پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۵۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که بخش‌های بالایی مجر ای تنفسی را درگیر می‌کند. این بیماری یک باره رخ می‌دهد و نشانه‌هایی مانند تب، کوفتگی، درد بدن، سردرد، خستگی، از دست دادن اشتها، سرفه‌ خشک و گلوی دردناک یا خشک را منجر می شود. آنفلوآنزا با سرماخوردگی تفاوت دارد؛ برای […]
شعار سال: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که بخش‌های بالایی مجر ای تنفسی را درگیر می‌کند. این بیماری یک باره رخ می‌دهد و نشانه‌هایی مانند تب، کوفتگی، درد بدن، سردرد، خستگی، از دست دادن اشتها، سرفه‌ خشک و گلوی دردناک یا خشک را منجر می شود. آنفلوآنزا با سرماخوردگی تفاوت دارد؛ برای مثال نشانه‌های آنفلوآنزا شدید‌تر است و بیمار اغلب نسبت به سرماخوردگی زمان بیشتری از کار و تحصیل بازمی‌ماند. بیشتر مردم بدون مشکل جدی از این بیماری رهایی می‌یابند، اما گاهی بیمار به عفونت باکتریایی از جمله عفونت گوش، سینوس‌ها یا مجراهای تنفسی (برونشیت) نیز دچار می شود.

البته با مراقبت مناسب از بیمار در خانه می‌توان از این عفونت‌ها پیشگیری کرد. در برخی بیماران ممکن است عفونت‌های دردسرسازتری مانند نومونیا نیز به وجود بیاید. بیمارانی که در خطر چنین عفونتی هستند و باید در بیمارستان بستری شوند شامل کودکان، سالمندان و افرادی که ناراحتی‌های پزشکی جدی دارند، هستند.

* یک خبر اشتباه

در روزهای گذشته وزارت بهداشت خبر بروز موج سنگین آنفلوآنزا را که در برخی از رسانه ها منتشر شده بود، تکذیب کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از کاهش موارد ابتلا به آنفلوآنزا در ۲ هفته گذشته در سراسر کشور خبر داد و گفت: اگر شاهد موارد جدید آنفلوآنزا باشیم، شدت و بیماری زایی آن خفیف‌تر از موج اول خواهد بود و افراد کمتری به آن مبتلا خواهند شد.

دکتر «محمد مهدی گویا» با بیان اینکه موج سنگین آنفلوآنزا در ماه ها و هفته های گذشته پشت سر گذاشته شده است، افزود: برخی رسانه‌ها به اشتباه از موج سنگین آنفلوآنزا در آینده خبر داده اند.

* آخرین وضعیت ویروس در استان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره آخرین وضعیت این ویروس در استان به همشهری گفت: در استان های نیمه گرم مانند خوزستان ویروس آنفلوآنزا در همه فصل ها وجود دارد.

دکتر‌«شکرالله سلمان زاده» با بیان اینکه این ویروس در شرایط عادی چرخه خاصی را دنبال می‌کند، افزود: معمولا شیوع این ویروس در اوایل پاییز و زمستان است و بعد از فروکش در اواخر زمستان بار دیگر افراد به صورت خفیف تر به آن مبتلا می‌شوند و این اپیدمی در فصل بهار تکرار می شود.

* تکذیب موج آنفلوآنزا در استان

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در ادامه گفت: توصیه می شود افراد پر خطر مانند زنان باردار، کودکان زیر ۵ سال، افراد بالای ۶۵ سال، بیماران قلبی عروقی و اشخاصی که دارای نقص ایمنی هستند، به ترزیق واکسن در مراکز بهداشتی و درمانی اقدام کنند.

او در پایان وجود هرگونه موج آنفلوآنزا در استان را تکذیب کرد و آن را یک شایعه دانست. در آذر امسال رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول از مرگ یک نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای خوکی خبر داد‌ اما تاکید کرده بود همه افرادی که بر اثر آنفلوآنزا در کشور فوت شدند، دارای بیماری زمینه ای بودند.

* راه های پیشگیری از آنفوآنزا

واکسیناسیون: شیوع ویروس آنفلوآنزا تا نیمه های بهار ادامه دارد و هنوز برای تزریق واکسن دیر نشده‌ است. شستن مرتب دست‌ها: دست‌های خود را به صورت مرتب بشویید، زیرا ۸۰ درصد بیماری‌ها از راه دست‌های آلوده منتقل می‌شوند.

ضدعفونی‌ کردن دست: هنگامی که به آب و صابون دسترسی ندارید، محلول‌های ضدعفونی‌کننده یا دستمال‌های الکلی گزینه مناسبی هستند. مصرف رژیم غذایی متعادل: رعایت شیوه زندگی سالم بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزاست. ورزش منظم: ورزش موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و همچنین بهبود تاثیر واکسن آنفلوآنزا را به همراه خواهد داشت. پرهیز از مالیدن دست‌ها به صورت: ویروس آنفلوآنزا معمولا از راه مخاط و غشای چشم، بینی و دهان وارد بدن می‌شود. مراقبت به هنگام استفاده از وسایل مشترک: بعد از تماس با وسایل مشترک بلافاصله دست‌های خود را با‌ آب و صابون بشویید. پرهیز از تماس با مبتلایان به آنفلوآنزا: از تماس نزدیک با مبتلایان به آنفلوآنزا اجتناب کنید؛ این تماس می‌تواند حتی یک دست دادن معمولی باشد. پرهیز از استعمال دخانیات: استعمال دخانیات نیز عامل تخریب مژک‌ها و مخاط مجاری تنفسی است که خطر ابتلا به آنفلوآنزا را تشدید می‌کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی روناش، تاریخ انتشار 24 بهمن 1394، کد مطلب: - : آدرس سایت: www.rounash.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین