پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
مدیر کل دفتر فنی استانداری کرمان آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی سطح شهر کرمان را تشریح کرد.

شعارسال : "سیدعلی علیخانی" با تشریح پروژه‌های عمرانی کلانشهر کرمان گفت: 26 پروژه عمرانی در سطح شهر کرمان در حال اجرا است، که برآورد سرمایه گذاری این پروژه‌ها در حدود 3 هزار و 283 میلیارد تومان است که تاکنون 361 میلیارد تومان در این پروژه‌ها هزینه شده است.

وی با اشاره به آنکه، بهسازی طرح میدان شهدای کرمان، مجموعه ای از چند عنصر ارزشمند تاریخی از جمله مسجد جامع، مجموعه بازار و مقبره مشتاقیه است، ٰافزود: متاسفانه میدان شهدا به‌ دلیل نوسازی ‌نکردن مغازه‌‌ها توسط مالکان، وضعیت نامناسب و ناموزونی دارد و با تأکید استاندار کرمان، کار بدنه‌سازی میدان شهدا در دستور کار قرار گرفت که مطالعات این طرح توسط شهرداری و استانداری تهیه و هم اکنون در مرحله حال اجرا می باشد زیرا معتقدیم طراحی این پروژه در زیباسازی این مجموعه تاریخی نقش بسزایی خواهد داشت.

مدیر کل دفتر فنی استانداری کرمان با بیان اینکه نصب اسکلت فاز 1 و 2 و بسترسازی فاز 3 و4 وضعیت موجود این طرح است، گفت: تفاهمنامه این طرح از 10 خردادماه سال 93 منعقد گردید که مقرر شد میزان 5.7 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود، که تاکنون 1.7 میلیارد تومان در این طرح هزینه شده است و تا اول آذرماه سال جاری، 28 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

*بهسازی و نوسازی بافت تاریخی

وی پیرامون برنامه‌های موجود در زمینه احیای بافت تاریخی شهر کرمان نیز به ایسنا گفت: مساحت بافت تاریخی شهر کرمان حدود 1530 هکتار است که از این مقدار حدود 470 هکتار آن مربوط به بافت تاریخی و مابقی آن بافت قدیم شهر کرمان است.

علیخانی افزود: شهرداری و میراث فرهنگی استان، طرح محور گردشگری شهر کرمان را اتخاذ کردند که این طرح شامل محدوده شعاع حد فاصل خیابان امام تا بازار و خیابان شریعتی است؛که در این محدوده عمدتا محلات قدیمی شهر کرمان قرار گرفته است، همچنین محور دوم این طرح نیز، شامل بازسازی بازار عزیز و همچنین محورسوم، شامل محله آتشکده زرتشتیان نیز در دستور کار استانداری کرمان قرار خواهد گرفت

وی با اشاره به آنکه در 17 فروردین سال 94 تفاهم نامه بهسازی و نوسازی بافت تاریخی کرمان امضاء شده است اظهار کرد: برآورد سرمایه گذاری این طرح 10 میلیارد تومان است که هم اکنون در مرحله کف سازی است و تاکنون 0.4 میلیارد تومان هزینه شده است که در مجموع 12 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

*بهسازی و نوسازی بازار کرمان

مدیر کل دفتر فنی استانداری کرمان در ادامه درباره آخرین وضعیت بازسازی بازار بزرگ کرمان نیز اظهار کرد: از مجموع 4 میلیارد تومان برآورد هزینه برای بهسازی و نوسازی بازار کرمان نیز، 1.5 ملیارد تومان تاکنون هزینه شده است که در تاریخ 26 دی ماه 1393 شهرداری و استانداری تفاهمنامه آن را امضا کرده بودند ضمن آنکه در سال گذشته کار کف سازی بازار انجام شده بود و هم اکنون در حال مرحله بهسازی دیوارهای این بازار هستیم که در مجموع میزان پیشرفت کل بهسازی و نوسازی بازار کرمان در حدود 17 درصد است.

*مرمت و بهسازی مدرسه حیاتی

وی با اشاره آخرین وضعیت مرمت و بهسازی مدرسه حیاتی کرمان بعنوان مدرسه‌ای که چهره‌های شاخص کرمانی در آن تحصیل کرده اند و تا مدت‌ها پیش شبیه یک ویرانه بود نیز گفت: این بنای تاریخی کرمان از ویرانه ای در حال تخریب به مکانی زیبا تبدیل شده است که به زودی موزه تاریخ شهر کرمان خواهد شد.

علیخانی ادامه داد: این بنا از قدیمی ترین مدرسه‌های استان کرمان محسوب می‌شود که در تاریخ 24 دی ماه 1393 تفاهمنامه‌ای بین شهرداری و استانداری به منظور مرمت این مکان و با نظارت میراث فرهنگی استان آغاز شد که برای این مجموعه یک میلیارد تومان برآورد هزینه در نظر گرفته شده بود که در نهایت با 0.6 میلیارد تومان کار بازسازی آن به اتمام رسیده و آماده بهره2برداری می‌باشد.

*پروژه تله کابین و بام کرمان(هتل)

وی با اشاره به مشارکت موسسه مالی و اعتباری عسکریه در پروژه تله کابین و بام کرمان اذعان کرد: پروژه بام کرمان که شامل هتل، تله کابین و جاده دسترسی آن است با تفاهم‌نامه‌ای در 7 آبان سال گذشته کار خود را آغاز کرد که تاکنون با 18 درصد پیشرفت فیزیکی (پی کنی پایه ها و کلنگ زنی مسیر) روبرو است که در این خصوص 3.4 میلیارد تومان هزینه شده است و براورد سرمایه گذاری آن 20 میلیارد تومان است.

مدیر کل دفتر فنی استانداری کرمان بیان کرد: برای مسیر دسترسی به بام کرمان نیز در تاریخ 26 آبان ماه سال جاری با موسسه عسکریه تفاهم نامه‌ای امضا گردیده است که تاکنون این پروژه نیز 1 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برآورد سرمایه گذاری آن در حدود 7 میلیارد تومان است.

وی درباره آخرین وضعیت بازسازی بیمارستان باهنر کرمان نیز گفت: تفاهمنامه پروژه بیمارستان باهنر در تاریخ 5 اسفندماه سال 87 با دانشگاه علوم پزشکی امضا شده بود که 20 میلیارد تومان از 70 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده، برای بازسازی این بیمارستان، تاکنون هزینه شده است ضمن آنکه این پروژه هم اکنون 69 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات بازاسازی آن همچنان ادامه دارد.

*پروژه بازگشايي بلوار شرقي -غربي كوثر قطعه هفتم و ساختمان برخی ارگان‌ها

علیخانی با بیان آنکه در حال انعقاد قرارداد با شرکت کرمانیان با برآورد سرمایه گذاری 450 میلیارد تومان برای پروژه بازگشايي بلوار شرقي- غربي كوثر قطعه هفتم می‌باشیم، ابراز کرد: همچنین تفاهمنامه ساخت ساختمان جدید استانداری کرمان در تاریخ 11 خرداد سال 88 امضا شده بود. در این پروژه کارفرما خود استانداری است که تاکنون این پروژه 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ضمن آنکه از 57 میلیارد تومان برآورد سرمایه گذاری در این طرح، تاکنون 37 میلیارد هزینه شده است.

وی اضافه کرد: قرارداد ساخت ساختمان شهرداری کرمان نیز در 7 خرداد سال 93 با سرمایه گذاری توسط شرکت توس امین امید منعقد شد، که 12 میلیارد از 35 میلیارد برآورد سرمایه تاکنون هزینه شده است ضمن آنکه این پروزه نیز 62 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین پروژه ساختمان شورای شهر کرمان با 5 میلیارد براورد سرمایه گذاری در مرحله مبادله موافقت نامه است.

*پروژه‌های 11 گانه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء

مدیر کل دفتر فنی استانداری کرمان با اشاره به پروژه‌های 11 گانه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء که در تاریخ 17 آذر ماه سال گذشته تفاهمنامه آنها به امضاء رسید به ایسنا گفت: این پروژه‌های 11 گانه شامل طراحی، مطالعات اولیه و ساخت تقاطع‌های غیرهم‌سطح «بلوار ابوذر- امام خمینی و بلوار قدس»، «بلوار الغدیر- هوانیروز و راه‌آهن»، «بلوار شهید صدوقی- بلوار راه آهن»، «بلوار جمهوری اسلامی- بلوار امام جمعه»، «بلوار صدوقی- بلوار فیروزه»، «طرح میدان آزادی»، «بلوار بهشتی- بلوار سمیه»، «بلوار بهشتی- میدان ولیعصر» است که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) اجرای آنها را در شهر کرمان آغاز نموده است.

وی با اشاره به تاکید استاندار مبنی بر اینکه، باید فضای آبادانی، دیانت و فرهنگی در کشور ایجاد شود و فضای سیاسی‌کاری را باید رها کرد، اظهار کرد: طرح احداث مترو در استان کرمان نیز هم اکنون در دست مطالعه است و استاندار کرمان نیز با تیم تخصصی ایجاد مترو، بررسی های لازم را انجام داده و کار را سنجیده است. همچنین ساخت تونل از سد صفارود به کرمان نیز که در خاورمیانه بی نظیر است با توجه به پیشینه و توانمندی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) که در احداث تونل دارد به عنوان پیمانکار این پروژه انتخاب شد و کار انتقال تجهیزات و حفاری نیز شروع شده است.

علیخانی ادامه داد: تفاهمنامه پروژه های 11 گانه قرارگاه خاتم الانبیاء در 17 آذر ماه 1393 منعقد شده است که سرمایه گذاران آن استانداری و شهرداری است که 350 میلیارد تومان برآورد سرمایه گذاری شده برای این پروژه‌ها می باشد که تاکنون 20 میلیارد تومان هزینه شده است ضمن آنکه کل این پروژه های 11 گانه نیز تاکنون 12 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

وی درباره آخرین وضعیت تقاطع غیرهمسطح سیدی نیز به ایسنا گفت: پروژه تقاطع غیر همسطح سیدی با برآورد سرمایه 14.6 میلیارد تومان تعریف شده است که در حال حاضر در مرحله ساخت عرشه می باشد به گونه ای که 7.6 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است و 73 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین پروژه ساماندهی الله آباد نیز در حال طی مراحل تحویل زمین است.

*مجتمع تجاری صاروج پارس

مدیر کل دفتر فنی استانداری کرمان با بیان آنکه، قرارداد پروژه گودال خشت مال‌ها(مجتمع تجاری صاروج پارس ) با هدف رونق بافت تاریخی کرمان در حال اجراست افزود: این مجتمع تجاری شامل قسمت‌های مختلفی از جمله فضاهایی مانند سینما، مکان‌های ورزشی، هتل، مکان های تفریحی، پذیرایی، فضای سبز عمومی در وسط مجموعه، اماکن تجاری و هایپرمارکت است که تفاهمنامه این پروژه در 25 دی ماه سال 89 با سرمایه گذاری گروه عمانی با برآورد هزینه 400 میلیارد تومان منعقد شد که تاکنون 33.5 میلیارد تومان این اعتبار هزینه شده است و این پروژه در حال حاضر عملیات برداشت خاکی خود را آغاز کرده و در مجموع 9 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

*باغ تاریخی فتح آباد

علیخانی در ادامه با اشاره به احیای باغ فتح آباد کرمان به عنوان یکی از ماندگارترین کارهای استاندار کرمان در دولت تدبیر و امید اذعان کرد: باغ فتح آباد که الگوی ساخت باغ شاهزاده ماهان است، واقع در شهر اختیار آباد که آن را فضل علی خان بیگلر بیگی در دوره قاجار بنیان نهاد است. این باغ با عمارت هایی که دارد و با وجود ثبت ملی اما طی سالیان گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته بود تا این که بازسازی و مرمت آن از اوایل سال گذشته با همت استاندار کرمان و مدیریت جهادی مسوولان بخش های مختلف آغاز شد که هم اکنون به عنوان کلکسیون گیاهان دارویی در کرمان و جنوب شرق کشور شناخته می شود و تا امروز 200 گونه گیاه دارویی در این باغ کشت شده است که پیش بینی شده تا 400 گونه گیاه دارویی دراین باغ کاشته شود.

وی با اشاره به آنکه بخش خصوصی موقوفه سرمایه گذار این پروژه بوده است، تصریح کرد: قرار داد این طرح در 20 فروردین سال 93 با 8 میلیارد برآورد هزینه آغاز شد که در نهایت با 6.5 میلیارد تومان هزینه این طرح به پایان رسید. همچنین در همین تاریخ قراردادی مبنی برمسیر باغ فتح آباد با جهاد نصر بسته شده بود که شرکت جهاد نصر با 1.2 میلیارد تومان فاز اول این مسیر را به اتمام رسانده است.

*کمربند سبز

مدیر کل دفتر فنی استانداری کرمان با اشاره به نیمه فعال بودن طرح باغ بیرم آباد و اینکه این طرح در اواخر مهر سال جاری با آستان قدس رضوی انعقاد تفاهمنامه شده است، عنوان کرد: به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، طرح کمربند سبز پیشنهاد شد که این طرح دارای 2 فاز بود که سرمایه گذار فاز اول آن استانداری و شهرداری با سرمایه 3 میلیارد تومان و فاز دوم آن جهاد نصر با سرمایه 1.5 میلیارد تومان اجرا شده است که فاز اول 98 درصد و فاز دوم 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ضمن آنکه قرارداد آنها در تاریخ 9 اردیبهشت سال گذشته منعقد شده است.

وی ابراز کرد: طرح ساماندهی مشاغل مزاحم و صنوف آلاینده با سرمایه گذاری موسسه عسکریه در حال بررسی می باشد. همچنین مجتمع تجاری،تفریحی، پزشکی آدینه کریمان با 2 درصد پیشرفت فیزیکی و برآورد هزینه 700 میلیارد تومان در دست اقدام است که این سرمایه توسط شرکت برادران آدینه در تاریخ 13 شهریور 93 با هزینه کرد 20 میلیارد تومان آغاز شد که متاسفانه با مشکل عدم تمایل سرمایه گذار به شروع کار مواجه شده ایم.

*زیر گذر جبلیه

علیخانی با اشاره به تاریخ گنبد جبلیه گفت: گنبد جبلیه در شهر کرمان و نزدیک دو قبرستان صاحب الزمان و سید حسین واقع شده که به گنبد گبری نیز شهرت دارد. به طوریکه تنها ساختمان سنگی کرمان گنبد جبلیه‌ است. مورخان ومعماران دلیل استحکام این گنبد را این میدانند که به جای آب از شیر شتر استفاده شده‌ است!

وی با اشاره به آنکه اجرای این طرح را شهرداری به عهده دارد و اکنون در مرحله خاکبرداری است، افزود: احداث زیرگذر گنبد جبلیه در راستای تسهیل در عبور و مرور انجام می‌شود، که در اجرای پروژه زیرگذر گنبد جبلیه، وارد محدوده‌ی میراث فرهنگی نمی‌شویم و همچنین این پروژه به صورت زیرگذر شرق به غرب و برعکس و به صورت «باکسی» در چهارراه اجرا خواهد شد.

*مجموعه گردشگری، فرهنگی و تفریحی قلعه دختر و قلعه اردشیر

مدیر کل دفتر فنی استانداری کرمان گفت: در دامنه کوههای شرقی شهر کرمان، شکوهی از تاریخ این خطه به چشم می خورد که به گواه تاریخ، قلعه‌های «دختر و اردشیر»، جز اولین مراکز جمعیتی ایران زمین محسوب می شوند. برای قد بر افراشتن دو قلعه تاریخی قلعه دختر و قلعه اردشیر از زیر خاک که بخشی از تاریخ مدفون ایران را زنده خواهد کرد، باید کوشید.

وی با اشاره به اسناد تاریخی، قلعه دختر کرمان که به آتشکده آناهیتا نیز شهرت یافته و حدود 430 سال قبل از اسلام بنا شده است، ادادمه داد: این پروژه هم اکنون نیمه فعال است که برآورد سرمایه گذاری آن را 700 میلیارد تومان تقریب زده‌ایم که تاکنون 150 میلیارد تومان برای این منظور هزینه شده است و 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علیخانی در پایان خاطر نشان کرد: پروژه کنترل آب‌های زیرسطحی شهر کرمان نیز با 26 درصد پیشرفت فیزیکی که در سال 1389 با شرکت سهامی آب منطقه ای قرار داد منعقد شد، در حال انجام است که هم اکنون در حال انتخاب پیمانکار جدید می باشیم. همچنین پروژه سالن فرودگاه کرمان که سرمایه گذاران آن استانداری و هواپیمایی ماهان می باشند، در حال تهیه نقشه می باشیم. همچنین نور پردازی ساختمان های دولتی؛ مجتمع چند منظوره بهار؛ احداث باند دوم محور شرف آباد-زنگی آباد از دیگر پروژه های در حال اجرا عمران شهری کرمان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، تاریخ انتشار شنبه 07 آذر 1394 : کد مطلب : 949-2185-5 : www.kerman.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین