پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۱۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
پروژه گودال خشت مال‌ها با نام پروژه فرهنگی برج هراز و پروژه تجاری ساروج‌پارس از جمله پروژه‌هایی بوده که سروصدا زیادی به پا کرده و البته هنوز هم به نتیجه قطعی نرسیده است. تخریب بافت تاریخی و اجرا یک پروژه که ابتدا نام فرهنگی را با خود به یدک می‌کشید و بعدها در قامت پروژه تجاری مشترک بین شهرداری کرمان و یک سرمایه‌گذار عمانی قد علم کرد، باعث اعتراض بسیاری از میراث دوستان و چالش‌های بسیاری شد.
شعار سال:پروژه گودال خشت مال‌ها با نام پروژه فرهنگی برج هراز و پروژه تجاری ساروج‌پارس از جمله پروژه‌هایی بوده که سروصدا زیادی به پا کرده و البته هنوز هم به نتیجه قطعی نرسیده است. تخریب بافت تاریخی و اجرا یک پروژه که ابتدا نام فرهنگی را با خود به یدک می‌کشید و بعدها در قامت پروژه تجاری مشترک بین شهرداری کرمان و یک سرمایه‌گذار عمانی قد علم کرد، باعث اعتراض بسیاری از میراث دوستان و چالش‌های بسیاری شد.

پروژه خشت مال در سال 89 در دل بافت تاریخی شهر کرمان کلید خورد. برخی از مسئولان استانی ونمایندگان مردم کرمان در دیداری با سرمایه‌گذاران کشورهای عربی از جمله عمان برای اجرا این پروژه توافق کردند.  ظاهرا نام سرمایه‌گذاری عربی «هلدینگ الطاهر» بوده است.

این پروژه در حالی که مورد اعتراض بسیاری از کارشناسان بوده اما  از جانب مسئولان استانی همچون علیرضا رزم‌حسینی، و ابوالقاسم سیف‌اللهی مورد حمایت بوده و گودال خشت‌مال‌ها را طرحی «ماندگار» برای استان كرمان می‌دانستند که با هرگونه سنگ‌اندازی در مسیر این پروژه به شدت برخورد می‌کردند.

با تغییر مدیران استانی همچون رزم‌حسینی این پروژه موقعیت جدیدی پیدا کرد تا جایی که سالاری، دادستان کرمان چندی پیش در یک نشست صحبت از حضور اسفندیار رحیم‌مشایی در این پروژه کرده بود.
 
به گفته سالاری، ‎فرایند طراحی و اجرا تمامی این پروژه‌ها در تهران و بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی استان‌ها صورت پذیرفته است و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که این طرح بدون کارشناسی مناسب و بعضا با توانایی افراد ذی‌نفوذ اجرا شده است.
 
دادستان کرمان در ادامه اعلام کرده بود که در این پرونده اتهاماتی متوجه آقای «الف.ر.م» رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در دولت نهم بوده و وی نیز تحت تعقیب قضائی قرار گرفته است.

بعد از این صحبت‌ها بود که محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگى کشور براى رسیدگى به این مساله به کرمان رفت تا به موضوع رسیدگی کند؛ که  پس از بازدید از پروژه تخلف در ساخت را تائید کرد و گفته بود: ارتفاع این مجتمع نباید از ارتفاع بازار تاریخى بیشتر مى‌شده و باید یک طبقه اضافه این مجتمع تخریب شود.

اما علی خدادادی، عضو شورای شهر کرمان با صحبت‌های معاون میراث فرهنگی کشور مخالفت و اعلام کرده بود که مگر می‌شود یک طبقه از ساروج‌پارس کم کرد؟

پروژه گودال خشت‌مال‌ها یا ساروج‌پارس که علاوه بر تخلف در ساخت‌وساز، باعث تخریب ضلع جنوبی میدان تاریخی ارگ و ضلغ غربی بازار قدیمی قلعه محمود شده، محل نزاع مسئولان سازمان میراث فرهنگی، دادستانی و مدیران شهری بوده  و هنوز به هیچ نتیجه قطعی نرسیده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان،تاریخ انتشار:21خرداد 1398،کدخبر: ۲۰۳۶۸،eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین