پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۷۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
یوکیا آمانو مدیر کل اژانس بین المللی انرژی اتمی پپنج شنبه در واشنگتن با مقام های کاخ سفید دیدار می کند. از دیدگاه کارشناسان حفظ توافق هسته ای ( برجام) و لزوم پای بندی واشنگتن به آن از مهم ترین محورهای گفت وگو میان دو طرف خواهد بود.

شعار سال: دیدار آمانو با مقام های با کاخ سفید در واشنگتن می تواند از جنبه های گوناگون دارای اهمیت باشد.

آمانو در بیش از یک سال گذشته، پس از اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» در تمامی گزارش های دوره ای خود از روند اجرای برجام و رعایت مواد آن از سوی ایران به نیکی یاد کرده است.

وی در گفت وگوهای خود برجام را دستاوردی مثبت دانست و از آن به تعبیر «سود خالص» (net gain) یاد کرد.

دونالد ترامپ هم پیش از انتخابات آمریکا به شدت از توافق هسته ای انتقاد می کرد و حتی از لغو آن سخن می گفت اما به تدریج از شدت حملات وی و همکارنش کاسته شد.

انتظار می رود در این دیدار آمانو ضمن برشمردن دستاوردهای توافق هسته ای برای کشورهای غربی در مورد پیامدهای منفی نقض آن از سوی آمریکا هشدار دهد.

به نظر می رسد آمانو از برنامه های نظارتی برجام نیز گزارشی را به رییس جمهوری آمریکا ارائه کند. همچنین گویا قرار است وی رایزنی هایی را برای انتخاب دوباره به عنوان مدیرکل آژانس انجام دهد.

خبرگزاری «رویترز» در خبری عنوان داشت که آمانو در مورد توافق هسته ای 1+5 با ایران برای گفت وگو با مقام های دولت ایالات متحده به واشنگتن می رود.

رویترز نوشت: ترامپ پیش از این در مورد توافق هسته ای (برجام) گفته بود که این بدترین معامله ای است که در مورد آن مذاکره شده است. «رکس تیلرسون» وزیر امورخارجه ترامپ پیش از این در مورد بازبینی کامل این توافق سخن گفته بود. وی از جمله مقام هایی است که با آمانو دیدار و گفت وگو می کند.

این خبرگزاری افزود: از آنجاکه آمانو و آژانس تحت نظر او، مسئول اصلی تعیین خط مشی ها و تدوین مواد در توافق بود به صورت آشکار از توافق هسته ای حمایت کرده است و آن را «منفعت خالص» تفسیر کرد.

با این حال ترامپ گفته است می خواهد به شکلی از اجرای این توافق مراقبت کند که ایرانی ها هیچ فرصت و شانسی نداشته باشند. آمانو پیش از این، اعلام کرده بود امیدوار است هر چه زودتر گفت وگوهای اولیه ای را با مقام های دولت ترامپ داشته باشد.

البته این دیدار از جهت دیگری نیز می تواند برای آمانو اهمیت داشته باشد. به نوشته رویترز، قرار است هفته آینده 35 عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد انتخاب مدیرکل آژانس برای دوره جدید بحث کنند.آمانوی ژاپنی تنها نامزد این پست است و دیپلمات ها اعلام کردند که پیروزی و انتخاب وی قطعی است. ایالات متحده هم یکی از کشورهایی است که از وی حمایت می کند.

*حمایت کامل آمانو از برجام

آمانو و آژانس از بازیگران اصلی تدوین برجام بوده اند به شدت از آن حمایت می کنند و آن را دستاوردی بزرگ می دانند. او بارها برای بر ضرورت حفظ برجام و پابندی امریکا به آن تاکید کرد.

روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی اظهار کرد ایران امیدوار است با وجود اظهارات تند ترامپ، توافق هسته ای دچار مشکل نشود. آمانو هم تاکید دارد که برجام سود خالص بود و هیچ گزینه جایگزین مشخصی برای آن وجود ندارد.

فایننشال تایمز نوشت: مدیرکل آژانس اطمینان دارد که با وجود انتقادهای تند دونالد ترامپ، ایالات متحده به دنبال برچیدن توافق نیست.

آمانو در گفت وگو با این روزنامه انگلیسی گفت توافقی که آقای ترامپ آن را بدترین معامله توصیف کرده، نشان داده است که بیشتر از آن چیزی که انتظار می رفت استحکام و ثبات دارد.

گزارش این روزنامه انگلیسی نوشت که وی با اشاره به رعایت این توافق از سوی ایران، جمهوری خواهان در کنگره آمریکا به تدریج از منافع این توافق آگاه می شوند.

آمانو تاکید کرد از زمانی که توافق به اجرا درآمده است بیشتر از آن چیزی که مردم فکر می کردند مستحکم بود. به همین دلیل یافتن راه حل دیگر برای آن به شدت سخت خواهد بود.

به نوشته این گزارش، آمانو گفت : جمهوری خواهان در کنگره آمریکا به شدت مخالف توافق هستند منافع به دست آمده از روند نظارت ها اکنون بیشتر احساس می شود.

وی تاکید کرد تهران اصرار دارد که توافق را نقض نمی کند. ایران گفته است «تاکنون برجام را نقض نکرده و نخستین کشوری که آن را نقض کند، هم نخواهد بود » و تاکنون هم در حفظ آن تلاش کرده است».

*مخالفان و موافقان برجام

از ابتدای سال 2016 که توافق هسته ای (برجام) به اجرا در آمد تحلیل های گوناگونی از آن به عمل آمده است. در مورد برنده و بازنده این روند تعاملی بلندمدت سخن های گوناگونی گفته شده است. تارنمای «فوربس» در گزارشی در مورد دیدگاه ترامپ به توافق هسته ای و توانایی های ایران نوشت: هراس ها از این موضوع وجود دارد که رئیس جمهوری آمریکا چه واکنشی را در قبال توافق هسته ای انجام می دهد. از این رو طرفداران این توافق تلاش دارند آن را به عنوان یک موفقیت بزرگ و دستاوردی تاریخی نشان دهند که از جنگ و درگیری بیشتر دو دشمن دیرینه در جامعه بین المللی پیشگیری کرده است.

در مجموع به نظر می رسد امانو به عنوان مدیر کل نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل در دیدار خود با مقام های کاخ سفید تلاش کند تا به 'نگرانی ها و ابهام ها' ی مقام های جدید واشنگتن درباره برجام پاسخ دهد و بر ضرورت پای بندی امریکا به برجام تاکید کند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایرنا، تاریخ انتشار: 12 اسفند 1395، کد مطلب: 82449779:www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
0
0
دوره مدیریت ایشان واقعا شنی ترین دوره مدیریت بر سازمان ملل بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین