پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۴۵۳
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
«پاستور» نام بیمارستانی ست که بصورت ضربتی و بعد از زلزله و به کمک خارجی‌ها در بم ساخته شد .حالا جور بیماران چهار شهرستان شرقی کرمان را به دوش می‌کشد.

شعار سال: شهرستان بم تا قبل از زلزله دلخراش سال ۸۲ دارای سه واحد درمانی بود. بیمارستان امام خمینی (ره) ،دیگری بیمارستان خصوصی افلاطونیان و زایشگاه مهدیه .مراجعه بالای مردم به این واحدهای درمانی نشان از آن داشت که جوابگوی حجم مراجعه نیستند. لذا مجوز ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی برای شهرستان صادر شد.

با وقوع زلزله بیمارستان امام خمینی (ره) کاملا تخریب و بیمارستان افلاطونیان آسیب دید.

نیاز فوری به محل درمان باعث شد بیمارستان پاستور با همان مجوز ۹۶ تختخوابی در یکسال با فوریت به کمک کشورهای خارجی ساخته و تجهیز شود.

تا سال ۹۲ از زایشگاه مهدیه استفاده می شد اما به دلیل کمبود تجهیزات و مشکلات، این واحد درمانی به ساختمان «پاستور» منتقل شد.

امروز«پاستور» تنها بیمارستان دولتی شهرستان بم است که میزبان بیماران شرق استان کرمان شده.بیمارستانی که دچار دشواری‌هایی فراوانی ست.

همجواری با استان سیستان‌و‌بلوچستان، وجود جاده ترانزیتی و قاچاق انسان سیل بیماران را راهی «پاستور» می‌کند.موضوعی که مشکلاتی را برای پرسنل بیمارستان و مردم بم به ارمغان آورده تا کمر «پاستور» زیر بار خروار مشکلات تا شود.

همراهان بیمار محلی برای استراحت ندارند

خانمی که از همراهیان بیمار در محوطه بیمارستان بود می‌گوید اقامتگاه در بیمارستان برای استراحت وجود ندارد.او اضافه می‌کند که کمبود صندلی در راهروهای بیمارستان و کمبود پزشک متخصص از مشکلات بیمارستان است.

وی ادامه می‌دهد که با وجود بیمارستان خصوصی افلاطونیان هر کس به افلاطونیان مراجعه می کند مجدد به بیمارستان «پاستور» فرستاده می‌شود.

آقای رحیمی از کرمان برای ملاقات بیمارش به «پاستور» آمده و می‌گوید بیمار من در بخش ICU بستری است. مشکل اصلی کمبود نیرو و جایگاه ICU در این بیمارستان هست.

او همجواری ICU با اتاق عمل و راهروهای مشترک را دلیل بروز احتمالی عفونت برای بیماران می‌داند.

رحیمی ساعت‌ها در محوطه بیمارستان منتظر مشخص شدن وضعیت بیمارش بوده و از نبود محلی برای همراهان بیمار گلایه دارد.

سه تخت و نیم ؛ سهم هر پرستار

صدیقه قمری سرپرستار بخش ‌ICU بیمارستان است.

او می‌گوید بدلیل کمبود فضا و نیرو، پرستاری که سه تخت را برعهده دارد مریض چهارم را هم باید به صورت اشتراکی با پرستار دیگر مراقبت کند.در حالی که انتظار خدمات عالی هم از پرستاران وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد که بصورت استاندارد در ازای هشت تخت باید چهار پرستار، یک بهیار ،نیروی خدماتی و «بیماربر» داشته باشیم در حالی که متاسفانه ما در هر شیفت در ازای ۱۰ تخت سه پرستار و یک بهیار داریم .خانم قمری از نبود فوق‌تخصص ریه نگران است .

چهار شهرستان و یک زایشگاه دولتی

معصومه صدیقی ماما و مسئول بلوک زایمان است .او می‌گوید زایشگاه بیمارستان پاستور تنها زایشگاه دولتی است که چهار شهرستان شرق استان کرمان و همچنین مهاجرینی که فصل کار به این شهرها رجوع می‌کنند را پوشش می‌دهد.

وی آمار مراجعین زایشگاه را ماهانه حدود ۱۱۰۰ نفر می‌داند و توضیح می‌دهد: «از این تعداد حدود ۵۰۰ نفر بستری می شوند و حدود ۳۰۰ نفرشان با زایمان طبیعی نوزاد خود را بدنیا می‌آورند.»

پاستور ۲۴ «ماما» دارد که درهر شیفت چهار نفر کار می‌کنند که با مشکل فضای کاری روبرو هستند.

یکی از محورهای طرح تحول سلامت کاهش درصد سزارین بود. زیرا ایران جزو کشورهایی است که درصد سزارین در آنها بالاست. برنامه‌‌ای که وزراتخانه بهداشت و درمان با اجرای آن بدنبال کاهش تدریجی میزان سزارین است.

بلوک زایمان «پاستور» با همه مشکلات موفق به کاهش ۱۰درصدی سزارین شد. موضوعی که باعث شد دانشگاه علوم پزشکی بم جزو ۱۰ دانشگاه برتر وزارت بهداشت معرفی شود.

اما درخواست پرسنل بلوک زایمان حالا راه اندازی سریعتر مرکز NICU است.ارجاع مادر به جایی دیگر مشکلاتی را برای مادر و همراهان بوجود می‌آورد.


مهاجرین غیرقانونی ،مهمان اورژانس «پاستور»

دکتر «بهاره اسماعیل زاده» متخصص طب اورژانس است.وی هم از فضا و عدم تطبیق حجم بیمار و پرسنل گلایه دارد.

او می‌گوید روزانه در هر شیفت ۱۰۰ الی ۱۵۰ بیمار داریم که ۵۰ نفر آنها بیماران تصادفی و ۲۰ نفر از اطفال هستند.

بر اساس استاندارد بخش اورژانس باید به دو فضا تقسیم می‌شد. یک بخش برای مریض‌های تصادفی و جراحی با۴۰ تخت جداگانه و دستگاه‌های مانیتور و قسمتی دیگر برای سایر بیماران .

اما بسیاری از اوقات بدلیل نبود تخت، بیمار بخش «آی سی یو» در اورژانس مراقبت می‌شود .

دکتر «اسماعیل زاده» از مواجه با مهاجرین غیرقانونی که تصادف برایشان رخ می دهد می‌گوید که هیچ همراهی ندارند .

اومشکل نبود پزشک متخصص را جدی نمی‌داند و پیشنهاد می‌دهد یا بیمارستانی تاسیس شود و یا بیمارستان افلاطونیان یا حداقل اورژانس افلاطونیان تجهیز شود.

طرح سلامت بیماران را روانه بیمارستان دولتی کرد

دکترصدیقی رئیس بیمارستان پاستور است. او از مرداد ۹۳ در این سمت مشغول بکار بوده. وی تاکید می‌کند که بیمارستان ۹۶ تختخوابی ست.اما میانگین بستری نسبت به پارسال حدود ۲۶۰ تختخواب بوده که حدود سه برابر ظرفیت بیمارستان را شامل می‌شود.

رییس بیمارستان «پاستور» می‌گوید برای توسعه فضای داخلی، بخش اداری که فضایی حدود ۲۰۰ متر را اشغال کرده بود را با احداث ساختمانی توسط سازه فضایی به بیرون منتقل کردیم. حالا آن قسمت اداری هم به بخش درمانی اضافه شده و ۱۶ تخت ظرفیتمان افزایش یافته است.

دکتر صدیقی ادامه می‌دهد که با تغییراتی به بخش روان پزشکی هم ۱۸ تخت اضافه شد.

او از ادامه روند تغییر در فضای داخلی بیمارستان می‌گوید و امیدوار است ۲۵ تختخواب دیگر در سه ماه آینده به ظرفیت «پاستور» اضافه شود.

صدیقی انجام این تغییرات را به حمایت دانشگاه علوم‌پزشکی و اعتبارات وزارتخانه میسر دانست و از توسعه فضای ۲۰۰۰ متری در مجاورت بیمارستان خبر می‌دهد.

رییس تنها بیمارستان دولتی شهر بم می‌گوید برای راه اندازی این بخش قول فروردین ماه را به ما داده اند که در دو طبقه ساخته می شود. یک طبقه بخش اطفال و طبقه دیگر بخش داخلی.

او همچنین از اختصاص ۱۵ تخت برای شیمی درمانی می‌گوید و اضافه می‌کند در مجاورت بیمارستان یک بخش NICU در حال ساخت است .


از دکتر صدیقی درباره معضل کمبود نیروی انسانی دربحث درمان می‌پرسم. او مشکل را معضل کشوری می‌داند و می‌گوید مختص به بیمارستان بم نیست .

صدیقی ادامه‌ می‌دهد که شروع طرح تحول سلامت حجم بیشتری از مردم را راهی بیمارستان های دولتی کرده است.

دولت هم با توجه به محدودیت های استخدام آزمونی برگزار نکرده. لذا باید نیروی شرکتی جذب کنیم که در۲۰ روز آینده مناقصه برگزار می‌کنیم.

او نیروهای جذب شده شرکتی را شامل نیروهای خدماتی و بیماربر ذکر می‌کند و اعلام می‌کند که در بحث پرستار با مجوزهایی که داده‌اند و با مشکل کمتری مواجه هستیم.

وی درباره «پزشکان طرح» که بعد از گذراندن طرحشان شهرستان را ترک می کنند می‌گوید راه حل بومی گزینی است.باید تا جایی که می‌شود نیروهای بومی را جذب کرد.

دکتر صدیقی یکی از دلایل رفتن پزشکان طرح را موضوع میزان مالیات دریافتی از آنها در شهر بم عنوان می‌کند. وی توضیح می‌دهد که مالیاتی که در شهر بم با توجه به امکاناتی که وجود دارد گرفته می شود به نسبت همان مالیاتی است که درتهران از پزشک تهرانی گرفته می شود.

وی در مورد مبالغ حمایتی در مناطق محروم اضافه می‌کند که این مبلغی که برای منطقه محروم درنظرگرفته اند ناچیزاست وهیچ انگیزه ای برای ماندن فرد در منطقه محروم ایجاد نمی‌کند .

رییس بیمارستان پاستور درباره برنامه های اقتصاد مقاومتی تصریح می‌کند که با استفاده از خیرین برای ساخت واحد دیالیز با ۴۰۰ متر زیربنا و ۱۵ تخت شروع کرده‌ایم و تا شش ماه آینده این واحد به بهره‌برداری می‌رسد.

دکتر صدیقی در مورد مشکل همراهان بیماران قول ساخت مجتمع رفاهی را در بیمارستان داد و از پیگیری ساخت آن توسط بخش خصوصی در «پاستور» خبر داد.

رییس بیمارستان «پاستور» از مسئولین و نماینده مردم بم خواست برای احداث بیمارستان دوم دست به دست هم دهند . وی از ارگان‌هایی چون هلال احمر و بهزیستی درخواست کرد که تا زمانی بیمارستان دوم ساخته می‌شود امکاناتی دراختیار بیمارستان «پاستور» قرار گیرد .

برای اضافه شدن فوق تخصص ریه منتظر تایید وزارتخانه ایم

دکتر اویسی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بم درارتباط با مشکلات پاستور معتقد است که درمان چندین زیرمجموعه دارد عمده ترین آنها بحث درمان و نیروی تخصصی است.

او می‌گوید ایجاد فضای جدید در حد رایزنی است. بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی امام خمینی (ره) که جزو طرح های کلان کشوری می‌باشد را پیگیریم که نقشه ها و زیرساختهای آن فراهم شده است.

دکتر اویسی درباره انتقال بعضی بخش‌های بیمارستان پاستور به افلاطونیان برای کم شدن حجم بیماران توضیح می‌دهد:« امکانات «افلاطونیان» در حدی است که به بیماران بدون ریسک و مشکل خدمات دهند با انتقال بخش‌هایی به افلاطونیان بخاطر نبود تجهیزات با مشکل مواجه می‌شویم.»

او در ادامه می‌‌گوید با بیمارستان افلاطونیان صحبت شده که تعدادی دانشجو به آنجا بروند تا آموزش ببینند و برای امکانات رفاهی نیز یک فضایی که اسکلتش هم بالا رفته ، ساخته شود.»

معاون درمان علوم پزشکی بم دربحث کمبود نیروی انسانی پاستورخاطرنشان کرد: «در۲ماه گذشته باتمام گروه های بیمارستان،رئیس ومعاونت آموزشی بیمارستان مذاکره کردیم و به جمع‌بندی رسیدیم اما بدلیل محدودیت در فارغ التحصیل شدن بعضی رشته‌ها با سختی‌هایی روبرو هستیم ولی این وزارتخانه است که تصمیم میگیرد هر پزشک به کجا فرستاده شود.»

دکتراویسی درباره نبود فوق تخصص ریه هم از اعلام نیاز به وزارتخانه خبرداد و می‌گوید منتظر موافقت با درخواستمان هستیم.

معاون علوم پزشکی عقب افتادن مطالبات دانشگاه از بیمه را معضل پیش روی دانشگاه در پیشبرد فعالیت‌ها می داند.

آنچه پیداست بیمارستان «پاستور» در شرایط کنونی تنها با تلاش پرسنل‌اش اداره می‌شود. آنها چند برابر توان خود کار می‌کنند و چندین برابر حد استاندارد خدمات می‌دهند.خدماتی که به علت حجم مراجعه بیماران در برخی موارد شاید راضی کننده نباشد. بیمارستانی که بصورت ضربتی و بعد از زلزله و به کمک خارجی‌ها ساخته شد حالا جور چهار شهرستان شرقی پهناورترین استان کشور را به دوش می‌کشد.

مسئولین اما از دشواری‌ها آگاه هستند. کار توسعه در کوتاه مدت و احداث بیمارستان جدید را در اندیشه دارند . اما بیمار بمی امروز محتاج کمک است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری کرمان نو، تاریخ 15 مرداد 95، کد مطلب:: www.kermaneno.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین