پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۹۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
مردم کرمان این روزها زندگی پر‌اضطرابی را می‌گذرانند، شهر تحت تاثیر آنفلوانزا قرار دارد و هرکس به فکر چاره‌ برای فرار از بیماری است که جامعه را اسیر خود کرده است.

شعار سال: شهر کرمان این روزها تجربه‌ای را پشت سر می‌گذارد که بسیاری از کهن‌سالان این شهر نیز مانندش را در خاطراتشان سراغ ندارند. وقتی روبرو دکه‌های روزنامه‌فروشی در کرمان لحظه‌ای درنگ کنید یک تیتر خودنمایی می‌کند و آن کنترل بیماری از قول مسئولان وزارت بهداشت است اما همین‌که رویتان را برگردانید در اطرافتان هزاران نفر را می‌بینید که امید دارند با ماسک‌هایی که روی صورتشان گذاشته‌اند از ابتلا به آنفلوانزا مصون بمانند.

*نگاهی به وضعیت شهر کرمان

اگر به آمار نیز نگاه کنیم کرمانی‌ها ۳۰ نفر از هم استانی‌هایشان را براثر ابتلا به این ویروس کشنده ازدست‌داده‌اند و در سوگشان نشسته‌اند و ۶۰۰ نفر نیز در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین موارد نیز به شهر کرمان تعلق دارد.

مدارس دو روز تعطیل‌شده‌اند، امتحانات میان‌ترم دانشگاه‌ها لغو شده و داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها مملو از بیماران گرفتار به آنفلوانزا هستند و کارمندان دولت نیز در صورت ابتلا به سرماخوردگی نباید در ادارات حضور یابند.

تقاضای بسیار شدیدی و در برخی مواقع کاذب، نسبت به ماسک، واکسن و مواد ضدعفونی در شهر کرمان وجود دارد اما اکثر مردم کرمان پس از مراجعه به داروخانه‌ها دست‌خالی این مراکز را ترک می‌کنند، مسئولان علوم پزشکی می‌گویند دارو و اقلام موردنیاز مردم و واکسن در کرمان به‌اندازه کافی وجود دارد و از واردات دوزهای بالای واکسن به داروخانه‌ها خبر می‌دهند اما هجوم گسترده مردم برای تهیه واکسن موجب شده است واکسن‌هایی توزیعی در کمتر از یک ساعت در داروخانه‌ها تمام شود.

مردم برای رهایی از این ویروس که به گفته مسئولان وحشی شده است حالا به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند. بخور سرکه در خانه، گذاشت پیاز در اطراف خانه، استفاده مکرر از لیموترش تازه و نمک ، خوردن مکرر شلغم و دوری از جمع‌ها به‌شدت زیاد شده است بطوریکه اگر بتوان لیموترش را در مغازه‌های کرمان پیدا کرد برای هر کیلو باید ۱۳ هزار تومان پرداخت، شلغم هم در میوه‌فروشی‌ها نایاب شده و در اکثر خانه‌ها بوی سرکه می‌آید.

*تعطیلی مدارس جو روانی جامعه را آرام کرد

جامعه بعد از تعطیل شدن مدارس و مهدکودک‌ها دچار آرامش بیشتر روانی شده اند و نگهداری از کودکان در خانه‌ها تا حدودی از نگرانی مردم کاسته است اما چشم‌های مردم شهر از زیر ماسک‌های رنگارنگی که بر چهره زده‌اند هنوز هم نگران است. با این وجود در کشمکش وزارت بهداشت و مسئولان کرمان در خصوص تعطیلی مدارس، طرف مسئولان کرمان را گرفته‌اند و این تعطیلی را ضروری می دانند.

مردم در کشمکش وزارت بهداشت و مسئولان کرمان در خصوص تعطیلی مدارس، طرف مسئولان کرمان را گرفته‌اند و این تعطیلی را ضروری می دانند

بیمارستان‌های شهر کرمان مملو از بیماران آنفلوانزاست و سالن‌های مراکز درمانی شاهد رفت و امدهای مکرر است. برخی از بخش‌های بیمارستان ملاقات ممنوع شده است و حضور در مراکز درمانی بدون ماسک ممکن نیست.

نکته جالب اینکه بعد از کمبود واکسن،مسئولانبرای کاهش تقاضای مردم، زدن واکسن را ضروری نمی دانندو حالا بعد از کمبود ماسک هم می‌گویند ماسک نمی‌تواند جلوی بیماری را بگیرد و وقتی مایع‌های ضدعفونی نیز کم می‌شود می‌گویند این مواد جای شستشو با صابون را نمی‌گیرند.

*مردم کرمان در راستای سه گاماساسی حرکت می کنند

بسیاری از مردم برای فرار از موج آنفلوانزاگزینه سفر را در دستور کار قرار داده‌اند. سفرهایی که مسئولان، مردمرا از آنمنع کرده‌اند و از مردم خواسته‌اند برای جلوگیری از شیوع بیماری در سایر استان‌ها به سفر نروند اما تعداد قابل‌توجهی از مردم به سمت استان‌های هم‌جوار حرکت کرده‌اند و حتی خبرهایی از عدم پذیرش آن‌ها در برخی از هتل‌ها در شبکه‌های مجازی کرمان شایع شده است.

*تلاش شبانه روزی کادر درمانی بیمارستان‌های کرمان

هرچند مردم سه‌گام اساسی وزارت بهداشت در راستای عدم روبوسی و دست دادن، شستشوی دست‌ها و عطسه زدن در دستمال را رعایت می‌کنند اما هرروز بر تعداد مبتلایان افزوده می‌شود و همچنان شهر در وضعیت زرد ناشی از بیماری است.

آب‌ریزش بینی، عطسه، سرفه، بدن‌درد شدید، تاری دید، تنگی نفس و ضربان شدید قلب برخی از مردم شهر کرمان را زمین‌گیر کرده است

اکثر مردم شهر در خانه‌هایشان تعدادی از این بیماران رادارند و تلاش می‌کنند عزیزانشان را از چنگال این بیماری برهانند.

گفته می‌شود نزدیک به دو هزار نفر از کادر پزشکی استان کرمان به‌خصوص در کرمان، زرند، سیرجان، بردسیر و رفسنجان که منشأ بیماری بوده است در حال خدمات‌دهی به بیمارانهستند.

هرچند مسئولان وزارت بهداشت اوضاع را عادی می‌دانند اما هر روز بر تعداد آمار تلفات بیماری افزوده می‌شود، مردم سعی می‌کنند در خانه‌ها بمانند و شهر خلوت‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد.

این روزهای بیمارستان افضلی پور کرمان، کانون توجه مردم و مسئولان شهر است، مسئولان بهداشتی کرمان می‌گویند طی دو روز گذشته میزان مراجعه به بیمارستان‌های افضلی پور و پیامبر اعظم کرمان ثابت مانده است، اگر نگاهی به سالن‌های این مراکز درمانی بکنیم رفت‌وآمدهای پر ازدحام همراهان بیماران و پرستان و پزشکان را به‌صورت مکرر می‌بینیم.

اکثر مردم ماسک پوشیده‌اند هر از چند گاهی آمبولانس‌ها و یا خودروهای شخصی مقابل بخش اورژانس بیماران توقف می‌کنند و بیمار جدید را وارد بیمارستان می‌کند، دو نفر به‌صورت هماهنگ توسط دو کارد پزشکی در حال احیا هستند یکی از پرستاران می‌گوید یکی از بیماران در بیمارستان بستری بوده و یک نفر را از منزلش به‌صورت مستقیم به اورژانس آورده‌اند و در حال احیا هستیم.

نکته جالب اینکه هزاران نفر کادر پزشکی که در استان در حال فعالیت هستند جان خود را کف دست گذاشته‌اند و چند شیفته در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند

بخش‌هایی از بیمارستانبه بیماران آنفلوانزا تخصص‌یافته‌است،بیش از ۶۰۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند و اتاق‌های بیمارستان افضلی پور هم مملو از بیمارانی است که از بدن‌درد و تب به خود می‌پیچند و برخی زیر دستگاه‌های تنفسی قرار دارند.

همراهانشان دل‌نگران هستند عارضه اکثر این افراد، تند شدن نفس و مشکل در تنفس است بدن‌درد و تب است و به‌صورت مداوم حالت تهوع دارند برخی دچار اسهال شده‌اند و از سردردهای مکرر و گاه تاری دید رنج می‌برند.

خانه‌های شهر کرمان نیز مملو از بیماران آنفلوانزا است، بیمارانی که به آن‌ها توصیه‌شده در صورت بدتر شدت وضعیت عمومی باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

شهر کرمان این روزهاتب دارد و این در حالی است که بازهم گفته‌های وزیر بهداشت مقابل چشمانم قرار می‌گیرد آنجا که می‌گوید اوضاع تحت کنترل است.

*شرح حال آنفلوانزا از زبان بیماران

سید سجاد حسینی یکی از افرادی است که تجربه این بیماری را گذرانده است وی گفت: حدود یک هفته درگیر این بیماری بودم در ابتدا علائمی مثل سرماخوردگی داشت اما رفته‌رفته اعلائم تشدید شد و موجب ضعف شدید جسمانی شد.

وی احساس درد بسیار شدید و ضعف جسمانی، کاهش شدید اشتها و سردرد را از دیگر نشانه‌های این بیماری دانست.

هدی محمدی نیز به عدم تعادلش در زمان ابتلا به این بیماری اشاره کرد و گفت: ۱۰ روز در زمان ابتلا به بیماری در منزل بستری بوده و درنهایت مبتلابه بیماری تنفسی مزمن شده است و به‌ناچار برای تنفس از اسپری‌های ویژه استفاده کرده است.

وی گفت: کاهش بسیار شدید وزن و ضعف قوای جسمانی از مهم‌ترین مشخصه هایبیماری‌اش بوده است.

نصرت علیخانی نیز از این بیماری به‌عنوان یکی از سخت‌ترین بیماری‌های زندگی‌اش یاد می‌کند و می‌گوید: توان راه رفتن از انسان سلب می‌شود و نفس کشیدن سخت می‌شود.

وی کاهش بسیار شدید اشتها و از دست دادن وزن در طی چند روز را از مشخصه‌های بیماری‌اش می‌داند و می‌گوید: یک روز است که بیماریم بهبودیافته‌ام اما ساعاتی قبل از ابتلا چهار فرزند و نوه‌ام به این بیماری مطلع شده‌ام.

از اضطراب اجتماعی جلوگیری کنید

این زن کرمانی می‌گوید: هم‌اکنون در اکثر خانواده‌ها چندین نفر بیمار هستند اما نگرانی بیشتر در خصوص کودکان و افراد سالمند است، این نگرانی‌ها موجب اضطراب شدید در جامعه شده است و همه امیدوارند به‌زودی این ویروس از بین برود وزندگی به وضع عادی برگردد.

این استرس تا آنجا که موجب شود جامعه نسبت به رعایت نکات بهداشتی حساس شوند مطلوب است اما نباید این روند موجب اضطراب اجتماعی شود

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به لزوم حفظ آرامش در بین مردم گفت: شیوع ویروس و تلفاتی که به‌جا گذاشته و همچنین تبعاتی که در بین افرادی که بیمار شده‌اند موجب بروز استرس در جامعه شده است.

علی بهرام نژاد افزود: این استرس تا آنجا که موجب شود جامعه نسبت به رعایت نکات بهداشتی حساس شوند مطلوب است اما نباید این روند موجب اضطراب اجتماعی شود.

وی تصریح کرد: باید اطلاعات در راستای پیشگیری از بیماری به مردم منتقل شود اما اضطراب جامعه نباید تشدید شود و در این میان رسانه‌ها نقش بسیار مهمی دارند زیرا اگر استرس در جامعه زیاد شود امکان دارد شامل نتیجه عکس باشیم.

وی افزود: آرامش اجتماعی و رعایت نکاتی که توسط مراجع معتبر ارائه می‌شود می‌تواند نتیجه مثبت در جامعه داشته باشد.

بهرام نژاد گفت: مبارزه با این بیماری در کنار تلاش شبانه‌روزی کادر پزشکی به همراهی و رعایت نکات سه‌گانه بهداشتی نیاز دارد و در این زمینه نباید از سوی جامعه کوتاهی شود بلکه باید راه‌های سرایت بیماری را مسدود کرد و نخستین گام در این مسیر کاهش استرس در جامعه است.

*دارو و اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها وجود دارد

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیزاظهار داشت: هم‌اکنون دارو و اقلام موردنیاز مردم به‌اندازه کافی و حتی بیشتر در داروخانه‌های استان وجود دارد اما هجوم مردم برای تهیه آن‌ها، تقاضای بیش‌ازحد به وجود آورده است که این تقاضا تأثیری در کنترل بیماری ندارند مثلاً به مردم گفته‌شده واکسن نباید توسط همه افراد جامعه تزریق شود و یا استفاده از ماسک‌ها به‌خصوص ماسک‌هایn۹۵باید توسط افرادی که نزدیک بیماران هستند انجام شود.

محمد حصیبی افزود: مردم کافی است سه‌گام اصلی را به‌خوبی انجام دهند در این صورت زنجیره انتقال بیماری پاره خواهد شد.

روز گذشته ۱۰۰ هزار ماسک در شهر توزیع کرده ایماما به دلیل تقاضای بالا بازهم گفته می‌شود مشکلاتی برای تهیه ماسک وجود دارد درحالی‌که تهیه این میزان ماسک از سوی مردم ضروری نیست

وی گفت: مثلاً روز گذشته ۱۰۰ هزار ماسک در شهر توزیع کرده ایماما به دلیل تقاضای بالا بازهم گفته می‌شود مشکلاتی برای تهیه ماسک وجود دارد درحالی‌که تهیه این میزان ماسک از سوی مردم ضروری نیست.

وی بار دیگر تأکید کرد که کرمان کمبود دارو و واکسن ندارد و تخت‌های بیمارستانی به‌اندازه کافی وجود دارد و تنها باید مردم بهداشت عمومی را رعایت کنند.

وی در خصوص تعطیلات انتها هفته و تعطیل شدن داروخانه‌ها گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته در کنار داروخانه‌های دولتی و شبانه‌روزی برخی از داروخانه‌های خصوصی نیز در این ایم باز هستند و خدمات لازم را اراده می‌دهند.

ویروس در کرمان همچنان در حال گسترش است شهر آرام و قرار ندارد امیدها برای بارش باران و فروکش کردن موجب بیماری بی‌اثر بود اما مسئولان بهداشتی شهر امیدوارند دوران اوج این اپیدمی هر چه سریع‌تر تمام شود و برخی نشانه از از کاهش میزان بیماری حکایت دارد و تعداد مراجعات مردم به بیمارستانها روند صعودی خود را از دست داده و طی دو روز گذشته تعداد مراجعات کاهش یافته است.

همچنین بعد از ورود واکسن‌های هلندی و فرانسوی به بازار از روز گذشته واکسن‌های روسی نیز به بازار راه پیدا کرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 18 آذر 1394، کد مطلب: 2995248: www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین