پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۴۱۸
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۴
باغ شاهزاده ماهان در فاصله ٣٥ کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان و در فاصله شش کیلومتری شهر ماهان در مسیر جاده کرمان ـ بم درنزدیکی دامنه ارتفاعات جوپار بنا گردیده است. ارتفاع این منطقه از سطح دریای آزاد ۱۸۵۰ متر است.

شعارسال: باغ شاهزاده ماهان در عصر قاجار در دوران یازده ساله فرمانفرمایی عبدالحمید میرزا ناصرالدوله (١٢٩٨ ه . ق تا ١٣٠٩ ه. ق) احداث گردید که با مرگ وی ساخت باغ ناتمام ماند. باغ تخت شاهزاده به مساحت ٥/٥ هکتار با شکلی مستطیلی که طول کلی داخل باغ ٤٠٧ متر و عرض آن ١٢٢ متر است. بناهای باغ شاهزاده ماهان عبارتند از کوشک اصلی که در انتهای فوقانی باغ قرار دارد. سر در خانه در مدخل باغ به صورت بنایی خطی و در دو طبقه بنا گردیده است. سطوح کف در باغ عمدتاً از مخلوط قلوه سنگ با ملات تشکیل شده است این ترکیب در دو محدوده اطراف بالاخانه و سردرخانه دارای نقوش هندسی است.

از آجر در پله‌ها و حاشیه باغچه‌ها استفاده شده و سنگ در مرز میان کرت‌ها با پیاده راه‌ها و دیگر لبه بندی‌ها وجود دارد. مصالح بناهای باغ عمدتاً آجر و اندود می‌باشد که در جاهایی مانند سردرخانه توسط کاشی نره مزین گردیده است.

بنای بالاخانه کلاً اندود می‌باشد. دیواره باغ اندود کاهگل است که در نزدیکی سردر خانه و بالاخانه به دلیل خصوصیت فضایی محوطه‌های مذکور به ترکیب آجر و اندود گچ تبدیل می‌گردد. قنات تیگران که از ارتفاعات کوه جوپار سرچشمه می‌گیرد منبع آب باغ شاهزاده ماهان است. درختان و نباتات در بستر منطقه باغ شاهزاده ماهان از قبیل نارون وحشی و چتری، زبان گنجشک یا وَن، چنار، سپیدار، سروهای زینتی پیراکانتا، گونه‌های ارس زینتی، شیر خشت، بید، بم، شنگ و کاج هستند.

باغ شاهزاده ماهان یک بار در سال 1337 (ه . ش ) و بار دیگر پس از زلزله سال (1360ه.ش) که در آن آسیب‌هایی دید مرمت شد. سپس به وسیله اداره فرهنگ و هنر خریداری گردید و در فهرست آثار ملی به شماره 1012 به ثبت رسید و هم اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان میباشد. باغ شاهزاده در تاریخ سی ام تیرماه ۱۳۹۰ به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مکان بین، www.makanbin.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین