا پایان اکتبر (اوایل آبان ماه) داد و در مصاحبه ای گفت با اتفاقات پیش رو به زودی به پایان جنگ می رسیم که این موضوع آغازی بر صلح خواهد بود و چالش های جدیدی به همراه دارد.

وی در ادامه مصاحبه خود خواستار برگزاری مذاکرات «واقعی» شد و این در حالی است که تا کنون هرجا و در هر مذاکره صلحی که آمریکا یا سازمان های هم پیمان در پشت پرده او یعنی سازمان ملل حضور داشته اند، مذاکره نتیجه بخش نبوده و حاصلی برای کشورهای درگیر ایجاد نشده است.


دی میستورا همچنین خواستار برگزاری انتخاباتی «معتبر» در سوریه شد در حالی که انتخاباتی آزاد و سالم سال 2014 که بشار اسد در پی آن به عنوان ریاست جمهوری سوریه به مدت هفت سال انتخاب شد و تا پایان سال 2021 مشروع خواهد بود لذا سازمان ملل همچنان به دخالت های خود در امور سوریه ادامه می دهد.

نمایندگان مجلس نیز در گفت و گوهای جداگانه ای که با خانه ملت داشتند ضمن بیان اینکه سازمان ملل قصد دارد پیروزی های جریان مقاومت در سوریه را به نام خود تمام کند، معتقد بودند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به خواسته سازمان ملل در سوریه امکان پذیر نبوده و باید این روند به صورت قانونی طبق خواسته مردم سوریه انجام شود. متن گفت و گوها را در ادامه می خوانید:

نقوی حسینی: سازمان ملل به‌دنبال انتخابات ریاست جمهوری سوریه پیش از موعد است/ برگزاری انتخابات بعد از اتمام دوره بشاراسد

سیدحسین نقوی حسینی در واکنش به اظهارات استفان دی ‌میستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه مبنی بر شکست داعش تا پایان اکتبر گفت: امروز غربی ها به این نتیجه رسیده اند که رویاهای آنها در سوریه و منطقه عملی نشده است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: آمریکا و کشورهای هم پیمان آنها در اروپا و منطقه تصور می کردند داعشی که ایجاد کرده اند روزی حکومت سوریه را به دست می گیرد اما امروز همین گروه تروریستی در حال انقراض است.

وی در ادامه با بیان اینکه غرب به دنبال مذاکراتی بدون پیش شرط و با توجه به اهداف خود است، عنوان کرد: مطالبات غرب در عرصه مذاکرات غیرواقعی بوده و قابل مطالبه نیست.


نقوی حسینی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از اظهارات دی میستورا مبنی بر برگزاری انتخابات معتبر بعد از سقوط کامل داعش بیان کرد: انتخابات به صورت معتبر و آزاد در سوریه انجام می شود اما این اقدام باید بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری بشار اسد باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مردم سوریه تنها قشر قانونی برای تعیین تکلیف سرنوشت این کشور هستند و بشار اسد نیز تا پایان دوره ریاست جمهوری خود محق است تا دولت جمهوری سوریه را اداره کند.

جمالی نوبندگانی: نقش منفعلانه سازمان ملل در سوریه/ دی‌میستورا به پایان کار خود رسیده است

محمدجواد جمالی نوبندگانی در واکنش به اظهارات استفان دی ‌میستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه مبنی بر شکست داعش تا پایان اکتبر گفت: سازمان ملل تا کنون نقش منفعلانه ای در قبال سوریه پیش گرفته است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهارات دی میستورا را به علت وضعیت میدانی و پیروزی های متوالی جبهه مقاومت دانست و افزود: آنها می خواهند پیروزی های اخیر علیه تروریست های داعش را به نام خود تمام کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال های گذشته انتخابات آزاد در سوریه انجام شد که باید به رأی مردم احترام گذاشت، یادآور شد: اگر دولت و ملت سوریه نظر به انتخابات جدید داشته باشند مربوط به آنها بوده و مربوط به کشورها و سازمان های دیگر نخواهد بود و نظر جمهوری اسلامی نیز بر همین است.


جمالی نوبندگانی در ادامه با اشاره به اینکه مذاکرات واقعی از نظر سازمان ملل مذاکراتی است که آمریکا در آن جهت دهی کند، عنوان کرد: به نظر ما مذاکراتی واقعی است که با معارضین سیاسی صورت گیرد که دست به اسلحه نبرده باشند که تاکنون نیز روند مذاکرات با همراهی روسیه، ترکیه و سوریه نتیجه بخش بوده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دی میستورا به پایان کار خود نزدیک می شود از این رو قصد دارد با برخی اظهارات واهی و چسباندن پیروزی های مقاومت در سوریه به نام سازمان ملل، پایان خوشی را برای اتمام دوره مأموریت خود رقم بزند.

برزگر کلشانی: آمریکا به‌نام سازمان ملل متحد برای سوریه نسخه‌ نپیچد/ انتخابات سوریه در موعد مقرر برگزار می‌شود

شهروز برزگر کلشانی در واکنش به اظهارات استفان دی ‌میستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه مبنی بر شکست داعش تا پایان اکتبر گفت: شکست داعش آرزوی تمام مسلمانان منطقه است تا ریشه نفاق و تفرقه در منطقه خشکانده شود اما باید دید سازمان ملل در پشت پرده چه اندیشه‌ای برای سوریه دارد.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در بین اظهارات نماینده سازمان ملل در امور سوریه نباید فراموش کرد که داعش با حمایت آمریکا و اسرائیل و سازمان های بین المللی فعالیت تروریستی خود را در منطقه آغاز کرده است.


وی در ادامه با بیان اینکه سازمان ملل به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام در سوریه است، عنوان کرد: بشار اسد منتخب مردم سوریه طی انتخابات رسمی و معتبری بوده و برگزاری انتخابات زودهنگام یا دیرهنگام طبق نظر مردم سوریه انجام می شود.

برزگر کلشانی در ادامه با بیان اینکه در حالت عادی برگزاری انتخابات در جمهوری سوریه باید بعد از طی زمان قانونی ریاست جمهوری بشار اسد صورت گیرد، یادآور شد: در حالی که شنیدن خبر شکست کامل داعش در منطقه خبری مثبت است اما در بیان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در سوریه باید تأمل کرد.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات دی‌میستورا برای برگزاری مذاکراتی «واقعی» در سوریه بیان داشت: مذاکراتی که نتیجه بخش باشد واقعی است اما از نظر غرب مذاکراتی واقعی است که تحمیل دیدگاه های آنها باشد اما در نهایت واقعیت را مردم سوریه تشخیص می دهند و آنها نیز می دانند مذاکراتی که بتواند حقوق شهروندان سوریه را تأمین کند، واقعی خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه کشورهای غربی نمی توانند به نام سازمان ملل نسخه برای سوریه بپیچند، خاطرنشان ساخت: غربی ها همواره برهم زننده ثبات در منطقه بوده اند لذا بهتر است سازمان ملل متحد به سمتی برود که به جای آینده نگری برای سوریه به دنبال برگزاری انتخابات آزاد در فلسطین باشد.

جاسمی: سازمان ملل نقشی در سرکوبی داعش نداشته است/ برگزاری انتخابات بعد از پایان دوره ریاست جمهوری اسد

سیدقاسم جاسمی در واکنش به اظهارات استفان دی ‌میستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه مبنی بر شکست داعش تا پایان اکتبر گفت: سازمان ملل هیچ نقشی برای سرکوبی داعش حتی از نظر سیاسی نیز نداشته است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: سازمان ملل خود پشت پرده کسانی بود که داعشی ها را تا این مرحله در سال های اخیر تقویت کرد و تا این لحظه نیز شاهد دخالت های نظامی آمریکا در سوریه و عراق علیه نیروهای ارتش این کشورها هستیم.


وی در ادامه با بیان اینکه سازمان ملل هر از چند گاهی برخوردهای دو سویه نسبت به منطقه صورت می دهد، گفت: مواضع ارتش حشدالشعبی بارها ازسوی آمریکایی ها بمباران شده و آنها صرفا گاهی برخوردهای کوچک تاکتیکی با داعش کرده اند تا از موضوع بهره برداری کنند لذا سیاست آنها به نعل و میخ زدن است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه هیچ مذاکره ای درباره سوریه نتیجه بخش نبوده مگر اینکه ائتلافی با محوریت جمهوری اسلامی در آن حضور داشته، خاطرنشان کرد: تا کنون هیچ مذاکره ای با حضور آمریکا نتیجه بخش نبوده لذا آنها نمی توانند تصمیم بگیرند چه زمانی انتخابات در سوریه برگزار شود و هم زمان با پایان عمر ریاست جمهوری بشار اسد، انتخابات سالم دیگری در سوریه برگزار خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ 12 شهریور 96، کد مطلب: 347036: www.icana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین