پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۵۰۱
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۳
کتاب «کارآفرینی: تئوری، فرآیند و تمرین» نوشته دونالد کوراتکو، یک رویکرد عملی و مرحله به مرحله را با شالوده‌ای نظری ترکیب می‌کند تا چارچوبی اولیه برای شناخت تئوری، فرآیندها و تمرین کارآفرینی ارائه دهد.

شعار سال: این کتاب فعالیت‌های یادگیری تجربی به خواننده ارائه می‌کند که او را برای به‌کارگیری ایده‌ها و توسعه مهارت‌های مفید کارآفرینی به چالش می‌کشد. فصل اول این کتاب را در چند بخش مرور می‌کنیم.

کارآفرینان، نوآوران ساختارشکن

کارآفرینان افرادی هستند که در جاهایی که دیگران هرج‌ومرج، تناقض و آشفتگی را می‌بینند، فرصت‌ها را شناسایی می‌کنند. آنها کاتالیزورهایی سلطه‌جو برای تغییر در فضای بازار هستند. کارآفرینان هر احساس و اشتیاقی که داشته باشند، قهرمانان فضای بازار امروز محسوب می‌شوند. آنها با سرعتی نفس‌گیر شرکت‌ها را راه‌اندازی و شغل ایجاد می‌کنند. اقتصاد جهان به واسطه تلاش‌های آنها مجددا احیا شده و دنیا اکنون از بنگاه‌های آزاد به عنوان مهم‌ترین نیروی توسعه اقتصاد استقبال می‌کند. اشتیاق و محرک کارآفرینان، دنیای کسب‌وکار را به جلو می‌راند. آنها ناشناخته‌ها را به چالش می‌کشند و به‌طور مداوم برای آینده ساختارشکنی می‌کنند.

تمایز کارآفرینان با صاحبان کسب‌وکارهای کوچک

اصطلاحات «کارآفرین» و «صاحب کسب‌وکار کوچک» گاهی اوقات به اشتباه به‌جای هم استفاده می‌شوند. با اینکه برخی موقعیت‌ها هر دو اصطلاح را دربرمی‌گیرد، اما اشاره کردن به تفاوت‌های این دو عنوان مهم است. کسب‌وکارهای کوچک مالکیت و فعالیت مستقل دارند، اما در حوزه‌های خود شاخص نیستند و معمولا درگیر فعالیت‌های جدید یا نوآورانه زیادی نمی‌شوند. این کسب‌وکارها هیچ‌گاه بیش از حد بزرگ نمی‌شوند و صاحبان آنها ترجیح می‌دهند رویکردی باثبات‌تر که چندان سلطه‌جویانه نیست برای مدیریت آنها اتخاذ کنند. به عبارت دیگر، آنها انتظار دارند کسب‌وکارهای کوچک خود را با فروش، سود و رشد باثبات اداره کنند. از سوی دیگر، بنگاه‌های کارآفرینی آنهایی هستند که اهداف اصلی موسسان کارآفرین آنها نوآوری، سودآوری و رشد است. بنابراین کسب‌وکار آنها با فعالیت‌های استراتژیک نوآورانه و رشد پایدار شناخته می‌شود. کارآفرینان و حامیان مالی آنها معمولا به دنبال رشد سریع و سود فوری هستند. در نتیجه، گفته می‌شود کارآفرینان در مقایسه با صاحبان کسب‌وکارهای کوچک برای توسعه شرکت‌های خود، چشم‌انداز متفاوتی دارند.

کارآفرینی: یک ذهنیت

کارآفرینی صرفا فراتر از ایجاد یک کسب‌وکار است. اگرچه این یک جنبه مهم است، اما تصویر کاملی نیست. ویژگی‌های جست‌وجو به دنبال فرصت‌ها، ریسک کردن و اصرار به تبدیل یک ایده به واقعیت، با چشم‌انداز ویژه‌ای ترکیب می‌شود که کارآفرینان را می‌سازد. ذهنیت کارآفرینی در افراد قابل شکل‌گیری است. اصطلاح «ذهنیت کارآفرینی» نشان‌دهنده شناخت و تعهد برای دیدن دنیا با یک چشم‌انداز نوآورانه است. این امر پتانسیل کارآفرینی را در هر فردی ایجاد می‌کند. این ذهنیت می‌تواند درون یا بیرون یک سازمان، در بنگاه‌های انتفاعی یا غیرانتفاعی و در فعالیت‌های تجاری یا غیرتجاری به هدف ارائه ایده‌های خلاقانه، نمایش داده شود.

بنابراین کارآفرینی یک مفهوم جامع است که در کسب‌وکار یک فرد به شیوه‌ای نوآورانه نفوذ می‌کند. همین ذهنیت است که نحوه عملکرد کسب‌وکارها را در هر سطح و کشوری متحول کرده است. واضح است که دنیا از کارآفرینی و نوآوری استقبال کرده و شکل نگاه ما به کسب‌وکارها دیگر هرگز مثل هم نخواهد بود. انقلاب کارآفرینی در یک مفهوم اقتصادی رخ داده و ذهنیت کارآفرینی نیروی شاخص آن است.

سیر تکامل

کارآفرین یک کاتالیزور سلطه‌جو برای ایجاد تغییر در دنیای کسب‌وکار است. او یک متفکر مستقل است که در زمینه‌ای از وقایع مشترک می‌خواهد متفاوت باشد. ادبیات تحقیق کارآفرینی شامل شباهت‌ها و نیز تفاوت‌های زیادی در ویژگی‌های کارآفرینان است. مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارت است از: اقدام شخصی، توانایی یکپارچه کردن منابع، مهارت‌های مدیریتی، تمایل برای مستقل بودن و ریسک کردن. از دیگر ویژگی‌ها می‌توان به سلطه‌جویی، رقابت‌پذیری، رفتار هدفمند، اعتماد به‌نفس، رفتار فرصت‌طلبانه، شهود داشتن، فعالیت‌های مبتنی بر واقعیت، توانایی یادگیری از اشتباهات و توانایی به‌کارگیری مهارت‌های روابط انسانی اشاره کرد. اگرچه هیچ تعریف واحدی برای «کارآفرین» وجود ندارد و ویژگی‌های هیچ‌کسی نمی‌تواند نشان‌دهنده کارآفرین امروزی باشد، اما تحقیقاتی شروع شده تا تمرکز دقیق‌تری بر این موضوع ایجاد شود. پیشرفت انسان – از غارنشینی تا زندگی اجتماعی – به شیوه‌های متعددی توضیح داده شده است. اما در مرکز همه این تئوری‌ها نقش «عنصر تغییر» به عنوان نیرویی که آغازکننده و اجراکننده پیشرفت اساسی است، بسیار مهم بوده است.

برای شناخت اهمیت تکامل کارآفرینی در قرن 21، تعریفی منسجم تهیه کرده‌ایم که فاکتورهای کلیدی موردنیاز برای این پدیده را معرفی می‌کند: «کارآفرینی فرآیند دینامیک بصیرت، تغییر و ایجاد است. کارآفرینی نیازمند به‌کارگیری انرژی و اشتیاق نسبت به ایجاد و اجرای ایده‌های نوآورانه و راهکارهای خلاقانه است. اجزای اصلی آن عبارتند از: تمایل به انجام ریسک‌های محاسبه‌شده بر حسب زمان، دارایی یا کار؛ توانایی شکل‌دهی یک تیم فعال موثر؛ مهارت خلاقانه برای هدایت منابع موردنیاز؛ مهارت اساسی ایجاد طرح کسب‌وکار منسجم و در نهایت، داشتن بصیرت شناسایی فرصت‌ها در جایی که دیگران آشفتگی‌ها، تناقض‌ها و سردرگمی‌ها را می‌بینند.»

پی‌نوشت:

1- Entrepreneurship: Theory, Process and Practice

2- Donald F. Kuratko


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 16 بهمن 1395، کد مطلب:1089781 : www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین