پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۹۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
دبیر علمی همایش «نقش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در توسعه علم»: انجمن های علمی اساساً در فرایند مبادله دانش نقش میانجی دارند و برای جامعه تخصصی خود اسباب جریان ایده ها و تبادل آن را مهیا می کنند.

شعار سال: دکتر محمدرضا قانع رئیس انجمن کتابداری شاخه فارس و دبیر علمی همایش «نقش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در توسعه علم» درباره هدف برگزاری همایش بیان کرد: اساساً در کشور ما به نقش انجمن های علمی در توسعه علم کمتر توجه شده است. از لحاظ تاریخی انجمن های علمی فعالیت های پژوهشی، انتشار نشریه های معتبر و ارتباط علمی را تسهیل و تسریع کرده اند و این اهداف به اواسط قرن هفدهم میلادی باز می گردد. انجمن های علمی وظیفه دارند به سازمان ها و نهادها در بخش های خصوصی و دولتی مشاوره علمی دهند، در برگزاری همایش ها و نشست های علمی فعال باشند، در توانمند سازی دانش آموختگان کوشا بوده و شبکه علمی متخصصان را حمایت و گسترش دهند. وظایف مورد اشاره، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه فارس را بر آن داشت که تا چنین همایشی را برگزار نماید.

وی در ادامه درباره رابطه انجمن های علمی با سازمان های دولتی و خصوصی تصریح کرد: در اکثر کشورهای توسعه یافته انجمن های علمی به یکی از ارکان اساسی نهاد های علمی آن کشور تبدیل شده اند و جایگاه اصلی خود را پیدا کرده اند. این مهم در کشورهای در حال توسعه باید اتفاق بیفتد و بستر مناسب در راستای ایجاد و تقویت ارتباط بین متخصصان و بخش های خصوصی و دولتی فراهم گردد. مطمئن هستم انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با برنامه ریزی علمی می تواند کارکردهای مؤثری داشته باشد. اگر به وجه وظیفه ای پژوهش برای محققان در دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی قائل هستیم، باید باور داشته باشیم که پژوهش یک فعالیت داوطلبانه است که از این منظر وظیفه انجمن های علمی که متشکل از دانشمندان و متخصصان هر رشته ای است سنگین تر و پررنگ می شود. چنین فعالیت هایی تأثیر و ارزش انجمن علمی را مشخص می کند.

قانع افزود: انجمن های علمی اساساً در فرایند مبادله دانش نقش میانجی دارند و برای جامعه تخصصی خود اسباب جریان ایده ها و تبادل آن را مهیا می کنند، در آگاهی رسانی سیاستگذاری ها و فعالیت های پژوهشی فعال هستند. از دیگر کارکردهای انجمن های علمی اعتباربخشی به آموزش و ایجاد فرصت های لازم برای آموزش مستمر حرفه مندان در حوزه تخصصی مربوطه، مشارکت در تدوین برنامه های آموزشی جامعه بویژه برای دانشجویان و فعالیت های مؤثر در رابطه با رسانه ها می باشد. بنابراین، برگزاری یک همایش سالانه برای اعضاء و متخصصین ضروری است. باید در نظر داشت که برای انجام این فعالیت ها شایسته است انجمن های علمی با سازمان های دولتی و خصوصی تعامل فعال داشته باشند که برآیند تمامی این فعالیت ها اعتبار بخشی به جامعه تخصصی مورد نظر است.

دبیر علمی «همایش نقش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در توسعه علم» درباره ترکیب کمیته علمی و محورهای همایش اظهار داشت: کمیته علمی همایش متشکل از بزرگان و متخصصان رشته است و برای این منظور با همه اساتید ارجمند تماس گرفته شد که موافقت خود را برای همکاری اعلام نمودند و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران ـ شاخه فارس فرصت را مغتنم شمرده و مراتب سپاس خود را از اعضای محترم کمیته علمی اعلام می دارد. در خصوص محورهای همایش شامل این موارد است:

- جایگاه انجمن در راهبری اسناد بالا دستی ( سند چشم انداز، سیاست های کلان علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنج ساله توسعه)

- انجمن های علمی و حرفه ای و جایگاه آنها در توسعه پایدار

- نقش انجمن در مدیریت و توسعه سرمایه انسانی (منابع انسانی)

- انجمن در قلمرو آموزش (برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی برنامه های درسی و اعتباربخشی گروه های آموزشی)

- نقش انجمن در ارتقاء و توسعه علم اطلاعات و دانش شناسی

- انجمن و مشاوره های علمی به سازمانها و نهادها

- انجمن و بسترسازی برای توسعه گفتمان علمی

- نقش انجمن در ترویج فرهنگ مطالعه

- جایگاه انجمن در توسعه تحقیقات علمی

- انجمن های علمی و فضای مجازی

لازم به ذکر است، مهلت ارسال چکیده مقاله تا ۳۰ آبان ۱۳۹۴، زمان اعلام نتایج بررسی چکیده تا ۱۵ آذر ۱۳۹۴، مهلت ارسال متن کامل مقاله ۳۰ دی ۱۳۹۴ و اعلام داوری نهایی ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ است.

گفتنی است، دبیرخانه همایش در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با مسئولیت لیلا قربانی در ساعات اداری، دوشنبه ها و چهارشنبه ها با شماره تلفن ۱۴- ۳۲۲۶۳۵۱۳- ۰۷۱ داخلی ۱۸۶ همچنین شماره ۰۹۱۱۶۲۵۲۹۱۳ آماده پاسخگویی به علاقه مندان شرکت در همایش است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت لیزنا، تاریخ 3 آبان 94، کد مطلب: 28137: www.lisna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
0
0
مطالب جالبی بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین