پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) روز گذشته اسامی ۱۴ نامزد برتر این جبهه را که در انتخابات اولین مجمع عمومی انتخاب شدند به ترتیب الفبا منتشر کرد. لیستی که مهرداد بذرپاش و سعید جلیلی و حمیدرضا حاجی‌بابایی نفرات اول تا سوم آن را تشکیل می‌دهند.

شعار سال: شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اسامی را به مجمع ملی دوم جبهه که روز ۱۷ فروردین برگزار می‌شود ارائه خواهد کرد تا از میان آنها ۵ نفر مجددا انتخاب شوند.

در نخستین مجمع ملی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» که پنجم اسفندماه سال‌جاری با حضور بیش از سه هزار نفر از اعضای این جبهه از سراسر کشور برگزار شد، ۲۱ نفر از افرادی که اعلام کاندیداتوری کرده بودند در معرض رای اعضای مجمع عمومی گذاشته شدند تا نامزدهای برتر ریاست‌جمهوری این جبهه مشخص شود. بر این اساس روز گذشته نام‌های مهرداد بذرپاش، سعید جلیلی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، محمد خوش‌چهره، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، محمدمهدی زاهدی، عزت‌الله ضرغامی، پرویز فتاح، رستم قاسمی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و علی نیکزاد به ترتیب در لیست اعلام شده از سوی جمنا قرار گرفت.

هرچند که روز گذشته یک عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اخبار منتشر شده در زمینه مشخص‌شدن کاندیداهای این تشکل سیاسی اصولگرا برای انتخابات را غیررسمی عنوان کرد و گفت: این اسامی به‌صورت غیررسمی منتشر شده و نمی‌توان به آن به‌عنوان یک لیست نهایی توجه کرد. وی همچنین افزود: اسامی رسمی کاندیداهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای انتخابات ریاست‌جمهوری در مجمع ملی دوم این جبهه در نیمه فروردین‌ماه مورد بررسی قرار می‌گیرد و از میان آنان، پنج نفر به‌عنوان کاندیدای نهایی اعلام خواهند شد. همزمان محمدعلی پورمختارعضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز اظهار کرد: اسامی منتشره منتسب به جمنا همگی گمانه‌زنی است و این جبهه حتی به‌صورت غیررسمی گزینه‌ای را انتخاب و معرفی نکرده است. وی افزود:‌ ممکن است افراد مختلف تصمیماتی بگیرند، حرف‌هایی بزنند یا لیست‌هایی منتشر کنند ولی هیچ‌کدام رسمیت ندارد تا اینکه از طریق جمنا به صورت رسمی و در قالب یک اطلاعیه اعلام شود.

به هر ترتیب حتی اگر این لیست نهایی نباشد و رسمیت لازم را ازسوی برخی از اعضای این جبهه کسب نکرده باشد، برخی از اسامی که از آنها به‌عنوان نامزدهای برتر جمنا یاد شده است حضورشان در «جمنا» با اما و اگرهایی همراه است. اولین نام، سعید جلیلی است که در شرایطی در این لیست قرار گرفته که به‌رغم دعوت‌های مکرر این جبهه از او تاکنون حاضر نشده زیر چتر جمنا قرار گیرد و حتی براساس برخی گزارش‌ها قصد دارد تا جبهه جدیدی را تشکیل دهد. از دیگر اسامی که در این لیست قرار گرفته‌اند «ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی است که ظاهرا هنوز تصمیم نهایی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نگرفته است. این درحالی است اصولگرایان او را تنها فردی می‌دانند که می‌توانند روی او به اجماع برسند. پرویز فتاح رئیس کمیته امداد هم به‌تازگی از این فهرست کنار کشیده است. از میان نام‌های دیگر این لیست محسن رضایی و محمدباقر قالیباف هنوز تکلیفشان برای حضور در انتخابات روشن نیست. در میان آنها رضایی تاکنون بارها از شرکت در انتخابات عقب‌نشینی کرده و بار دیگر نامزدی را تحت شرایطی در انتخابات را وظیفه خود دانسته است. او روز گذشته نیز در یک نشست خبری در واکنش به کاندیداتوری‌اش برای انتخابات سال 96 گفت: «بنده بارها گفته‌ام که برنامه‌ای برای انتخابات ندارم.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد فعالیتش در جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز گفت: «در جبهه مردمی دخالت مستقیمی ندارم اما از هر وحدتی میان نیروهای انقلاب حمایت خواهم کرد و نیروهای انقلابی اکنون طیف وسیعی را تشکیل می‌دهند.» محمدباقر قالیباف شهردار تهران هم تاکنون علاقه‌ای به حضور در جمنا از خود نشان نداده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که تمایل دارد تنها در صورتی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود که همه اصولگرایان بر سر کاندیداتوری او به اجماع برسند و او را تنها گزینه مطلوب خود معرفی کنند. مصطفی میرسلیم عضو حزب موتلفه اسلامی نیز که نامش در ردیف سیزدهم این لیست قرار گرفته تاکنون بارها از جمنا انتقاد و این جبهه را غیرقانونی توصیف کرده است. در واقع حزب موتلفه اسلامی به‌عنوان سنتی‌ترین چهره جریان اصولگرایی تکلیف خود را با معرفی «مصطفی میرسلیم» به‌عنوان نامزد متبوع خود روشن کرده است. در همین ارتباط روز گذشته حسن غفوری فرد عضو شورای مرکزی موتلفه نیز در گفت‌وگو با خبرآنلاین از لیست 21 نفره جمنا انتقاد کرد. او همچنین گفت که رای میرسلیم از جلیلی بیشتر خواهد بود.

در میان نام‌های دیگر این لیست مهرداد بذرپاش حکایت دیگری دارد. او یکی از گزینه‌های جبهه پایداری برای انتخابات ریاست‌جمهوری است که از مدت‌ها قبل خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده کرده است و حتی بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، دیدارهایی هم با آیت‌الله مصباح یزدی داشته است. اما نام او در حالی در لیست جمنا قرار گرفته که جبهه پایداری به‌عنوان حامی او تاکنون روی خوشی به جبهه مردمی نیروهای انقلاب نشان نداده است.

احتمال ائتلاف با اصولگرایان معتدل

روی دیگر ماجرای انتخابات ریاست‌جمهوری در جریان اصولگرا به طیف محمود احمدی‌نژاد و یارانش بازمی‌گردد که خود را به هیچ‌یک از جریان‌های اصولگرایی منتسب نمی‌دانند و راه دیگری را در پیش گرفته‌اند. هرچند محمود احمدی‌نژاد از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری منع شده اما حمیدرضا بقایی معاون اجرایی او در دولت دهم کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. همزمان رئیس‌جمهوری سابق هم به نوعی با صدور بیانیه‌های مختلف وارد کارزار انتخاباتی شده است. به باور صاحب‌نظران، احمدی‌نژاد به دنبال این است که به اصولگرایان و جریان‌های همسو نشان دهد که معادله انتخابات بدون جریان احمدی‌نژاد برای اصولگرایان حل نخواهد شد و اصولگرایان حتما باید احمدی‌نژاد را نیز وارد معادلات انتخاباتی خود کنند. از سوی دیگر به گزارش خبرآنلاین، برخی چهره‌‌های سیاسی نظیر محمدرضا باهنر معتقدند اینکه او بخواهد وارد بحث انتخابات شود، منعی ندارد. دلیل حضورش هرچه باشد، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور روز گذشته به بیانیه‌های اخیر او واکنش نشان داد. به گزارش انتخاب، او در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: تاكنون از سوي مسوول دولت پيشين سه بيانيه، چند سوال و يك كانديدا صادر شده است؛ جالب است كه در عالم سياست هيچ كس وقعي به اين حضور مجازی نگذاشته است. . . ظاهرا می‌خواهند «دوقطبي حضور» به «قطبي‌سازي بيانيه‌اي و حضور مجازی-جانشيني» تبديل شود.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت هم حاضر نيست ارزش خدمت رسانی به مردم را صرف پرداختن به آنانی كند كه خسارات بی‌شمار هشت ساله شان به کشور در كوتاه‌مدت غيرقابل اصلاح است. وی در پایان نوشت: یکی از نزديك‌ترين خساراتِ پيچيده آن هشت سال، اتلاف 8-7 ميليارد دلار از دارایی‌های ملت در خلال سال‌هاي 89-86 است. در این میان انتخابات شوراهای شهر حکایت دیگری دارد و به نظر می‌رسد اصولگریان بیشتر از ریاست‌جمهوری روی به دست آوردن کرسی‌های شوراها حساب بازکرده‌اند. در همین راستا، عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت به احتمال زیاد در انتخابات شوراها اصولگرایان عاقل و متخصص نیز در فهرست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 23 اسفند 1395، کد مطلب:1094634 : donya-e-eqtesad.comwww.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین